Gunn@r Skrevet 19. april 2006 Skrevet 19. april 2006 Når jeg overførte noen bilder fra digitalkameraet mitt til den bærbare PCen, så klarte PCen av en eller annen merkelig grunn å overskrive bildene som jeg allerede hadde lagt i mappen. Bildene som ble overskrevet hadde samme navn som bildene jeg overførte, men jeg fikk ikke opp noen melding om jeg ville overskrive bildene, bare om jeg ville flytte den skrivebeskyttete filen(e). Men uansett, det er noe som har gått galt, og bildene som lå i mappen er blitt overskrevet! Har noen en idè til en enkel(!) måte å få tilbake bildene på? Noen som vet om et enkelt restore-program kanskje? For det går vel ikke an å bruke funksjonen Systemgjenoppretting i XP for å få tilbake bildene?! Og så et lite "bonus"-spørsmål (hehe) Det er en kamerat som har klart å slette alle bildene sine på digitalkameraet. Så jeg lurte på hvilket program som er det beste å bruke for å gjenopprette tapte filer på en minnebrikke!?
sberg43 Skrevet 19. april 2006 Skrevet 19. april 2006 Har noen en idè til en enkel(!) måte å få tilbake bildene på? Noen som vet om et enkelt restore-program kanskje? For det går vel ikke an å bruke funksjonen Systemgjenoppretting i XP for å få tilbake bildene?! Som du er inne på så bør du bruke et restore-program. Mine favoritter er easyrecovery og Image recall 3. Uansett hvilket program du velger så er regel nr 1 når man skal gjenopprette filer å ikke skrive noe mer på den aktuelle harddisken. Ikke innstallere programmer på den harddisken hvor filene du skal gjenopprette er. Gjør du det så kan det gjøre gjenopprettingen mye vanskligere Det er en kamerat som har klart å slette alle bildene sine på digitalkameraet. Så jeg lurte på hvilket program som er det beste å bruke for å gjenopprette tapte filer på en minnebrikke!? 5947075[/snapback] Image Recall 3 gjør dette på en veldig bra måte, men dette (og de fleste andre gjennopprettningsprogrammer) krever at minnekortet (eller digitalkameraet om du vil) fungerer som en egen harddisk i windows. F.eks så det ikke noe problem med den tilkobling som Olympus kameraer bruker, men Ixus-kamerea dukker ikke opp som en egen harddisk i windows explorere men som en "enhet". Ixus-kameraer får man ikke kjørt recovery på med mindre man har en annen minnekortleser.
Gunn@r Skrevet 19. april 2006 Forfatter Skrevet 19. april 2006 TUSEN TAKK for kjempesvar! Skal prøve dette og så får vi bare håpe det virker da ...for mi skyld
Gunn@r Skrevet 20. april 2006 Forfatter Skrevet 20. april 2006 Image Recall 3 er jo ikke et gratisprogram. Hadde helst sett at programmet jeg skulle bruke var gratis, og jeg ikke hadde behøvd å betale for det... PS! Trial-versjonen av programmet funker vel ikk like bra som fullversjonen, så...
Gunn@r Skrevet 20. april 2006 Forfatter Skrevet 20. april 2006 dette kameraet som jeg skal gjenopprette filene fra, er et Canon Digital IXUS 400. Når jeg kobla kameraet til PCen via en USB-kabel, så fant ikke PCen kameraet. Dvs at den ikke reagerte på at jeg kobla til kameraet i det hele tatt. Hvordan skal jeg gjøre dette, viss det er mulig å gjøre noe? Må jeg bruke en minnekortleser for å få tilgang til kortet via PCen?
sberg43 Skrevet 20. april 2006 Skrevet 20. april 2006 Et alternativt program du kan prøve er Smart Recovery, http://www.softwarepatch.com/software/smartrecovery.html. Har ikke prøvd det selv men det anbefales av flere på "Digitale kompaktkamera" forumet. Dette er et gratis program. Siden problemet ditt nå har endret seg så kan du godt koste på deg en ny tråd men et tema som beskriver problemet ditt bedre, f.eks. "kobling fra PC til Ixus 400 virker ikke". Som sagt tidligere så tror jeg ikke at Canon er brukervennlig nok til å dukke opp som en logisk harddiske i windows explorer. Dermed er det godt mulig at du må bruke en minnekortleser i stedet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå