Gå til innhold

Suse 10.0 + Gnome + Adsl tilkobling


Anbefalte innlegg

Hola!

 

Jeg har akkurat lagt inn SuSE 10.0. med Gnome. Har burkt linux en del før, så jeg er ikke helt blank. Men jeg klarer ikke å huske hvordan jeg fikk koblet til internett.

 

Jeg har ADSL fra LOS, og må derfor "ringe opp." Dvs at jeg må logge meg på med brukernavn og passord får å få tilgang. Jeg har vel egentlig fått til det før. Men det var i vår venn Slackware 9. Så hva skal jeg gjøre?

 

Netverket er designet slik at jeg kjører ADSL'en dirkete inn i en switch, og deler videre til flere maskiner. Alle må logge seg på med brukernavn og passord får å få nett.. men dette funger veldig bra. har vurdert router, men gidder ikke siden jeg snart skal flytte aliekvell.

 

Altså, hvordan skal jeg få tasta inn passord og brukernavn i Suse, finner ikke noe på netverks instillingene osv. og med det samme jeg er igang, åssen legger jeg til gateway. Finner bare statisk ip og noe krigkastings greier.

 

Jeg blir veldig glad for all hjelp. Internett er veldig nødvendig, og jeg har veldig lyst til å oppdatere systemet litt...

 

:w00t:

 

 

Mvh

________

Espen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det den boot.iso'en du bruker?

 

Jeg prøvde den for noen dager siden med trådet nettverkskort og det virket ikke for det... La inn IP adresse, url, ftp, nyttet ikke.

5864621[/snapback]

 

 

Nei det er ikke den. er en verisjon jeg lastet ned for ei stund tilbake. Men jeg har funnet rett netverkskort osv.. Har også aktivitet på netverket. Ser pakker går inn og ut. etter en del fiksing klarte jeg til å med å ping www.vg.no ++ men jeg klarte alikevell ikke å få noe tilgang med firefox. eller noen andre netlesere.

 

jeg må innrømme og si at jeg ikke har en fjerneste anelse om hva som kan være galt. og det irritere meg. Noen flere som har noe gode forslag ? tar imot alt med takk!

 

 

 

Mhv

________

Espen

Lenke til kommentar
Det skal ligge en pppoe klient i gnome. Bare se etter noe ppp i menyen.

5866328[/snapback]

 

 

Finner ingen ting.. Brude jo ligge på netverk, men det var ikke no der heller.. Orker snart ikke stresse mer med det.. Holder på å laste ned ubunto nå.. ser spennende ut.. men håpte helst å få til SuSE 10.. :love:

Lenke til kommentar
I KDE har man kppp, men er rimelig sikker på at jeg hadde noe tilsvarende i gnome da jeg hadde telenor adsl.

5866412[/snapback]

 

 

Korrekt... Men jeg finner ikkno her.. :( Har lett igjennom alle menyene og alt. Håpte jeg skulle finne en plass der jeg kunne taste inn brukernavn og passord, og noe så lett som bare koble til linja slik som i windows. men det skal visst ikek være så lett... :S

Lenke til kommentar

Er det ingen som har noen anelse om hvordan jeg kan koble til internett? Det må gjøres på den måte at jeg skal kun taste inn brukernavn og passord, ha riktig gateway og ip.. ellers alt godt.. Men jeg finner ikke plassen jeg kan skrive inn brukernavn og passord.. Har prøvd og prøvd :S Ingen som har noen ideè...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...