Gå til innhold

Panoramautsikt og skyer


riktig

Anbefalte innlegg

På tide å legge inn et pano. Skyene var så fantastiske at jeg måtte prøve å fange dem i et panorama. Tatt håndholdt i høydeformat, rundt 8 bilder. Tatt fra Rælingsbrua, for de som ikke er kjent i Lillestrøm-området.

Etterbehandling består av konvertering til s/h med power retouche, litt formørking av den blå himmelen, samt litt sepia.

 

pano4shsmall23ip.th.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for kommentarer. Oppoverbakke er gjerne vanskelig å gjøre noe med. :p

Horisonten er delvis rett, mens husene er tydelig skjeve, er klar over det. Sært valg, kanskje, men sånn ble det.

Limer sammen med PTgui (etter din anbefaling, om jeg ikke husker feil), og det funker som en drøm. Det enkleste og beste programmet jeg har prøvd hittil.

Lenke til kommentar
Takker for kommentarer. Oppoverbakke er gjerne vanskelig å gjøre noe med. :p

Horisonten er delvis rett, mens husene er tydelig skjeve, er klar over det. Sært valg, kanskje, men sånn ble det.

Limer sammen med PTgui (etter din anbefaling, om jeg ikke husker feil), og det funker som en drøm. Det enkleste og beste programmet jeg har prøvd hittil.

5908030[/snapback]

Det var jo ikke akkurat oppoverbakken jeg tenkte på ;)

Men selve den usynlige horisontlinja ser ut til å krumme nedover på midten, som er slik det automatisk blir hvis man tar en serie bilder med negativ pitch, dvs at kamera peker litt nedover. Hvis man gjør det med et 360-graders pano vil hele horisonten bølge opp og ned, fordi den må ta dette igjen på den andre sida.

PTgui har nyttige funksjoner for å rette opp bilder, som f.eks. at du kan legge inn linjer som skal være vertikale eller horisontale. Da vil PTgui rette opp og rotere bildene slik at horisonten f.eks kommer riktig. Jeg mistenker at du har prøvd å croppe bildet ferdig i PTgui? Normalt vil man få et stort svart felt oppe eller nede som må klippes vekk etterpå i andre program.

Vedlagte fil var en kjapp tur innom disse verktøyene i PTgui, men resultatet vil selvfølgelig bli mye bedre fra originalene.

Men hvis det var helt bevisst fra din side så er jo selvfølgelig det lov...

post-40718-1144842980_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Bjornkn: Jo, jeg ser poenget ditt, og er på mange måter enig. Likevel fikk jeg en slags rar visjon om å lage noe litt vridd og rart, mulig jeg er litt for subtil til at det treffer godt nok. Har ikke gjort noe cropping eller sånt i PTgui, kun å sette dem sammen. Resten er PS-arbeid. Jeg må lære meg PTgui bedre etterhvert.

 

Engekri: Jeg eier dessverre ingen filtre, men løsningen var å undereksponere kraftig. Dermed ble himmelen veldig mørk, og mye av jobben var gjort der og da. En tur i Photoshop besto av bl.a. å øke saturasjon på himmelen, dra ned lightness, og deretter kjøre blåfargen helt i bunn ved konvertering til s/h med power retouche (fantastisk verktøy for s/h, forresten.) Dermed blir det en slags illusjon av polarisering, selv om det ikke erstatter et slikt filter. Alt av rødt og orange er boostet ganske kraftig, noe som gjorde landskapet en del lysere.

Lenke til kommentar

Kult bilde og bra jobba !

Jeg får ikke noe assosiering med at det er skeivt. Strømmastene ser ut til å være rette nok, og de står i utkanten av bildet. Høyre side kan kanskje rettes opp noe. Skyene retter seg fint mot et punkt i horisonten som forøvrig synes å være lavest er fint i dette bildet.Jeg ventet bare på at det skulle være større høyde da jeg åpna det. Men panorama har jo en tendens til å bli slik.

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...