Xqtor Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Hva er den beste måten å løse store utsendelser av mail på? Problemet er ikke selve utsendelsen - den biten er grei. Men jeg antar at et webhotell ikke tillater ata man sender ut 150 - 200 mail på en gang? Hvis man har sidene på en egen server er det greit, for da kan man kanskje styre det litt selv ved hjelp av cron, men dette er er ikke alltid like enkelt på et webhotell. Noen tips?
0lav Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 hm.. Til de som jeg leier server til så har jeg null problem ved å sende ut 200+ nyhetsbrev Er ikke jeg som har skrevet scriptet som gjør det, men jeg tipper det henter ut ting fra db (emailer osv) også kjører den en while() med mail() i. Kan også være smart å overstyre tiden for hvor lenge et script kan gjøre. Hvordan man gjør det kommer jeg ikke på i farten, men det kan sikkert noen andre svare på... Å sende ut ca. 205 mailer elns som jeg gjorde for noen dager siden, tok ikke så lang tid som jeg egentlig trodde at det skulle.. Gikk faktisk nokså fort..
eivind_82 Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Det tror jeg nok han har kontrollen på. Problemet er at hoster har en grense på hvor mange mailer som kan sendes pr. time f.eks. Dersom du vet at du overstiger denne grensen, må du enten sende opptil grensen og så sende resten når grensen er klar igjen. Hvis ikke er alternativet å sende med en mail pr. 30 sekund f.eks., men da kommer execution_time inn i bildet. Har du mulighet til å endre denne via php.ini går det jo greit (men jeg vil tro at hosten kanskje kan oppdage at prosessen har kjørt en stund og dermed avslutte den). Med 30 sekund mellomrom tar det 8,3 timer å sende 1000 mail Jeg tror det beste er å bruke Bcc feltet. Du kan plassere din epost i To feltet og resten i Bcc feltet. Fordelen med dette er at recipent ikke vil kunne se hvem som mottar eposten (noe som oftest er ønskelig), og alle eposter i Bcc feltet vil motta eposten.
Ueland Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 200 e-post er veldig lite Dog er jo det beste selvsagt om du tar og kontakter ditt hotell for å høre om de har noen praksis på det.
0lav Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 ahh ok.. Slik han mente det ja Viste faktisk ikke at noen hadde sperre på det..
???????? Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 De som har sperrer velger ofte en av to løsninger: 1. En ren sperre som hindrer utsendelse av X antall mail pr. dag 2. Legger til en spamvarsler på mail dersom det sendes ut for mange, slik at de som mottar mailen kan raportere utsendere. Det vil variere veldig mellom hostene hvilken grense de setter. Men de programmene jeg har vært bortig har faktisk ikke så veldig høyt antall mail som default. En gjennomsnittlig kunde sender ikke ut mange mail om dagen.
eivind_82 Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Mange av hostene i dag bruker cpanel. I cpanel vet jeg at grensen går pr. time.
???????? Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Dette varierer mellom kontrollpanelene - og de fleste benytter kontrollpaneler i dag. Ta rådet fra Ueland, sjekk med hosten din!
allyse Skrevet 19. april 2006 Skrevet 19. april 2006 Enig med Ueland. Har selv sent mja en 40.000 mailer på en gang, og da sleit serverene litt for å takle respons mv. (våre servere )
Peter Skrevet 20. april 2006 Skrevet 20. april 2006 Ser at det er nevt å bruke en while loop her, men jeg vet ikke om det er nødvendig. Mail protokollen støtter ganske heftig bruk av headere, så det flere muligheter rundt å sende flere mail ved kun ett kall til mail(). Dersom man ikke vil avsløre hvem som har fått mailen, er blind carbon copy et bra alternativ, som fortsatt bare krever ett kall. Jeg har ikke gjort noen tester rundt dette selv, men det hadde vært interessant å vite om det var noen forskjell i ytelsen, og kanskje belastning.
0lav Skrevet 20. april 2006 Skrevet 20. april 2006 Man skulle vell tro at både ytelsen osv ble lavere, eller? Men hvordan gjør man det som du snakker om? med blind carbon copy etc.. For hvis det er maaaaange mottakere så er det vell lett at et anti spam program merker den som spam?
Peter Skrevet 20. april 2006 Skrevet 20. april 2006 se på eksempel 4: http://no2.php.net/manual/en/function.mail.php
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå