Gå til innhold

Glemte raid drivere, slettet 200 gig med data.


Anbefalte innlegg

Hei, som overskriften antyder så glemte jeg å laste inn (trykk f6 under win installasjon) raid driverene ved reinstallasjon av windows. Glemte er vel ikke helt rett ord her ettersom jeg ikke kjører raid arrays på noen av diskene, hardware raid, og at jeg ikke hadde diskettstasjonen tilkoblet.

 

Det som da skjedde var at win cdn min bare fant en partisjon, og denne var tilfeldigvis like stor som den winpartisjonen jeg skulle formatere/reinstallere, OG hvorfor i all verden skulle windows FINNE PÅ PARTISJONER SOM IKKE EKSISTERER. uansett, jeg begynte å formatere da jeg plutselig tenkte det var rart de andre partisjonene ikke kom opp som alternativer.. Jeg restartet, rotet frem diskettstajson, stresset som f... for å sette den på plass osv, startet wincdn på ny, og lastet inn raid driverene. Og ja,, vips, der hadde jeg mistet 200 gig med data fra en annen partisjon på samme hd som win partisjonen.....

 

Siden jeg ikke har plass på de andre hd'ene og ikke har noen hd'er som jeg kan låne, kjøpe, stjele osv så må jeg installere en liten windows tingest på samme hd'n. Formateringen var kommet til 20 % da jeg stoppet den, og endel av de prosentene var vel den opprinnnelige windowspartisjonne som jeg egentlig skulle formatere,,, anntar jeg..

 

Så kommer spørsmålene.. finnes det gratis recovery programmer. ? har sett det går ann å laste ned demoer,, men er disse fult fungerende?

 

OG det viktigste,,, gjennopprettes datane på samme plass, eller må du legge de på en annen plass,, annen hd etc ? Jeg håper inderlig at en kan gjennopprette de på samma plass ettersom jeg ikke har plass til å legge 200 gig noe annet sted.

Men da må jeg vel opprette en partisjon på det området der de slettede datane lå ? De blir vel ikke borte for godt (dvs recovery pogrs finnner dem) hvis jeg bare hurtigformaterer en ntfs partisjon over ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg glemte å spørre om var:

Hvis jeg må opprette en partisjon over den slettede partisjonen, da kan jeg jo ikke vite om den dekker den eller ikke, så jeg bør vel ha den så stor som mulig, dvs alle 300 giggene (som disken er) minus de 5 gig jeg nå bruker til windows... Men etter recovery, hvis jeg får gjennopprettet datane der de ligger, er det mulig å nedjustere den store partisjonen til ca 230 gig , slik den var før ? altså kan jeg justere på størrelsen på en partisjon uten å formatere den ?

Lenke til kommentar

"Bump"

 

Sorry for mange poster etterhverandre.

 

Men "file scavanger" som jeg har prøvd finner filene, men jeg må kjøpe programmet for filer større enn 64kb... Finnes det noen gratisprogrammer der ute?

 

edit : leter altså etter et gratis recoveryprogram som kan redde ca 200 gig med filer og legge de på samme "plassen" som de lå. Det vil si , jeg har ikke plass til å kopiere de over til noen annen hd.

 

Og jeg må vel opprette en partisjon "over" de filene jeg slettet for å få de restoret til samme plass ?

 

Så en NTFS hurtigformatering over de "slettede" filene sletter de ikke for godt,,,,,, ?

Endret av [^..^]Christian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...