Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skifte dempere på Bluebird 87 mod


DDuck

Anbefalte innlegg

Hei

Vet ikke om dette er riktig sted å spørre men jeg prøver.

Driver å skal skifte støtdempere bak på min Nissan Bluebirt SRT 87 mod.

Så lurer på om noen har erfaring eller tips til hvordan dette gjøres, har skrudd endel bil før men aldri skiftet dempere bak før. Evnt om noen har noen linker til sider med "howto" guider ;)

 

Håper på svar

Endret av DDuck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Vet ikke om dette er riktig sted å spørre men jeg prøver.

Driver å skal skifte støtdempere bak på min Nissan Bluebirt SRT 87 mod.

Så lurer på om noen har erfaring eller tips til hvordan dette gjøres, har skrudd endel bil før men aldri skiftet dempere bak før. Evnt om noen har noen linker til sider med "howto" guider ;)

 

Håper på svar

5872355[/snapback]

 

Du burde vel poste denne i "bilteknisk"-delen. Jeg rapporterer, så kanskje den blir flyttet.

 

Uansett: skifte dempere er relativt enkelt. Om du har fjærbein bak, dvs demperen sitter inne i selve fjæra, må du skaffe deg fjærspennere (Biltema her et helt ok sett til kr 120,-)

 

Du må sette fjærene i spenn før du løsner topp-mutteren i fjærbeinslageret (mutteren i toppen av selve demperen) ellers får du deg en kavring og må løpe rundt og lete etter deler etterpå.

 

Selve innfestingen av demperen/fjærbeinet er normalt med fire muttere fra innsiden av bilen som går på fire bolter på toppen av fjærbeinslageret. (kan også være to)

 

Det finnes andre løsninger også, og da slipper du unna med en jekk eller to, samt kraftig verktøy. mutterne som holder demperen fast til chassis og hjuloppheng sitter erfaringsmessig veldig godt. Lønner seg å spraye litt wd40 eller 5-56 noen timer før du begynner. (Gjelder forsåvidt fjærbein også)

Merk: er det ikke fjærbein finner du festene under bilen.

 

Når det gjelder fjærbein: bremseslangen sitter ofte festet til dette, så løsne den først av alt og sørg for at den ikke kommer i klem eller noe.

 

Lykke til!

 

PS: Har du fjærbeinsløsning kan de være smart å investere i nye lagre også.

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar

Takker for hjelpen. Har fått av alt nå, begynte bare litt feil ;)

Bilen har fjærbein ja. Måtte skru av alt opphenget bar for å få det løst men men. Fjernbeinslagrene skal også skiftes. Muttrene satt ikke skremmende hardt. Eneste jeg ikke har klart å løsne enda er Tette mutteren som holder demperen i sylindern det sliter jeg med gitt. Prøve igjen i morgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...