Gå til innhold

hva er forskjellien på Nikon D50 og D70?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hehe, nå kommer det mange spørsmål fra meg her..........

 

 

hva er forskjellien på Nikon D50 og D70?

 

Uten om prisen.

 

Hvem av disse to kamerane kom først? Ser at D50 er blitt testet nå i det siste, på dinside.no blant annet. Er D50 nyest?

5939885[/snapback]

I denne linken er en grei sammenligning mellom D70, D70s og D50:

 

http://www.dpreview.com/news/0504/05042003nikond70s.asp

 

D70 er eldst, oppgraderingen D70s og D50 kom samtidig.

Lenke til kommentar

Ser at det står følgende under dpreviews sammenligning om D50:

200 to 1,600 (ISO equivalent) in steps of 1/3 EV. (Only steps of 1EV if setting sensitivity manually)

Jeg har D50, og jeg har da virkelig mulighet til å sette EV manuelt i 1/3 steg eller i 1/2-steg (velges i menyer). Dette gjelder P, A, S og M innstillingene på programhjulet. Skjønner derfor ikke hva dpreview sikter til her.

Lenke til kommentar
Ser at det står følgende under dpreviews sammenligning om D50:
200 to 1,600 (ISO equivalent) in steps of 1/3 EV. (Only steps of 1EV if setting sensitivity manually)

Jeg har D50, og jeg har da virkelig mulighet til å sette EV manuelt i 1/3 steg eller i 1/2-steg (velges i menyer). Dette gjelder P, A, S og M innstillingene på programhjulet. Skjønner derfor ikke hva dpreview sikter til her.

5940851[/snapback]

At man bare kan sette ISOen i hele steg. 200, 400, 800...

Lenke til kommentar

Hmm...

 

Nå trur jeg det står mellom D50 og D70s her folkens. :D

 

Jeg trur jeg rett og slett skal gå få D50 siden den er billigere, så kan jeg kjøpe en tele-linse til den. Det har jeg ikke råd til om jeg går for D70s og i det store og det hele så er det vel bare linsa som er forskjellen på disse kameraene.

 

Hvor mange bilder kan jeg ta med D50 på 10 sekunder? Uten blitz.

Lenke til kommentar

Har både brukt D70 og D50 i påsken og D70 virker hakket mer profesjonelt i bruk. Den har en del små detaljer som D50 ikke har, f. eks flere knapper(!).

 

En katastrofal mangel med D50 er at den ikke har bakgrunnsbelysning på LCD-en på oversiden. Det gjør det vanskeligere å endre instillinger direkte i dårlig lys. D70 har derimot en kjekk liten knapp på høyre side av skjermen som skrur på lyset.

Lenke til kommentar

Begge kameraene ved siden av hverandre:

 

nikond70sd50big4js.th.jpg

 

Noen av forskjellene jeg kommer på i farta:

 

D70S har

- Eget scrollehjul foran til blender (D50 har bare for lukker på baksiden)

- Fjernstyring av slaveblitzer

- Bakgrunnsbelyst LCD-skjerm på toppen av kameraet

- 18-70 i kitløsning istedenfor 18-55

- Fysisk litt større

- Mulighet for Nikon MC-DC1 trådbasert fjernutløser

- DOF (nedblendings) knapp

- Bruker CF istedenfor SD (D50)

Lenke til kommentar
At man bare kan sette ISOen i hele steg. 200, 400, 800...

5941158[/snapback]

OK... Finere inndelte ISO-steg har jeg ikke savnet. Det jeg har tatt meg i å savne mest på D50 er lys i displayet på toppen. Det ekstra hjulet på pekefingeren var også kjekt og det er jo ytterligere noen forskjeller som gjør at D70S forsvarer forskjellen i pris. Kit-linsa til D70S gjør jo også at man kan vente litt lenger med å kjøpe telezoom.

 

Men jeg vil anbefale at man forsøker å kjenne hvordan kameraet ligger i hendene også (ergonomi). Jeg er litt kresen der. Canon 350D ble valgt bort fordi grepet for høyrehånda var for puslete, men jeg har også forsøkt D70, og må innrømme at jeg synes det føltes en tanke klumpete i forhold til D50. Min ergonomidrøm er Pentax *istDS, der søkeren var himmelsk, og kameraet sitter som støpt i mine hender. Men jeg valgte det bort på grunn av prisen, dårlig tilgjengelighet for ekstrautstyr i Norge og ikke minst dårlig JPEG-kvalitet og enormt minneforbruk på RAW. Alt i alt er jeg godt fornøyd med mitt valg av Nikon D50. Jeg vurderte først å ha det som et første, midlertidig DSLR-kamera i påvente av neste generasjons Pentax, men nå har det blitt såpass mye ekstrautstyr på meg at det nok blir Nikon videre også... ;) Skulle det bli noe dyrere nå, så er det ikke D70S eller Pentax som frister mest, men D200... Det er lov å drømme. ;)

 

Men tilbake til topic: Det man til syvende og sist bør spørre seg om er dette: Vil jeg få en enklere vei til å ta bedre bilder med det ene kameraet framfor det andre. Utgjør forskjellene reelle irritasjonsmomenter? Etterhvert som jeg blir mer kjent med Nikon D50 opplever jeg ihvertfall at begrensningene ikke ligger i kameraet, men i min erfaring med å utnytte det fullt ut. Det er en god stund til mine egne evner er såpass gode at kameraet blir begrensningen.

 

Når det gjelder blitz-løsninger, så ville jeg seriøst vurdert å gå for D70 hvis du skal bruke eksterne blitzer som ikke sitter på kameraet (altså mer seriøs fotostudio-bruk). Men jeg har opplevd at man kan få til ganske mye med en ekstern blitz festet på kameraet og kreativ bruk av reflekterende flater som hvite tak og isoporplater. Trådbasert fjernutløser er sikkert kjekt, men jeg synes personlig at den IR-baserte, trådløse Nikon ML-L3 fungerer utmerket, og jeg tror personlig at en tråd bare ville være i veien.

 

Valget mellom disse kameraene er etter min mening et valg av betjeningsfleksibilitet og betjeningskomfort. Skal du ta mye nattfoto og foto på innendørskonserter så vil jeg anbefale D70S bare på grunn av belysningen i displayet. Det blir mye mysing på det uopplyste displayet med D50 i dårlig belysning...

Bildekvaliteten på sensoren er etter min mening omtrent like god på disse kameraene.

Lenke til kommentar
Hvor mange bilder kan jeg ta med D50 på 10 sekunder? Uten blitz.

5945700[/snapback]

D50 er litt tregere enn D70S, og har sannsynligvis litt mindre buffer også. Du kommer uansett ikke over 2,5 bilder per sekund med D50, mens D70S tar 3 bilder i sekundet. Begge disse tallene forutsetter at kameraet ikke har begynt å skrive til minnekortet. Det avhenger av valgt kvalitet på bildene, siden minneplassen hvert bilde tar er avgjørende. Har du et kjapt minnekort, så skriver D70S utrolig raskt til minnekortet og tar bildene omtrent like kjapt til minnekortet er fullt. Jeg har bestilt et ultrakjapt SD-minnekort til D50 nå, og er spent på hva det får å si for denne hastigheten. Uansett tror jeg begge kameraene går tregere etter noen sekunder med seriefoto i RAW-fomat... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...