Joakim Gjerde Skrevet 9. april 2006 Skrevet 9. april 2006 (endret) Hei! Nå står jeg fast igjen Problemet mitt er det at jeg har en verdi som blir sendt i adresse linja, men jeg får ikke hentet den. Jeg har det sånn som dette nå. <a href='vise.php?cmd=delete&id=$id'>Slett</a> if($_GET["cmd"]=="delete") { mysql_query("DELETE FROM meldinger WHERE id=$id"); echo "<br>Meldingen er slettet"; } Det er i den siste delen her problemet ligger, verdien av $id blir vist som den skal i adresse linjen, men når jeg henter den sånn som jeg gjør er blir det satt som ingen ting. Håper noen kan hjelpe:D Mvh Joakim Gjerde Endret 9. april 2006 av joakim@hortensgutta
Gilbert Skrevet 9. april 2006 Skrevet 9. april 2006 mysql_query("DELETE FROM meldinger WHERE id=$id"); skal bli til mysql_query("DELETE FROM meldinger WHERE id='".$_GET['id']."'"); ...så kan sikkert noen annen skravle om sikkerhet og slikt
allyse Skrevet 9. april 2006 Skrevet 9. april 2006 (endret) NEI. Ikke bruke GET i noe som gjør en endring. Lag evt et form for å bekrefte for å bruke $_POST isteden. aldri, aldri, aldri, aldri, aldri GET i noe som gjør en endring. ALDRI Endret 9. april 2006 av allyse
LateFot Skrevet 9. april 2006 Skrevet 9. april 2006 allyse har sett du har skrevet dette tidligere, men du har ikke begrunnet hvorfor man ikke skal bruke GET. Kanskje du kan forklare litt mer hvorfor GET ikke skal/bør brukes?
allyse Skrevet 9. april 2006 Skrevet 9. april 2006 allyse har sett du har skrevet dette tidligere, men du har ikke begrunnet hvorfor man ikke skal bruke GET. Kanskje du kan forklare litt mer hvorfor GET ikke skal/bør brukes? 5893330[/snapback] Enkelt forklart. Si du bruker en link link.php?handling=slett&id=55 I og for seg er det ikke noe problem, men tenk dette. 1. En person skriver i browseren link.php?handling=slett&id=2555 Da kan du risikere du sletter noe du ikke vil 2. Du kjører f.eks caching. Den følger alle linkene dine, og vips har du slettet hele databasen din. Grunnen til du må bruke post er for da kan ikke omgivelsene i seg selv følge linken. Du må manuelt klikke på en knapp for å sende informasjonen.
Ernie Skrevet 9. april 2006 Skrevet 9. april 2006 allyse har sett du har skrevet dette tidligere, men du har ikke begrunnet hvorfor man ikke skal bruke GET. Kanskje du kan forklare litt mer hvorfor GET ikke skal/bør brukes? 5893330[/snapback] Altså det er en godt kjent sikkerhetsregel at GET aldri skal brukes til å endre noe. Det er også ganske åpenbart siden programmer som Google Web Accelerator cacher opp alle mulige linker den kommer over. Så kort sagt: GET skal ALDRI, ALDRI, ALDRI endre noe direkte. Det finnes mer enn nok av de som har tabbet seg ut her.
Joakim Gjerde Skrevet 9. april 2006 Forfatter Skrevet 9. april 2006 men hvis get ligger i en session og som i mitt tilfelle så ligger brukernavnet som en verdi i querien til databasen. Da vil det jo ikke skje noen ting da brukernavnet ikke er riktig og man heller ikke er logget inn i session.. eller?
allyse Skrevet 9. april 2006 Skrevet 9. april 2006 men hvis get ligger i en session og som i mitt tilfelle så ligger brukernavnet som en verdi i querien til databasen.Da vil det jo ikke skje noen ting da brukernavnet ikke er riktig og man heller ikke er logget inn i session.. eller? 5893469[/snapback] Husk hvis du allerede er logget inn så kan en cacher gå. Mao så bryr ikke scriptet seg om det er du eller cacheren som går på sidene. dessuten er det god programmeringsskikk å ta hensyn til sikkerheten.
Ernie Skrevet 9. april 2006 Skrevet 9. april 2006 men hvis get ligger i en session og som i mitt tilfelle så ligger brukernavnet som en verdi i querien til databasen.Da vil det jo ikke skje noen ting da brukernavnet ikke er riktig og man heller ikke er logget inn i session.. eller? 5893469[/snapback] Vel, Google Web Accelerator o.l. integreres inn i nettleseren slik at alt du får lov til får programmet også lov til.
Joakim Gjerde Skrevet 9. april 2006 Forfatter Skrevet 9. april 2006 (endret) Ok.. Men er det da muliget å legge en skult verdi i et form? sånn at det bare er submit knappen som syntes....?? Eller er ikke dette mulig? Selvfølgelig <input type="hidden"> Endret 9. april 2006 av joakim@hortensgutta
allyse Skrevet 9. april 2006 Skrevet 9. april 2006 Ok..Men er det da muliget å legge en skult verdi i et form? sånn at det bare er submit knappen som syntes....?? Eller er ikke dette mulig? 5893538[/snapback] <input name="navn" type="hidden" id="navn" value="verdi" />
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå