Gå til innhold

Rare FSB og Minne Buss hasigheter


Crispin

Anbefalte innlegg

Hallo :)

 

Jeg sitter på et A8V Deluxe hovedkort, med slik billige 2x512twinos ram, dual channel. Har lyst på litt mer ram, vurderer og kjøpe en pakke til av disse brikkene, men da så jeg noe, https://prisguiden.no/product.php?product_id=34805 - TwinMOS Dual-Channel Kit DDR400 2048 MB (2x1024). Vil det fungere og bruke rammen jeg har fra før, og disse 2 nye ram brikkene? Det vil si at jeg får ca 3gb med ram til sammen. Hovedkortet støtter opp til 4gb med ram, og har 4slotter til ram, 2slotter med lik farge, svart og blått.

 

Slet litt med emnetittelen, håper den er bra nok :)

Endret av Crispin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har jo faktisk cpu-z installert. Skal vi se, bruker 4brikker nå, puttet 2brikker fra min samboers pc over i min, og frequency viser som 157,3mhz, skal ikke de egentlig være 200mhz? Spd viser pc3200(200mhz), og på spd timing table viser frequency 200mhz. Så det vil si etter jeg puttet in 2nye brikker dalte frequencyen? Ingenting jeg kan gjøre med det? Hastigheten dropper uansett viss jeg bruker 4ram brikker? :(

 

Men hvor mye kommer jeg til å merke fra 157mhz til 200mhz? Det vil vel være bedre med 2gb 157mhz, en 1gb 200mhz?

Endret av Crispin
Lenke til kommentar

SPD er hastigheten brikkene skal sette seg til automatisk, men dette faller ofte bort ved bruk av mer brikker.

 

157.3MHz er nok det den gikk til med 4stk brikker ja, skal normalt stå på 200MHz (om alle brikkene er pc3200).

 

Om alle brikkene er pc3200 så kan du gå i bios og stille DRAM frequency manualt til 200MHz, om det ikke vil boote da så er det bare å enten ta ut de 2 ekstra brikkene eller resette bios.

 

(grunnen til f.eks 200MHz=400MHz og lignende er pga MHz og effektiv MHz).

Lenke til kommentar

Fant ikke noen plass der jeg kunne sette frequencyen manuelt. Dette sto inne på Memory configuration:

Memlock mode

Dram over 4g remapping

Bank interleaving

Node interleaving

Burst length

Cas latency

trc

trfc

trcd

twr

trwt

tras

trp

trci

AsyncLat

 

Noen ide'er? Også fant jeg noe annet, Agp Agpture Size eller noe sånt, den sto på 128ram, jeg satte den opp til 256ram(jeg har geforce 6800gt) var det dumt eller? Og hva "betyr det" ? Tok en liten søk, og fant mye info angående dette :)

Endret av Crispin
Lenke til kommentar

Har sett på alle menyer, men finner ikke den dumme dram frequecyen, plagsomt. Ingen her som har A8V hovedkort og vet hvor jeg kan finne denne dram frequencyen? Søkte igjennom manualen for hovedkortet mitt, men fant ingen ord Dram Frequency(pdf format) Kan det ha et annet navn?

Endret av Crispin
Lenke til kommentar

Fant den der memclock to cpu ratio til slutt, måte sette memlock mode til limit. Valgte da 1:1 200mhz, men da viser cpu-z frequency 100mhz. Skal jeg stille den til 2:1 kanskje slik som på bilde?

 

Prøvde og oppdatere biosen, via alt+f2, tror det gikk bra, men vett neimen ikke om jeg har fått ny bios. Har hvertfall ikke klart å se det på noen måte, noen tips? Biosen jeg la inn var A8V-ASUS-Deluxe-1017. Men inne i biosen står det V02,54.

 

Før jeg gikk inn i biosen sto det noe sånt som bios revision 1017, så da skulle biosen være den nyeste. Tenkte jeg skulle ta en titt på min andre maskin, en amd athlon 2700 abit nf7 med 2x512 corsair ram. Tok en titt i cpu-z og her var også denne maskinen stilt til kun 167mhz på frequencyen.

 

Det var da jeg så noe rart med hovedmaskinen min, så jeg skriver opp en sammenlikning. Fikk forresten til frequencyen til å kjøre 200mhz på min hovedmaskin :)

 

I everest ser det sånn ut:

 

Front side buss egenskaper: Amd Athlon2700 Amd 64 3500

Virkelig klokkehastighet: 167mhz 200mhz

effektiv klokkehastighet: 333mhz 200mhz

Båndbredde: 2666mb/s 1000mhz

 

Minne buss egenskaper:

Virkelig klokkehastighet: 167mhz 200mhz

effektiv klokkehastighet: 333mhz 400mhz

Båndbredde: 5333mb/s 6408mb/s

 

Skal det være sånn? Hva har jeg gått glipp av i såfall? FSB er jo bedre i athlonen 2700...Beklager viss jeg spør litt dumt.

 

I biosen til 2700maskinen så stilte jeg på memoryen for og prøve å få til 400mhz, men når jeg stilte på det høyeste valget, mellom cpu og ram, 6-6 fikk jeg 333mhz. Men viss jeg valgte 5-6 fikk jeg 400mhz, men fikk jeg blåskjerm rett før jeg kom inn i windows. Er det cpu'en som stopper meg fra og kunne ha 400mhz?

Endret av Crispin
Lenke til kommentar
Men hvorfor får jeg så ræva FSB båndbredde med amd 3500? Får jo mindre en halvparten en med amd 2700!

 

Forferdelig kjedelig å måtte bare legge vekk 2x512ram brikker for så å kjøpe 2x1024 :(

5920885[/snapback]

 

Detta beror på vilken cpu du har. Har du en Winchester eller Venice? Inte alla hk klarar DDR400 med 4 brickor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...