Gå til innhold

Skumle Strømmen kirke


riktig

Anbefalte innlegg

Altfor mye overlapp ja, men det er tatt håndholdt, og det er bedre å ta for mye enn for lite. Ville være sikker på at det ble nok. Det er også litt vanskelig å beregne når man må gå opp, ned og sidelengs for å dekke hele arealet. Jeg er ikke helt i vater for tiden ;)

5945101[/snapback]

Jeg har mye glede av min billige monopod (Japan Foto - kr 200). Med et lite vater strippet fast litt på skrå under kameraet, slik at når nodal point på linsa er rett over foten så skal vateret være rett. Har også grovkalibrert med en loddsnor hengende fra ytterst på linsa, slik at loddet treffer rett på foten.

Funker helt utmerket, både med single-row fisheye, 2-row 18mm(ekv) og multirow 27mm(ekv). Ihvetrfall mye lettere enn å holde det på frihånd. Men så har jeg jo også god hjelp i at søkeren er vridbar så det er lett å se hvilket utsnitt jeg får uten å utføre akrobatikk,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig tøft!

 

Her er jeg grønn. Kunne du fortalt kort hva det er du har gjort, litt mer konkret? Tatt 30+ håndholdte bilder fra samme ståsted og sydd dem sammen, det er det som menes med panorering, ikke sant? Eller vandret litt for å kunne gjøre sære ting med perspektivet? Jeg merker jo den litt rare feelingen (bortsett fra fargene), men klarer ikke å sette fingeren på hva det er. Hva er det du har oppnådd i forhold til om du bare hadde rettet linsa imot og tatt ett enkelt bilde (bortsett fra en himmelsk oppløsning)?

Lenke til kommentar
Tatt 30+ håndholdte bilder fra samme ståsted og sydd dem sammen, det er det som menes med panorering, ikke sant?

Her har du nok blandet begreper.

Panorering er noe helt annet - det betyr gjerne å følge et bevegelig motiv med kameraet, og vha en forholdsvis lang lukkertid få fram fartsfølelse.

I dette tilfellet er det istedet snakk om å lage et panoramabilde, men et litt spesielt panoramabilde i og med at det har "normale proporsjoner", dvs form som et vanlig bilde. Det er satt sammen av mange bilder, og hensikten er nok kun å få en overlegen oppløsning. Vanligvis prøver man å ta samtlige bilder fra samme punkt og dermed få samme perspektiv som om man hadde tatt et vanlig bilde med vidvinkelobjektiv og kjempeoppløsning, men når man tar bildene håndholdt (som her) er det kanskje ikke lagt så mye vekt på dette. Uansett, med så mye overlapping blir det nok perspektiv omtrent som normalt..

Ellers er vel panoramabilder vanligvis kjent som bilder plassert ved siden av hverandre i bredden, men de kan vel like gjerne plasseres oppå hverandre eller stablet både i høyde og bredde (som her). Aller viktigst er vel å plassere dem akkurat slik de ble tatt ;) ...om du ikke ønsker en annen effekt, da...

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Panorama kommer av de greske (?) ordene pan og horama, som betyr "alt" og "ser". Det ligger i dette at det er snakk om et "utvidet bilde", hvor man ser mer på en gang enn man vanligvis gjør med øynene. Ofte blir begrepet brukt om lange smale bilder som følger horisonten mer eller mindre. I sin mest ekstreme form er panorama det som ser absolutt alt, dvs et bilde som viser alt rundt kameraet, inkludert opp og ned og hele veien rundt, slik at bildet dekker en kule med kameraet i midten. Disse egner seg ikke på trykk, men trenger spesialprogramvare for å vises på ksjerm, interaktivt.

det er nå også vanlilg å bruke betegnelsen panorama om bilder som er lappet sammen av flere bilder, selv om det samme bildet kunne vært tatt med ett enkelt bilde. Om dette er riktig bruka v ordet, eller om det kun er i mangel av en bedre og mer dekkende betegnelse er ikke godt å si.

Panorering kommer av samme ordet, men brukes nok mest nå for det å følge et bevegelig subjekt med kameraet og knipse i rette øyeblikk. For video derimot vises hele sekvensen ved panorering, mao "ser alt".

Lenke til kommentar

Panorering betyr bare å bevege kamera sideveis, og uttrykket kommer egentlig fra filmens verden. Med sideveis mener jeg at kamera skal stå på et punkt, og bevege seg sidelengs rundt sin egen akse. Hvis selve kamera beveger seg sidelengs, er det en kjøring.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Definitivt fint bilde, og etterarbeid. Når jeg ser inn i bildet ville jeg kanskje gjort en 3D utgave hvor jeg kunne gått bort mot markerørene snudd meg litt mot bygget, og rettet det opp samtidig som jeg fikk med høyre side. Har en innvending mot at det er skeivt og mangler høyre kant, det er nok bildemessig greit komponert som postkort eller lignende, men slik du har jobbet ser jeg mer potensiale i det.

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...