Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Par spm. vedr. ustabilt internett.


Anbefalte innlegg

Først kan jeg fortelle hva slags linje og router jeg har.

 

Linje: UPC Chello Classic 3000/512

Trådløs router: Netgear WGR614

 

Etter at jeg kjøpte laptopen min, drøyt 2 måneder siden, kjøpte jeg også med en trådløs router, ettersom jeg ikke kan bruke vanlig kabel.

 

Rett etter installasjon av routeren oppdaget jeg ved Itavisen.no sitt speedometer at hastigheten hadde øket til ca 4000. På dette tidspunktet var linjen orginalt på 2000.

 

Jeg sjekket med den stasjonære pcen som er koblet rett til kabelmodemet (ikke trådløst altså). Her fikk jeg hastigheter som lå i 8000-9000 området.

 

Tidligerere har jeg lastet ned i ca 550, noe som skulle tilsi at jeg i praksis operer med en 4mbit linje, more or less.

 

Men isted nå, fyrte jeg om mange torrenter, og til min store forundelse lastet jeg ned i ca 1500kB/s. Men dette varer kun i kanskje 10-15 minutter, hastigheten er dog stabil, så faller den ned til +-260 (standard 2mbit hastighet, dette er fordi UPC ikke har "oppgradert" linjen min ennå)

 

Så jeg lurer på et par ting.

 

1. Hvorfor vil den holde seg på en såpass høy marsjfart relativt lenge, for så å dale ned til hva jeg egentlig skal ha? Fra 1500kB/s en lengere periode til så 260kB/s en stund.

 

2. Hvorfor får den stasjonære tilnærmet dobbel nedlastningshastighet ved f.eks speedometeret? Jeg har også dobbeltsjekket hastigheten ved å laste ned en iso fra ftp.uio.no. Den stabiliserte seg på rundt 950kB/s. På min bærbare stabiliserte den seg på omlag 600kB/s. Er det det normalt for trådløse routere at det forsvinner en del båndbredde?

 

3. Er det noen som har noen tips for hvordan jeg enkelt kan optimalisere routeren slik at jeg ikke "mister" båndbredden jeg får på den stasjonære som er koblet rett til modem via kabel?

 

 

Her er et bilde av hvordan farten plutselig går opp og ned, jeg vet at bildene ikke er i kronologisk rekkefølge, men det har ikke noe å si, det samme skjer hele tiden.

 

Jeg vet jeg har repetert meg selv ti tusen ganger i løpet av denne teksten, så ikke nevn det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Så jeg lurer på et par ting.

 

1. Hvorfor vil den holde seg på en såpass høy marsjfart relativt lenge, for så å dale ned til hva jeg egentlig skal ha? Fra 1500kB/s en lengere periode til så 260kB/s en stund.

 

 

 

Fokuserer på spørsmål 1 jeg, det som er veldig spennende her, er hvilken limit du har satt på uploads, dersom du 'sprenger' upload kapasiteten din, vil du få veldig dårlig download også. Sjekk upload settinger, er mitt tips.

 

Når det gjelder det med forskjellen mellom kablet og trådløst nett, så er f.eks 54Mbit wireless TEORETISK overføringshastighet, i praksis vil du aldri få spesielt gode overføreingshastigheter på slikt utstyr sammenlignet med 100Mbit kablet nett.

 

_nifty_

Lenke til kommentar
Jeg har satt upload til ca 80% av maks, dvs µTorrent annbefaler 47kB/s med 512kb.

 

Med andre ord, uploaden er ikke sprengt :D

5947970[/snapback]

 

VET du hva slags linje du egentlig har da ? Det ser ikke slik ut på det andre du skrev .... ;)

 

Men men, da får du jo bare lete eter andre løsninger .......

 

 

_nifty_

Lenke til kommentar
Såklart vet jeg hva slags linje jeg har. Jeg har jo spesifikt skrevet det i første linje, i førstepost.

 

Hva mener du med andre løsningner?

5949954[/snapback]

 

 

Det jeg mener, er som følger:

 

Du sier at du ikke sprenger upload-kapasiteten, og er bastant på dette, ergo er det ikke dette som er galt, og du må lete etter feilen et annet sted.

 

Har du for eksempel tatt en netstat -a i command line for å se hvilke forbindelser/porter maskinen din faktisk har oppe ?

 

Dersom du har noe 'smuss' på maskinen har du ikke kontroll på uploaden, selv om du styrer torrent-klienten din på en tilfredsstillende!

 

 

_nifty_

Lenke til kommentar

du kveler linja,men du bestemmer selv,prøver bare å hjelpe ;)selv om noen sier dette er best er det ikke sikkert det gjelder for deg,prøv fra 15k og oppover for å finne ut hva som gir best resultat

 

edit en gang til,selv om din isp har gitt deg 512 k opp er det heller ikke sikkert at du har denne hastigheten,har du mindre enn 512 la oss si 450 k vil du kvele linjen.

 

 

A note on ADSL speeds using PPPoE:

An ADSL connection using PPPoE has reduced usable bandwidth compared to the theoretical bandwidth that is purchased. In my experience a theoretical 512kb/s dl product has overheads due to the PPPoE encapsulation that limits the connection to about 400kb/s max. This means the limit before applying the suggestions above should be 400/512 ≈ 78% of the theoretical bandwidth. This logic applies in both directions. So Azureus DL max would be:

 

80% × 78% × 512kb/s ≈ 319kb/s; 319kb/s ÷ 8 B/b ≈ 40 kB/s if Azureus is the only Internet application. Reduce this somewhat to allow other Internet protocols better response on the same connection.

Endret av (ODIN)
Lenke til kommentar

 

A note on ADSL speeds using PPPoE:

An ADSL connection using PPPoE has reduced usable bandwidth compared to the theoretical bandwidth that is purchased. In my experience a theoretical 512kb/s dl product has overheads due to the PPPoE encapsulation that limits the connection to about 400kb/s max. This means the limit before applying the suggestions above should be 400/512 ≈ 78% of the theoretical bandwidth. This logic applies in both directions. So Azureus DL max would be:

 

80% × 78% × 512kb/s ≈ 319kb/s; 319kb/s ÷ 8 B/b ≈ 40 kB/s if Azureus is the only Internet application. Reduce this somewhat to allow other Internet protocols better response on the same connection.

5951023[/snapback]

 

Touchè!

 

 

_nifty_ :thumbup:

Lenke til kommentar

vel det er bare å prøve seg frem her,brukte lang tid før jeg fant min riktige opphastighet,når jeg hadde 5000/512 linje ned var 15k til 30k i opphastighet det som ga best resultat,å jeg fikk maxet nedlastning,tar bare litt tid å teste det ut

Endret av (ODIN)
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
vel det er bare å prøve seg frem her,brukte lang tid før jeg fant min riktige opphastighet,når jeg hadde 5000/512 linje ned var 15k til 30k i opphastighet det som ga best resultat,å jeg fikk maxet nedlastning,tar bare litt tid å teste det ut

5952359[/snapback]

 

Dette er en gammel tråd men.. De fleste teleoperatørene tar hensyn til pppoe-overhead. Det er derfor de operer med to hastigheter. Markedshastigheten, f.eks 3000/300 og den tekniske hastigheten 3600/400 (ca). Som en generell regel kan man si at den faktiske hastigheten på sambandet ditt er 20% høyere enn den oppgitte markedshastigheten. Dette stemmer ihvertfall for Telenor og jeg tror også for Nextgentel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...