Gå til innhold

Jobb, nyutdannet bachelor i datateknikk


Anbefalte innlegg

Lurte litt på hvilke jobber jeg kan forvente å få. Om 1.5 måned er jeg ferdig med Bachelor i Datateknikk og jeg har ikke noen spikrede planer for sommeren/høsten.

 

Jeg mener selv at jeg har en allsidig kompetanse på mange områder innen "data", men jeg er ikke på noen måte utlært i noen av områdene og jeg har heller ingen formell erfaring med noe (som i betalt jobb). Det eneste er en del småprosjekter jeg har satt i gang når jeg skulle lære meg selv noe nytt osv.

 

Jeg bruker både Windows og GNU/Linux (Gentoo) daglig og er godt kjent med begge miljøene, men har dog utviklet mest mot Windows-plattformen.

 

Her er et kort sammendrag av noen av "ferdighetene" mine:

- Kan C++/C#/PHP/Java/Perl (programmere, hvordan de er bygd opp, hvordan utvide osv)

- Java RMI, CORBA, EJB

- Kan prinsippene bak datamodellering og utvikling med databaser.

- Utviklet mest mot MySQL, har vært litt borti PGSQL, MSSQL, Oracle

- Godt kjent med .NET-plattformen.

- Kjenner prinsippet bak og hvordan en del vanlige og kjente datastrukturer og algoritmer fungerer, samt fordeler og ulemper og hvor de skal brukes (quicksort, bubblesort, mergesort, insertionsort, dijkstra, linka lister, grafer osv)

- Kjenner prinsippene bak generell 3D, 3D-modellering og texturering.

- OpenGL er det jeg har fokusert på, holder på å lære meg litt mer avanserte saker i det sammen med SDKen til PhysX-brikken.

- Godt kjent med 3dsmax, ser på Maya og Blender for tiden.

- Har laget en del maps i UnrealEd og Hammer (tidl WorldCraft).

 

Har sikkert glemt et par ting, men interessen min ligger i retning av programmering med 3D-grafikk og grafikk generelt.

 

Som jeg nevnte tidligere så har jeg ingen formell arbeidserfaring, men jeg har en del eksempler på ting og tang liggende. Vil det da lønne seg og opprette en webside der jeg legger ut ting og tang jeg har gjort og vise til de eksemplene i CVen? Og vil potensielle arbeidsgivere se gjennom fingrene med tanke på krav om erfaring, når de ser eksempler på ting en har gjort?

 

Og en ting til, jeg er interessert i matte og fysikk og er absolutt ikke redd for å bruke kunnskapen min til å utvikle idéer og sånt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Skal du ha jobb er det 3 ting en arbeidsgiver ser etter:

-Personlighet

-Kunnskap (karakterer)

-Arbeidserfaring

 

Helst skal du ha alle 3, men har du ikke arbeidserfaring, bør du ha gode karakterer. Skal du programmere bør du helst ha A i alle programmeringsfag, inklusive algoritmer & datastrukturer.

Lenke til kommentar

Jeg gikk ut i 2004 med samme grad som deg, og her er mine tips:

 

- du lander sjelden drømmejobben med første forsøk; det er egentlig bare å bli venn med tanken om at den kan være lurt å søke på jobber som ikke nødvendigvis er NØYAKTIG der du ønsker å drive resten av livet. Klisjé, men sant.

 

- bruk vikarbyråene aktivt; SETT deg på dem! Mas deg inn på et intervju.... Etter at du har lagt inn CV hos dem skulle man kanskje tro at de tar kontakt så snart det er behov for deg, men fakta er at de spoler gjennom de som de har hatt inne til "førstegangsintervju" en gang først. Jeg maste meg inn på Ajilon og Elan IT, endte opp med en stilling via Ajilon etterhvert. Elan hadde vært tyst i et halvt år, men to uker etter at jeg var inne til en prat hos dem tok de kontakt fire ganger for å plassere meg i stillinger jeg måtte takke nei til.

 

- det tar TID å skaffe jobb. Begynn å søke med en gang, men legg litt sjel i søknadene. Jeg spyttet ut massevis, men hadde sikkert hatt mer uttelling om jeg hadde fulgt dem opp bedre. Telefon først, intelligente spørsmål, sende søknad med CV som er skreddersydd for stillingen, deretter ringe jevnlig og følge opp for å vise at du er interessert.

 

Jeg tror vel at det er lettere å skaffe seg IT-jobb i 2006 enn det var i 2004, men i alle fall.... Som han over meg sier; du trenger å spille på personlighet også... De ansetter en kollega, ikke et tannhjul i systemet. Som regel er kunnskapen en ting du kan skilte til via attester/karakterer/kurs osv, mens det til syvende og sist gjerne koker ned til om du er en person de vil jobbe sammen med.

 

I dag jobber jeg som driftskonsulent på Windows plattformen, og er strålende fornøyd. Andre jobben, nå.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er ikke lett å få jobb når man er nyutdannet og ikke har noe arbeidserfaring fra før. Jeg har også en Bachelor i Datateknikk, samt en Master i Informasjonssikkerhet. Mastergraden var jeg ferdig med siden sommer 2005 og har gått arbeidsledig siden den tid. Er vel registrert med CV hos over et dusin rekrutteringsselskaper, Aetat, Finn, Monster, etc... Rekrutteringsselskaper hjelper veldig lite. Når man skal ha jobb bør man i tillegg til å søke på utlyste stillinger sende inn åpne søknader til potensielle bedrifter.

 

Rundt 80% av alle stillinger jeg har søkt er ikke opptakelsen til intervju basert på karakterer (Bare et fåtall spør om vitnemål sammen med søknad). Arbeidserfaring er alfa og omega....Uansett hva slags arbeidserfaring, om det er relevant eller urelevant

Lenke til kommentar

Mange snakker om hvor vanskelig det er å finne jobb som programmerer. Jeg er så heldig å ha fått jobb på den første stilling jeg søkte på, som jeg også hadde mest lyst på, og begynner der når jeg er ferdig med hovedprosjektet på skolen. Jeg har Bachelor grad på høyskole med litt over gjennomsnittet karakterer. Kanskje jeg har hatt flaks, eller vist meg godt frem, men jeg tror at det skal være mulig for alle å få en god jobb nå.

De nevnte at det var vanskelig å få tak i gode kandidater for tiden, og det er LENGE siden det var så lett å få jobb som nå. Også for nyutdannede. Jeg brukte GOD tid på søknaden og passet på å beskrive mine relevante kunnskaper. Linjen jeg går på heter Embedded Systems og det var det de søkte etter, så jeg passet faktisk godt.

Så av den lille erfaring jeg har sier at det lønner seg å bruke god tid på søknaden, passe på at de virkelig ser at du er akkurat den de trenger og hvis du kommer til intervjurunder, er det viktig å være sikker på seg selv, men ikke nevn emner du ikke er 100% sikker på.

Endret av martiol
Lenke til kommentar

Fikk meg jobb tidligere denne uken som trainee systemutvikler. 350K i lønn, helt kurrant :). Leverer masteroppgave (Master of science) innen informasjonsforvaltning 1.Juni og begynner i jobb 6.juni i Trondheim :)

Endret av kosh
Lenke til kommentar

Å sende en "åpen søknad" er anbefalt ved siden av å søke på utlyste stillinger. Minst 60% av alle stillinger som besettes utlyses aldri. Men det er ikke nok å skrive "har dere jobb til meg" i en åpen søknad. Du må spesisere hvorfor du søker jobb hos dem, hvordan du kom over deres bedrift og utdype dine kvalifikasjoner samt vedlegge din CV (Ikke legg ved vitnemål i en åpen søknad).

 

Veldig einig med martiol - det er betre å sende ein god og godt retta søknad til ei bedrift enn å sende ein generell "har dere jobb til meg? " søknad til 100 bedrifter. Det er få som har tid til å følge opp ein halvhjerta søknad.

6190289[/snapback]

 

 

Edit: Jeg fikk meg et intervju ved å sende inn en åpen søknad via e-post slik jeg beskrev ovenfor.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Å sende en "åpen søknad" er anbefalt ved siden av å søke på utlyste stillinger. Minst 60% av alle stillinger som besettes utlyses aldri. Men det er ikke nok å skrive "har dere jobb til meg" i en åpen søknad. Du må spesisere hvorfor du søker jobb hos dem, hvordan du kom over deres bedrift og utdype dine kvalifikasjoner samt vedlegge din CV (Ikke legg ved vitnemål i en åpen søknad).

 

Veldig einig med martiol - det er betre å sende ein god og godt retta søknad til ei bedrift enn å sende ein generell "har dere jobb til meg? " søknad til 100 bedrifter. Det er få som har tid til å følge opp ein halvhjerta søknad.

6190289[/snapback]

 

 

Edit: Jeg fikk meg et intervju ved å sende inn en åpen søknad via e-post slik jeg beskrev ovenfor.

6192184[/snapback]

 

Sendte åpen søknad med vitnemål, kom på intervju, andregangsintervju, og fikk jobb, så er ikke noe absolutt krise om det gjøres tror jeg :). Brukte selv aetat og finn.no til å finne jobber.

 

Vil påstå at for en ung og nyutdannet er alfa og omega å få fram eventuell praktisk erfaring. Hadde selv et år i utlandet som alle jeg var hos utdypte som en grunn til at jeg vart innkalt.

Endret av kosh
Lenke til kommentar
Hadde selv et år i utlandet som alle jeg var hos utdypte som en grunn til at jeg vart innkalt.

6193168[/snapback]

 

med ett år i utlandet, mener du ett år studie eller ett år med jobb? Hvis studie, vil det si att om jeg tar feks. min eventuelle master i utlandet så er jeg mer atraktiv på markedet her hjemme?

Lenke til kommentar
Hadde selv et år i utlandet som alle jeg var hos utdypte som en grunn til at jeg vart innkalt.

6193168[/snapback]

 

med ett år i utlandet, mener du ett år studie eller ett år med jobb? Hvis studie, vil det si att om jeg tar feks. min eventuelle master i utlandet så er jeg mer atraktiv på markedet her hjemme?

6193881[/snapback]

 

"Technical Student" ved CERN i Geneve. Slags utplassering. Anbefales.

 

Tviler på du blir mer attraktiv av å ha en utdanning ifra utlandet. Du blir mer attraktiv på grunn av at du har tørt å stikke til utlandet og fått mye erfaring. Spesielt i relasjon til å møte andre mennesker. Skal selve utdanningen ha noe å si bør det vel være et veldig kjent universitet.

(Dette er noe jeg tror....)

Endret av kosh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...