Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk på 3-4 kilometer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om dere kan hjelpe meg litt?

Jeg bor nå 4 kilometer fra høyskolen jeg går på. Dette er i fri sikt over en fjord. Kan dere anbefale en antenne som er sterk nok for å koble seg til antennen på høyskolen? Har forstått det slik at jeg også trenger et accesspoint hvis jeg skal "dele ut internetten" til pc-er i huset, (en trådløs, og en per kabel). Hvis dette er riktig, kan dere anbefale et accesspoint som er kompatibelt med antennen dere anbefaler?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

No vet jeg ikke hvilket type wlan som er på høyskolen der men regner med at

det er et trådløs nett med rundstrålene antenner som er beregnet bare til å spre de trådløse signalen til omerådet der på skolen.

Hvis du ligger 4 kilometer unna så er det i lengste laget til å fange opp det trådløse signalet fra skolen med vanlig wlan utstyr. For det første må du ha et accesspoint som kan settes opp som trådløs bridge eller repeater. dvs du må kunne fange opp det trådløse signalet og så igjen sende det videre lokalt i huset ditt til de forskjellige pc kliente via trådløs eller kabel.

Men er signalet fra skolen sterkt nokk til å fange opp. Du må ha rettningstyrt antenne på begge sidene mest trolig. Hvis skolen har bare rundt strålene antenner som kanskje bare sender maks 100 m i friluft så har du et problem.

Men du kan jo prøve med en rettningstyrt antenne som feks. denne:http://www.smarteq.com/industrial/se/wlan/SP60_24.html

Du burde ha en slik i hver ende som er koblet til et trådløs accsesspunkt for at det skulle gå. Men du kan jo altis prøve med en slik koblet til denne for å se om du klarer å fange opp signalt http://www.telefonselskapet.no/Nettverkspr...lan/WX-6800.htm

eller en slik: http://www.telefonselskapet.no/Nettverkspr...rklan/P-600.htm

Skrevet

På jobb har vi trådløst nettverk ut til et oppdrettsanlegg. Det er vel snakk om en 2-3km og det går greit. Vi bruker retningsstyrte antenner for å få det til. Få deg en ruter som man kan skru opp sendestyrken på (over lovlig tillatt styrke) så burde det gå greit. Jeg vet at med Linksys WRT54G som har linux i bunn kan man laste ned uoffisiell firmware kan skru opp sendestyrken til en del watt. Man trenger nok en overgang til retningsstyrt antenne. Akkurat hvilke komponenter man trenger og om det i det hele tatt finnes noe som passer til denne ruteren vet jeg faktisk ikke. Bare å google i vei :)

Skrevet (endret)

4km er i lengste laget viss skolen bruker rundstråle antenne.

Men du kan prøve med netstumbler som er veldig sensitiv å se om du får inn noe signal viss du har noe ekstern antenne liggende. Når du har dbm fra netstumbler verdien kan du berekne hvilket utstyr du trenger.

Man kan uansett ikke garantere for noe som helst på dette holdet viss skolen bruker svake antenne®, noe som er mest sannsynlig. Snakk med nettverksansvarlig der.

Et tips til å sjekke ut hva av signal du kan få inn, kjøp wlan hode til parabol hos wlanantenner.no til 500kr. Dette kan du feste på alle parabolstørrelser. Du kan og bare kjøpe n feste til print hos dem for 55 inkl frakt og lage ett parabolhode selv. Da kommer du billig fra det. Byggebeskrivelser finnes rundt på nettet.

Med et slikt hode kan du bruke den parabolen du har til tv til å teste signalforholdene. Rekner med du får sånn ca 30db mottak med en standard 75cm parabol. Da får du iallfall inn signalet fra skolen. Om det er sterkt nok til å få til forbindelse er en annen sak. Transmit på dette wlan hodet hos wlanantenner er og noe svakt, 12 db, så det blir ett misforhold mellom tx og rx viss ikke jeg har forstått feil. Men lager du DIY parabolhode, kan du sikkert dimensjonere det slik du vil.

Er også stor forskell mellom sendestyrke og mottakssensitivite blant trådløst utstyr, noen får ikke inn signal men andre får excellent. Verdt å sjekked ut hva som er å satse på.

Antenneforsterker kan og hjelpe på, om enn ikke helt lovlig.

Endret av kense

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...