Gå til innhold

TES: En liten innføring i skillsystemet i Oblivion

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du går bare opp ett level hver gang du sover, men hvis du sover flere ganger på rad vil du gå opp et nytt level til du har nådd alle du har spart opp til på den uken som er gått.

Hvorfor håper du at du ikke går opp til level 11?

Geir :)

5993048[/snapback]

Fordi da vil sikkert alle monstrene jeg møter på også gå opp noen lvl, og jeg har ikke lyst til å ha skaffing av bedre armor\våpen som hastesak.

Liker å ta det med ro når jeg spiller og heller bli overasket når jeg har mulighet for å lvl'e, istedenfor å ha det som mål(selv omjeg gleder meg til lvl 10, og skeleton key :))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du levler til level 11, så finner du også ganske bra loot i huler, gruver, fort etc, slik at du tjener mye penger. Og penger er kjekt å ha for å skaffe seg et hus.

Skrevet
Hvor mange leveler kan du oppnå i dette spillet egentlig?

5994471[/snapback]

Rent spillteknisk sett er det 255 (level-verdien er en 8-bits integer), men du har nådd maks level når alle dine major skills har nådd level 100, ettersom du da ikke kan levle mer. Dette pleier å ligge rundt / i underkant av level 50.

Skrevet

Ja, jeg har sett folk skryte av veldig høye levels, men da må de ha jukset, hvis ikke det rett og slett er bløff. Du kan såvidt nå høyere enn 50 hvis du har en kombinasjon som har minimalt med relevante skillbonuser i starten.

Dette er ren matematikk, og avhenger kun av kombinasjonen rase og klasse.

Du har 7 major skills som teller for levels. De kan som MiSP sier nå maks 100 poeng, og starter på 25 poeng (+ eventuelle skillbonuser fra rasen og spesialiteten du valgte.) Altså har du max 75 poeng å hente for hver major skill, tilsammen 75*7=525 poeng. Siden du trenger 10 poeng for hvert level, er max level 52.

Men så er det slik at rasen din gir 5 eller 10 poeng til enkelte skill, og at spesialiteten gir +10 til tilhørende skills. De av disse skillbonusene som du får på major skills kommer altså i tillegg til de 25 poengene som skill'en starter på, dermed har du mindre enn 75 poeng å tjene før du når 100, og dermed får du mindre en 525 poeng tilsammen å fordele på level'ene.

Dersom du velger en rase som ikke "passer" med klassen, slik at skillbonusene til rasen ikke kommer på noen major skills, kan du klare et par levels ekstra, men "betaler" for det ved at du sliter mer i starten siden dine major skills er svakere.

Og så er det sånn i praksis at du ikke bruker alle major skills like mye. Du vil kanskje nå 100 på noen av dem før du når 50-60 på andre, og det betyr at det kan ta veldig lang tid å klare de siste level'ene fordi du plutselig må bruke skills du ikke pleier å bruke så mye...

Som jeg pleier å si er ikke Oblivion noen konkurranse i å nå høyest mulig level, det er veien dit som er poenget. Så levels tar jeg helt med ro. De kommer etterhvert, og jeg gjøre ikke noe for å påvirke hvor og når. Men hver sin lyst, selvfølgelig.

Skrevet
Som jeg pleier å si er ikke Oblivion noen konkurranse i å nå høyest mulig level, det er veien dit som er poenget. Så levels tar jeg helt med ro. De kommer etterhvert, og jeg gjøre ikke noe for å påvirke hvor og når. Men hver sin lyst, selvfølgelig.

5996952[/snapback]

Couldn't agree more. :yes:

Skrevet

Har lagt til følgende i delen om skillforbedringer:

Edit: Merk at slike skillforbedringer kommer på toppen av ditt egentlige skillnivå, og teller ikke med i maks skillpoeng. (De teller heller ikke som poeng for leveløkning.) Du kan derfor komme over 100 poeng i en skill med slike tillegg. Jeg har to ringer som begge gir +10 til blade, så min blade skill er nå på 118. Allikevel kan jeg øke den to ganger til, fordi det egentlige nivået er 98.

Skrevet
Nice tråd, men dårlig levelsystem. Det er ganske teit at du skal bli straffet for å være allsidig. (minde bonuspoeng når du levler)

6006843[/snapback]

Teit kanskje, men relativt realistisk. Det er ikke de allsidige som blir flinkest på et område. Du får ikke doktorgrad av å lese litt på alle fag, men av å spesialisere deg. Skal du bli verdensmester i alpint kan du ikke drive litt med svingteknikk en dag, matlaging den neste, og strikketeknikk neste. Da blir du bare halvgod i både alpint, kokkekunst og håndarbeid, og får ikke toppscore i noen av dem.

Bonuspoengene reflekterer hvor mye du har øvet opp en bestemt attributt (som sum av major og minor skills). Hvis du bruker all tiden din på å øve opp akkurat den siden av din personlighet, hvorfor skulle du ikke få mere poeng for det?

Men så straffes du heller ikke for det, alt det fører til er jo at bonusene blir jevnere fordelt både på hvert level og over tid. Det betyr ikke at du får noen dårligere character. Jeg har faktisk bare fått +5 på en attributt 2 ganger som jeg kan huske på 22 levels, og min character klarer seg helt utmerket allikevel.

Jeg holder fortsatt på at level'ing får alt for mye fokus som målestokk på spillet.

Skrevet
Jeg holder fortsatt på at level'ing får alt for mye fokus som målestokk på spillet.

6007113[/snapback]

Du får legge til litt holdningsskapende innhold i guiden din, det kunne gjort seg!

Skrevet

Kanskje det. Men det ville vel ødelegge litt av det nøytrale/leksikalske ved den. Å introdusere "synsing" i en FAQ åpner også for at folk trekker dens fakta i tvil. :hmm:

Jeg tror nok jeg får nøye meg med stadige drypp i andre tråder. Men hvem vet?

BTW: "Levelling" er jo et godt engelsk ord. Jeg kunne spart meg apostrofen der.

Skrevet

Da har jeg fått in et uteglemt punkt, nemlig forskjellen i startverdi for ulike attributter mellom mannlige og kvinnelige characters. Takk til Knudre som nevnte det i en annen tråd.

Jeg skal prøve å få laget en tabell over dette etterhvert, da disse forskjellene varierer fra rase til rase, og ikke er nevnt i introduksjonsheftet til spillet.

Skrevet
Da har jeg fått in et uteglemt punkt, nemlig forskjellen i startverdi for ulike attributter mellom mannlige og kvinnelige characters. Takk til Knudre som nevnte det i en annen tråd.

Jeg skal prøve å få laget en tabell over dette etterhvert, da disse forskjellene varierer fra rase til rase, og ikke er nevnt i introduksjonsheftet til spillet.

6018312[/snapback]

Ta en titt her, der finner du informasjon om alle rasene, inkludert forskjeller på mann og kvinne.

Skrevet

Hvilke monstre osv. levler opp på likt med meg i spillet ? Går rotter, ulver og gobliner opp i levler, eller er det bare "mennesker og andre raser" i spillet som går opp i level ?

Skrevet

Jeg tror at både creatures og NCPer går opp i level. Begge får økt health og lignende, men NCPer får bedre og dyrere utstyr.

Jeg syns egentlig dette burde vært random. Det hadde for det første vært mer realistisk, og man hadde hatt en sånn mystisk følelse om at et sted er overfylt av sterke og mektige NPCer. Når man var i høyt nok level for å drepe de, hadde man virkelig tenkt "Nå har jeg jammen gjort noe stort!". Enkelte quests der fiendene er sterke, kunne de satt en levelminimum på. Dette er kanskje ikke helt fool proof, men, men. Jeg gidder uansett ikke å bruke leveling mod, slike ting bør forbli originale. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...