Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke koblet til trådløst nettverk


Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Jeg har minimal peiling på installering av nettverk, og slike Windows-innstillinger generelt, så jeg håper noen datakyndige her kan bidra med litt erfaring.

 

Jeg har en HP laptop med Windows XP Pro, og trådløst bredbånd med D-Link router. Internettforbindelsen var helt god, men PCen krasjet, og for litt siden formaterte jeg Windows. Nå sitter jeg med en nærmest helt blank verktøylinje og undrer hvordan jeg skal få kommet meg på nettet igjen. Jeg har en laptop med Windows XP rett ved siden av som er koblet til, der jeg skriver akkurat nu.

 

De fleste vet sikkert hvordan en nylig formatert Windows XP PC ser ut. Men jeg mangler en nettverkssak nederst på verktøylinjen som var der før. På PCen hvor jeg har Internettilkobling har jeg et lite ikon med en skjerm og noen bølger ut til høyre (når jeg har musen over sier den Trådløs nettverkstilkobling og informasjon om det), dette ikonet finnes ikke på den nylig formaterte PCen. I stedet har jeg kun ikonet med de to skjermene og et rødt kryss over (sier Lokal tilkobling, En nettverkskabel er koblet fra). Denne er også på PCen som fungerer, helt lik. Jeg tror ikke den skal brukes til noe.

Hvordan får jeg det andre ikonet med bølgene? Det er den jeg må ha, om jeg ikke husker feil. Den ble lagt inn på PCen før den ble formatert fra en CD hvilket jeg ikke har. Slik ble noe installert så ikonet kom på verktøylinjen.

Så jeg lurer på hvordan jeg får dette ikonet igjen? Kan man laste ned filen fra nettet et sted?

 

Jeg tror at når jeg får dette ikonet og de menyene som er her (PCen som funker), vil jeg klare å koble til det trådløste nettverket. Men jeg har ikke ikonet, og jeg aner ikke hvordan jeg får det.

 

Hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-98070

Jeg finner den ikke. I Nettverkstilkoblinger har jeg kun en tom kategori kalt 'Bredbånd' og 'LAN-tilkobling eller høyhastighet Internett' som inneholder 1934-tilkobling og Lokal tilkobling. I følge Windows-hjelpen skulle jeg kunne finne Trådløs nettverkstilkobling i Nettverkstilkoblinger, men jeg finner den ingen steder. Hvor i kontrollpanelet skulle jeg finne det, litt mer detaljert?

 

Jeg fant to D-Link CDer nettopp som jeg skal prøve. Den ene heter 'Adapters' og den andre er for routeren.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Den ene CDen viste seg kun å være noen PDF-filer, mens den andre inneholdt drivere. Nå har jeg installert, og det nye ikonet som dukket opp er definitivt ikke det riktige. Ikonet består av fire hvite stenger og ser ut som en trapp eller noe. Det sier D-Link AirPlus, No Card Found. Når jeg dobbeltklikker på det eller snarveien på skrivebordet, får jeg opp en boks som forsvinner automatisk i løpet av 1 sekund. Dette husker jeg at var et problem før også, en annen gang jeg formaterte. Denne CDen var den eneste som fulgte med routeren, og navnet passer.

Jeg husker at siden det ikke fungerte forrige gang, brukte jeg en CD med en fil som installerte ikonet jeg trenger på verktøylinjen. Det var en oppdatering. Men nå har jeg ikke den CDen lenger.

 

Mulig at du veit det, men på mange HP maskiner er det en knapp for å slå på det trådløse nettverket.

Hvis den befinner seg på tastaturet, har jeg prøvd gjennom alt allerede. Det er en knapp som skrur av og på et lite blått lys, den skrudde nettet av og på før, men nå skjer det ingenting.

 

Har du installert driverene til nettverkskortet?

Jeg har nå installert det jeg har av drivere til nettverkskortet på CD, men ser ikke ut til at det har mye vits. Det D-Link ikonet jeg fikk nå var ikke på PCen før jeg formaterte.

 

Hva gjør jeg nå? Laste ned drivere fra offisiell side? Skal det gi det gamle ikonet med skjermen og bølgene til høyre som åpner opp Status for Trådløs nettverkstilkobling?

Endret av medlem-98070
Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Jeg tror jeg trenger å laste ned en Windows-oppdatering for å få ikonet på verktøylinjen med trådløst Internett. Nå har jeg kun innstillinger for Lokal tilkobling som ikke brukes. Hvor laster jeg ned?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Prøv dette:

 

Høyre musetast på min datamaskin --> Egenskaper --> Hardware --> Enhetsbehandling (eller noe sånt). Velg nettverksaddaptere og se om det ligger et eller annet trådløstnettverkskort er. Hvis det ikke gjør det har du ikke installert driverne eller kortet i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

I Enhetsbehandling lå en gruppe kalt Nettverkskort der 1934-nettverkskort og Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet-kort lå. Er det sistnevnte som er trådløstnettverkskortet? Det står at enheten fungerer som den skal. Hva gjør jeg videre?

Lenke til kommentar

Har du noen ukjente enheter under enhetsbehandling? Regner med Realtek kortet er det som er for kablet nettverkt.

 

1394 korter er forøvrig også kjent som "firewire" kort.

 

Dersom du opplyser hvilket modell nr. den HP laptopen din har kan vi være behjelpelig med å finne frem drivere til det tråløse nettverkskortet.

Endret av valentino
Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Hvis de ukjente er de med gule spørsmålstegnikoner, har jeg noen under Andre enheter. Det er Bluetooth, Lyd, Nettverkskontroller, PC-modem, SM-busskontroller og Ukjent enhet.

 

Det er en HP compaq nx7010.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Hvis de ukjente er de med gule spørsmålstegnikoner, har jeg noen under Andre enheter. Det er Bluetooth, Lyd, Nettverkskontroller, PC-modem, SM-busskontroller og Ukjent enhet.

 

Det er en HP compaq nx7010.

5936871[/snapback]

Står det gult spørsmålstegn ved "Nettverkskontroller"?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Takk.

 

Lastet ned alt under Modem og Network-kategoriene der. Men Nettverkskontroller, SM-busskontroller og Ukjent Enhet har fortsatt gult spørsmålstegnikon. De andre forsvant når jeg lastet ned driverne fra HP-siden. Har fortsatt ikke det trådløse Internettikonet nederst. Har jeg lastet ned feil drivere?

Lenke til kommentar

Det eneste jeg kan tenke på nå er om du har en knapp som fysisk slår av og på det tråløse nettverkskortet. Dette er etter det jeg har forstått veldig vanlig på bærbare. Se etter knapper rundt kanten eller noe som fungerer med Fn tasten på tastaturet.

 

Om du finner en slik knapp bør du ha den i den andre posisjonen i forhold til der den står nå også prøve å innstallere driverne for det tråløse nettet en gang til.

Jeg tror fremdeles at den ukjente enheten er det tråløse kortet, men det kan hende jeg tar feil.

 

Hva er det som forårsaker spørsmålstegnene? dette ser du ved å ta egenskaper på de aktuelle enhetene.

Lenke til kommentar

Det kan jo være like greit å laste ned alt av drivere, så får du den nyeste versjonen av alle driverene.

 

Det jeg lurer på er om det ikke var en recovery-partisjon på pc'en, det pleier det ofte være på bærbare. Men det er det for sent å gjøre noe med nå uansett.

 

Så lenge du har lastet ned fra den siden har du ikke lastet ned feil drivere.

Alle driverene du trenger til alt i pc'en ligger jo på den siden, så jeg ville lagt de i en mappe på "Skrivebordet" og hentet de derfra etterhvert som du innstallerer/opdaterer driverene.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Jeg har kun en slik knapp, og den er for Bluetooth. Når jeg skrur den av, logger den av nettet også. Den har vært på hele tiden, og jeg tviler på at den er problemet.

 

Problemet er at på PCen virker det som at det rett og slett ikke finnes noe som heter 'Trådløs nettverkstilkobling' som her. Hvordan får man inn innstillingene for trådløst? Jeg har oppdatert alt av drivere som har med internett å gjøre (og som jeg kunne finne på HP sin side), og CDer har jeg ikke.

 

Jeg tror ikke jeg har installert nettverkskortet mitt ordentlig. Tror ikke jeg har CD. Vet ikke hva kortet heter. Finnes det en måte å finne ut dette på, ved hjelp av PCen?

Lenke til kommentar
Jeg har kun en slik knapp, og den er for Bluetooth. Når jeg skrur den av, logger den av nettet også. Den har vært på hele tiden, og jeg tviler på at den er problemet.

 

Problemet er at på PCen virker det som at det rett og slett ikke finnes noe som heter 'Trådløs nettverkstilkobling' som her. Hvordan får man inn innstillingene for trådløst? Jeg har oppdatert alt av drivere som har med internett å gjøre (og som jeg kunne finne på HP sin side), og CDer har jeg ikke.

 

Jeg tror ikke jeg har installert nettverkskortet mitt ordentlig. Tror ikke jeg har CD. Vet ikke hva kortet heter. Finnes det en måte å finne ut dette på, ved hjelp av PCen?

5962378[/snapback]

 

Spørsmål 1.

Er det ett innebygget trådløst nettverkskort i pc-en din?

 

Spørsmål 2.

Hvor er pcmcia / usb nettverkskortet som D-Link cd-en du installerte fulgte med? Programmet sier jo at det kortet ikke er tilkoblet pc-en din.

 

//SwissChesus

Endret av SwissChesus
Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

1. Ja.

 

2. Det er tilkoblet, det har ikke blitt rørt siden det fungerte før. Det er bare at etter jeg formaterte og alt forsvant, forsvant også alle innstillinger og ting og tang for trådløst nett. Kortet er inne i PCen og er umulig å få ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...