Gå til innhold

Spørsmål angående forsterker


Anbefalte innlegg

HAllo (håper ikke dette er feilpostet)

Jeg har fått meg et sett jamo høytalere som 180W(long) 250W (short)

Forsterkeren min er Type Yamaha Rx v-350.

 

Vel på tec spec på forsterkeren står det: 550W

Men det står også Maximum Power Front Channels: 110w +110w

 

Er dette fordi lyden blir fordelt på Surround portene?

 

Vel, når høytalerne mine er på 180W blir vel forsterkeren min for svak? Og mener å ha hørt at om du har en for svak forsterker, sprenger du høytalerne lettere pga uregelmessige bølger (eller noe sånnt)

 

Er forsterkeren min for dårlig?

 

Jeg så litt rundt på andre forsterkere Som "Pioneer VSX-1015-K Receiver Sort, WMA 9 Pro, MCACC, 7x150 Watt" til 5000,-

 

Denne har jo heller ikke "nok" Watt i front utgangene....

 

Er det sånn at "kraften" som ikke brukes på de andre kannalene, sendes til de som brukes??

 

Trenger litt veiledning :whistle:

 

 

Link til Forsterkeren HER

Endret av woodno
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke Jamo er det du har?

Den Yamahaen din har det jeg kaller for jallawatt.

Hvis de Jamo høyttalerne er store,har lav følsomhet og i tillegg er 4 ohm,så vil Yamahaen slite hardt.

Les gjennom denne artikkelen,så skjønner du hva jeg mener.

Vet ikke hvor mye strøm Yamahaen din trekker. Hvis jeg skal tippe hvor mange watt den virkelig er,så er nok ikke 5x25 watt kontinuerlig så lang fra sannheten. ;)

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

om du trykker på linken får du opp alle spec. Det står at den er på 550w Dette er da det du kaller billig watt? og som jeg ikke får ut i reale watt? Jeg har Jamo Classic 10. Det er mulig forsterkeren er dårlig, er kjøpt på elkjøp som del i en hjemmekino pakke...

Lenke til kommentar
om du trykker på linken får du opp alle spec. Det står at den er på 550w Dette er da det du kaller billig watt? og som jeg ikke får ut i reale watt?  Jeg har Jamo Classic 10. Det er mulig forsterkeren er dårlig, er kjøpt på elkjøp som del i en hjemmekino pakke...

5898449[/snapback]

Det står at den er 550 watt ja,men det står ikke hvor mye den trekker fra strømnettet.

En ting er hvertfall sikkert,den trekker IKKE 550 watt fra strømnettet.

Skal jeg tippe så trekker den nok mellom 200 og 250 watt.

Dette påstår jeg fordi forsterkeren veier bare 9 kilo. Det vil si at strømforsyningen inni er knøttliten. Reciveren din er alt for svak til å drive Jamo Classic 10 optimalt,det er det ingen tvil om. ;)

 

Går man billig-receivere på 5x100watt (til sammen500watt) litt etter i sømmene er det ikke uvanlig at disse kun kan trekke 200-250watt/VA fra lysnettet. (maks trekk fra lysnettet står som oftest på baksiden av reciveren i nærheten av nettledningen). Dette kan ikke være annet enn en teknisk sensasjon, tenk et elektrisk produkt som kan gi hele 500watt samtidig som det bare bruker 200-250watt! Sannheten er selvfølgelig noe helt annet. Hvis forsterkeren kan trekke 200watt fra lysnettet kan den i beste fall gi til sammen 120 watt lyd til høyttalerne. 60%x200watt=120Watt. Fordelt på to kanaler blir dette maksimalt 2x60 watt eventuelt 5x24watt kontinuerlig i surround!
Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Høytallere måles ikke i Watt. Fikk kjeft av en HIFI ansatt når jeg spurte etter det.

 

Forsterkeren er nok 5x110 Watt i peak, det den greier over ekstremt kort tid. Du får nok lyd, men det må vel være opp til deg å avgjøre om det er bra nok. Under panseret på forsterkeren så sitter det 5 stykker forsterkere som yter 110 W hver. Og det er ikke slik at en får mer hvis man ikke bruker en annen. (Dessverre) Men har du flere enn en inngang på høytallerene så går det ann å bruke en forsterker til hver inngang. Men jeg tviler på at den Yamahaen har mulighet til å bi-ampe høytallere.

 

Også forsterkere en det vanskelig å si hvordan yter etter hvor mye watt de har, noen oppgir peak (RMS?), mens andre oppgir faktisk watt. Som foreksempel Harmon/Kardon. Mens Sony oppgir litt ekstra. Har selv en Sony på 6 x100W, og bakpå (Som det sikkert også gjør på din) står det at den kun trekker 390W fra nettet.

 

Hvis du kjøper fra Elkjøp eller noe slikt, test. De har 30 dagers angrerett.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Jeg vurderte å skrive et innlegg rett etter at han postet her, men var redd for at jeg ville skremme livet av han hvis jeg fortalte sannheten.

 

Jeg er helt enig med det som står her, det er skrytewatt alt sammen. Sjekket spesifikasjonene på den, og den klarer 105 Watt peak ved 1 Khz, det er det vel de færreste som hører på.(og klarer å høre på)

 

For meg er dette sammenlignbart med bilstereo-receivere som oppgir at de har 4x50 Watt. Enkel mattematikk sier at dynamoen kan gi 14.4 Volt. På de fleste bilstereoer er sikringen bak på 10A.

Ohm's lov sier at P(effekt i Watt)=U(spenning)xI(Ampere).

Det gir 144 Watt totalt ut til høyttalerene.(I hvor lang tid klarer den det?)

 

Vekt er alltid en god indikator på kvalitet når det gjelder forsterkere. Men egen Cayin(stereoforsterker) som yter 2x150Watt veier 14 Kg.

 

Til sist må jeg nevne at de som lager gode hjemmekinoforsterkere til prisen er Harman Kardon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...