Gå til innhold

Blu-ray og HD DVD får konkurranse


Anbefalte innlegg

Nå får vi jo se hvordan og hvor raskt utviklingen går, men jeg kommer nok også til å velge ett annet format enn BluRay og HD DVD til PC-bruk, dersom det finnes konkurrerende formater uten DRM og med gode egenskaper ellers. Skal vel forøvrig ikke så veldig mye til å overgå lagringskapasiteten til HD DVD...

 

Men, en fordel som BluRay og HD DVD har, som ingen av de andre formatene vil få, er at det sitter millioner på millioner av mennesker i verden som etter hvert har Playstation 3, eller kanskje xbox360 med HD DVD leser (avsporing: minus til xbox360 for at dette ikke kom integrert). Dermed har Bluray/HD DVD sikret seg et enormt marked, fordi både spillprodusenter og filmbransjen vil ta i bruk disse formatene.

 

Ser vel ikke for meg at xbox360/PS3 kommer til å kunne lese HVD-format eller lignende. Hvilket format vil forresten Revolution benytte? Noen som vet?

 

Forøvrig tror jeg at jeg kommer til å sitte lenge med DVD fortsatt - i alle fall til PC-bruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...

Ser vel ikke for meg at xbox360/PS3 kommer til å kunne lese HVD-format eller lignende. Hvilket format vil forresten Revolution benytte? Noen som vet?

 

Forøvrig tror jeg at jeg kommer til å sitte lenge med DVD fortsatt - i alle fall til PC-bruk.

5872661[/snapback]

Revolution kommer vel til å komme med DVD siden det er så billig.

Nintento har forstått at Revolution aldri kommer til å kunne konkurere i samme marked som Xbox og Playstation, og satser derfor på en billig konsoll som folk kan kjøpe seg i tillegg til Xbox og Playstation eller for de som ikke er interesert i å bruke så mye penger på en spillekonsoll.

 

Når det gjelder de andre plateneformatene tror jeg ikke de har så mye sjangs. HD-DVD og Blueray har allerede begynt å komme med spillere og har brukt kjempe mye penger på markedsføring og utvikling og igjen av dem har så veldig lyst til å tape denne kampen.

Selv om de nye platene har større kapasitet er nok ikke dette så veldig viktig for filmselskepene siden de uansett greier å presse inn en HD-film på Blueray og HD-DVD platene og etterhvert kommer jo disse platene med flere lag.

Lenke til kommentar

Gutter, har dere sett prototypen av HVD spillerne? De er store som et vondt år og ser utrolig innviklet ut.

 

Merk mine ord, minst 10 år før det produktet kommer ut til forbrukerne. BD og HD-DVD har vært forsket på siden utgivelsen av DVD. Og det har blitt utsatt flere ganger pga kompleksitet. Hvis vi skulle gått "rett på" HVD så hadde vi sittet med DVD i mange år fremover.

 

BD/HD-DVD er så godt som lanseringsklare og er noe av det ypperste man kan ha til nåtidens teknologi. Jeg er enig i at optiske disker egentlig er noe herk, men ser ingen annen utvei. Om 10 år kan saken være en annen, hvis man har god nok båndbredde på internett.

 

PS Simen1, du kan ta det med ro, det er ikke DRM på løse plater så du kan fortsatt brenne "Simen1's private collection v4". Det kommer sikkert også videokamera med BD/HD-DVD innebygd.

Og du kan gjerne boikotte alt som har med DRM å gjøre, men du bør ikke gjøre deg til kjeltring for å stå på rettighetene. Boikott = ikke kjøp og ikke se/høre på kopibeskyttet/opphavsrettslig materiale.

 

Mvh

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at DRM burde fjernes, men det jeg er mest skeptisk til, er det Outrage nevner:

At DVDer, CDer osv. erstattes av streaming over nettet. Da må man betale pr. gang man ser eller hører på noe. Jeg håper inderlig ikke det blir sånn (men det ligger jo masse penger og muligheter i det.

Lenke til kommentar
Jeg er helt enig i at DRM burde fjernes, men det jeg er mest skeptisk til, er det Outrage nevner:

At DVDer, CDer osv. erstattes av streaming over nettet. Da må man betale pr. gang man ser eller hører på noe. Jeg håper inderlig ikke det blir sånn (men det ligger jo masse penger og muligheter i det.

5873299[/snapback]

Streaming på den måten er ivertfall uaktuellt for meg.
Lenke til kommentar

La oss håpe det fortsatt finnes noen produsenter der uten som har har fornuft nok til å se markedsverdien i å produsere et produkt som er skreddersydd FORBRUKEREN. Jeg kan i alle fall si med sikkerhet at det vil måtte skje noe alvorlig med harddisk teknologien før jeg lar meg piske i den retning de mektige pengehaverene i underholdningsindustrien vil ha meg.

Lenke til kommentar
La oss håpe det fortsatt finnes noen produsenter der uten som har har fornuft nok til å se markedsverdien i å produsere et produkt som er skreddersydd FORBRUKEREN. Jeg kan i alle fall si med sikkerhet at det vil måtte skje noe alvorlig med harddisk teknologien før jeg lar meg piske i den retning de mektige pengehaverene i underholdningsindustrien vil ha meg.

5875735[/snapback]

 

Det som er problemet er at da får de ikke med seg filmbransjen, og har ikke noe og utgi på platene sine...Vet ikke, men det kan vel ikke være lønnsomt å produsere et medie bare for at vi skal kunne lagre ting på den.

 

PS:håper det ble forståelig

Lenke til kommentar
Jeg er helt enig i at DRM burde fjernes, men det jeg er mest skeptisk til, er det Outrage nevner:

At DVDer, CDer osv. erstattes av streaming over nettet. Da må man betale pr. gang man ser eller hører på noe. Jeg håper inderlig ikke det blir sånn (men det ligger jo masse penger og muligheter i det.

5873299[/snapback]

Streaming på den måten er ivertfall uaktuellt for meg.

5873979[/snapback]

Ta det med ro, det blir nok mulighet både for å kjøpe ubegrenset antall bruk, og for å lagre lokalt. Ellers blir det neppe så mange interesserte.

 

Og om det ikke blir en erstatning for løse media, blir det en fantastisk erstatning for TV-kringkasting. Det blir nok for dyrt i starten, og de færreste vil ha båndbredde til å streame HD-film på veldig lenge, men det er ganske sikkert dit vi er på vei.

Lenke til kommentar

For en herlig smørje... :!:

 

stakkars "mannen i gata" som har den samme filmen på 5 formater som han bare må ha fordi den er litt bedre enn den andre + psp filmen han hadde kjøpt fordi "næ, film på spillkonsollen min! kult!"

 

Før man vet ordet av det så henger forbruker-frode fra taket med repet om halsen og inkassovarsler på alle spillerne han har kjøpt spredd rund på gulvet under ham.

 

det er til å grine av er det.. :cry:

 

ett hopp fra 8Gb til 25/50 på 6år er jo egentlig ikke mye, de kunne hvertfall presset et par hundre gigabyte ut av dem slik at de kansje kan støtte fremtidige tv oppløsninger feks 2000*1500 osv..

 

personlig er jeg den typen som kjøper 5 brusflasker så jeg har en stund, istedet for å måtte dra på butikken hver jevla gang jeg må ha en til.. må da for svarte gå ann å tenke litt frem i tid. :mad:

 

takk for meg og god natt.. :roll:

Lenke til kommentar

Den største grunnen til at de ikke tar opp konkurrenter til HD/BD er at de ikke får støtte fra Hollywood.

 

 

 

ett hopp fra 8Gb til 25/50 på 6år er jo egentlig ikke mye, de kunne hvertfall presset et par hundre gigabyte ut av dem slik at de kansje kan støtte fremtidige tv oppløsninger feks 2000*1500 osv..

 

Det er nok til at man får betydelig kvalitetsløft på filmen. Merkelig oppløsning du vil ha btw.. 1920*1080 er standard 16:9 (1:1.78), mens du vil altså tilbake til gode gamle 4:3 skjermer. (1:1.333). Det neste steget er vel 3840*2160, men det man kan tenke på da er at man får like høy oppløsning hjemme som i kinosalen.

 

1920*1080 burde holde i mange år fremover til filmbruk i allefall, man kan heller bruke cash på å forbedre de elendige flatskjermene som er ute på markedet.

 

Mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...