Gå til innhold

Ferdig med 3årig Dataingeniør. Jobb eller Siv.Ing?


kozmic

Anbefalte innlegg

Noen skaffer seg en utdannelse/kompetanse som ikke koster noen ting, går rett på arbeidslivet med blanke ark uten studielån osv. og starter fra 300K> livet sitt..

5964109[/snapback]

 

Tror nok du misforstaar litt hva poenget med hoeyere utdanning er.

Det aa gaa paa universitet dreier seg om mer enn aa laere det nyeste innen et spessielt fagfelt. Studielivet er jo noe utenom det vanlige, hvor man bl.a. (forhaapentligvis) utvikler de sosiale antennene. Ellers saa ser jeg naa paa hoeyere utdanning som en invistering, ikke en utgiftpost, selv om noen faa ikke faar seg jobb innenfor det de har studert. I tillegg saa "laerer du aa laere", hoeres kanskje patetisk ut men jeg mener naa at det stemmer, iallfall hvis man fortsetter studiene over Bachelor nivaa.

 

For min egen del saa begynte jeg aa jobbe som serviceteknikker innen data etter videregaaende, men fant fort ut at dette ikke passet meg og oensket aa jobbe med andre ting 'hoeyere" oppe i organisasjonen saa valgte aa begynne paa en hoeyere utdanning.

 

Slik jeg ser det saa har jeg faatt oppleve mye som andre (som gikk rett ut i arbeid etter VGS) ikke har hatt mulighet til aa oppleve, f.eks. det aa flytte til andre siden av jordkloden og maatte klare seg selv her nede. Ja, jeg har et stort studielaan men jeg sitter ogsaa igjen med mange unike erfaringer og opplevelser som er verdt mer enn laanet jeg har hos Laanekassen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen skaffer seg en utdannelse/kompetanse som ikke koster noen ting, går rett på arbeidslivet med blanke ark uten studielån osv. og starter fra 300K> livet sitt..

5964109[/snapback]

 

Tror nok du misforstaar litt hva poenget med hoeyere utdanning er.

Det aa gaa paa universitet dreier seg om mer enn aa laere det nyeste innen et spessielt fagfelt. Studielivet er jo noe utenom det vanlige, hvor man bl.a. (forhaapentligvis) utvikler de sosiale antennene. Ellers saa ser jeg naa paa hoeyere utdanning som en invistering, ikke en utgiftpost, selv om noen faa ikke faar seg jobb innenfor det de har studert. I tillegg saa "laerer du aa laere", hoeres kanskje patetisk ut men jeg mener naa at det stemmer, iallfall hvis man fortsetter studiene over Bachelor nivaa.

 

For min egen del saa begynte jeg aa jobbe som serviceteknikker innen data etter videregaaende, men fant fort ut at dette ikke passet meg og oensket aa jobbe med andre ting 'hoeyere" oppe i organisasjonen saa valgte aa begynne paa en hoeyere utdanning.

 

Slik jeg ser det saa har jeg faatt oppleve mye som andre (som gikk rett ut i arbeid etter VGS) ikke har hatt mulighet til aa oppleve, f.eks. det aa flytte til andre siden av jordkloden og maatte klare seg selv her nede. Ja, jeg har et stort studielaan men jeg sitter ogsaa igjen med mange unike erfaringer og opplevelser som er verdt mer enn laanet jeg har hos Laanekassen.

5965576[/snapback]

 

Nå mener jeg f. eks. utdannelsen i det militære osv. som stort sett er gratis med gode muligheter for arbeide i det sivile også..

 

At høyere utdannelse øker muligheten til å ta andre arbeidsoppgaver enn man har

studert til ser vi jo hele tiden.

 

Har gjennomgått to kneoperasjoner i vinteren og i tillegg er hoften utslitt :cry:

Dette medfører at jeg må ta en ny utdannelse innen lettere yrke i løpet av noen år.

Vurderer innen helse-og sosialfag, vil få det meste dekket av staten.

Lenke til kommentar
Nå antar du at en med 3 årig utdannelse vil ikke stige i lønn på to år men likevel vi snakket egentlig om han burde begynne å studere eller jobbe.

 

Markedet er så godt nå, men om to år kan det forandre seg. Når markedet er er tøft går det mest utover studenter. I en jobb vil man få seg et kontaktnett og vil nok klare seg lettere <når> det skjer.

 

Hva mener trådstarter om denne saken nå? Har du kommet nærmere et valg?

5965433[/snapback]

 

Glad denne tråden har fått så mye aktivetet som den har fått.. mange gode meninger her.

 

Ang. utdanning i utlandet, jeg hadde opprinnelig tenkt å ta en MBA i Australia (forguder australia, vært der tre ganger :)).. men pga litt dårlig planlegging er ikke dette et alternativ (kunne evt. startet etter jul i utlandet)..

 

Så alternativene mine er fortsatt:

 

- Videreutdanning 2 år på NTNU til Siv.Ing. Datateknikk

- Starte å jobbe, å si til arbeidsgiver at jeg har lyst til å videreutdanne meg etterhvert. Kan jo også være at jeg ikke syntes det er nødvendig etter noen år i arbeidsmarkedet.

 

 

Holder for tiden på med hovedprosjekt hos NSB, og det har blitt luftet muligheten for sommerjobb for meg her. Slik planen min er fremover tror jeg at hvis jeg får sommerjobb hos NSB, så søker jeg på jobber i sommer og prøver å få komme på intervju for mulig jobb. Har allerede søkt på NTNU, og regner med at jeg blir tatt inn der.

 

Uansett får jeg da enda mer jobberfaring i IT bransjen dersom jeg får sommerjobb hos NSB, imens kan jeg kanskje ha skaffet meg "drømmejobben" og hvis ikke da gå videre på NTNU.

 

Mulighetene min for jobb i dagens marked tror jeg egentlig er ganske gode ettersom karakterene mine er OK, jeg har endel erfaring fra tidligere IT jobber og open source prosjekter.

 

..så slik jeg har lagt opp løpet mitt nå utelukker jeg ikke noen muligheter egentlig, så får jeg heller bestemme meg hvis jeg får et konkret jobbtilbud.

 

Klassekammerat som ligger på samme kompetanse og karakternivå som meg har fått jobbtilbud med startlønn på 350k, noe som jeg mener er en god startlønn for 3årig nyutdannet uten noe erfaring.

 

Ikke anse denne tråden som lukket! :)

Endret av kozmic
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er også på siste året på bachelor-graden min, og har foreløpig valgt å droppe to år ekstra (lei av eksamener og forelesninger). Har hovedprosjekt nå jeg også, og får mest sannsynlig sommerjobb på samme plassen. :grin: Hvis du virkelig har lyst til å ta to år ekstra, så gjør du det. Ikke ta to år ekstra hvis du kun tenker å gjøre det for å få bedre lønn... Jobberfaring er viktig, de fleste plasser vil helst ha X antall år. Så hvis du kommer deg innenfor markedet nå når det er lett, så blir det enklere hvis det skulle bli dårligere tider. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk jeg hadde tatt et jobbtilbud dersom jeg hadde hatt valget mellom jobb og to år til for å få siving grad. Du vet ikke hvordan arbeidsmarkedet er om to år er og får du en grei arbeidsgiver så kan det hende du får mulighet til å ta videre utdannelse med lønn senere.

 

Jeg var skikkelig uheldig med tidspunktet jeg ble ferdig ved NTNU og slet skikkelig med å få meg jobb. To år tidligere hadde jeg ikke hatt noen problemer og nå så renner jobbtilbudene inn.

Lenke til kommentar

Jeg hadde valgt å studere videre, har planer om det selv... men jeg slipper studielån de første 3 åra da, og jeg er så bortskjemt att jeg kommer til og få en del støtte fra foreldrenne mine de siste åra også, så jeg regner med att jeg ender med 0kr i studielån etter 5 år :p Jeg selv er fasinert av AI og har veldig lyst til og ta master innen inteligente systemer.

Desuten kan en skryte av att en har en master grad.

 

Skal en tenke på hva som lønner seg med tanke på lønn og arbeidsmarkede så har jeg ikke peiling da, jeg har lyst til og studere videre grunnet jeg har lyst til det. Syntes nå det er den viktigste faktoren jeg da, det å velge etter hva en selv føler for, og ikke hva som pengenne forteller deg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg ble ferdigutdannet som ingeniør i datateknikk nå før helgen, og har søkt på NTNU. Jeg er ikke så opptatt av hvilken jobb og lønn jeg får, men mer av hva jeg lærer og hva jeg kan spesialisere meg i. Har forstått det slik at mange av fagene på NTNU er rimelig tørre puggefag, så jeg får nå se hvordan det der går. Sett noe på hybelmarkedet i Trondheim? Jeg får angst av å titte på hybelannonser der oppe.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Et par tanker :)

 

For det første - du stiller alltid mye sterkere i enhver sammenheng med høyere utdannelse. Spør for eksempel alle som valgte å gå rett i en IT jobb fremfor å satse på utdannelse i perioden 1995 - 1999. Mange av dem slet seriøst med å få seg relevante jobber da bunnen gikk ut av markedet for 6 år siden. Har man en bachelorgrad/ingeniøgrad stiller man *alltid* mye sterkere, og en mastergrad / siv.ing. vil bare være et pluss. Men man må naturligvis balansere 2 år med ekstra studielån og mager tilværelse opp mot jobb.

 

Å gå tilbake til studier etter å ha jobbet i 3-4 år med 300k+ i årslønn kan være en rimelig smertefull affære. Med mindre man får en arbeidsgiver som ser verdien av å ta en mastergrad / siv.ing. og vil betale deg for det, kan det fort være guffent å gå fra 30k i måneden til rundt 8. Spesielt hvis man har klart å få seg et huslån eller på andre måter store faste utgifter.

 

Til slutt - det er i bunn og grunn meningsløst å sammenligne den lønnen man kan få ved å gå direkte i jobb, opp mot forholdet økt lønn/studielån. Som noen over her nevnte er lønn faktisk av mindre betydning for de som velger å ta høyere utdannelse. For det første lærer du mye du ikke ville gjort ellers, og du får sannsynligvis muligheten til å få større og mer varierte arbeidsoppgaver gjennom hele karriæren, fremfor å låse deg til en bestemt ting. Selvfølgelig er sertifiseringer og tilsvarende ting nyttig, gjerne en nødvendighet innenfor spesielt IT bransjen, men det kan aldri måle seg mot en solid utdanning.

 

Videre, skal man først gå inn på dette med sammenligninger og basere seg på det, vil det antageligvis lønne seg for oss alle å drite i videregående, ta 8 år på fiskeskøyte, betale for et offshorekurs og ta jobb som kantinemedarbeider eller tilsvarende på en platform. Du er garantert en rimelig heftig inntekt :)

 

(Mener for øvrig ikke at alle skal ta høyere utdanning, det er en helt annen disksjon)

Lenke til kommentar

Jeg har 2 år igjen på allmenn, kanskje et på påbygg. (Ja, rota litt i starten nå)

 

Men jeg er fastbestemt på at det er en master i informatikk jeg er ute etter.

Eller iallefall studere programmering.

 

Master er tøft, penger er ikke såå viktig, elsker data jeg. :cool:

 

Så er vel 5 år til jeg har en ing. grad eller 7 til jeg har en master.

Men, er iallefall utrolig motivert.

 

Programmerer nå på fritiden min.

Holder på å lære meg Assembly og C++.

Lest mye, altfor mye.

Blitt altfor lite tid til faktisk jobbe med prosjekter.

 

Men men...

 

Får vel sjekke hva andre studier som omhandler programmering, er mye forskjellig innen programmering. (Som alle her vet)

 

Bottomline, mitt spørsmål. :p

Holder det med 2mx?

Lenke til kommentar
Det generelle rådet er vel at du bør ta så mye matte som du overhodet orker. Det er ikke en forutsetning for å bli en dyktig programmerer, men det er utrolig nyttig :)

6365609[/snapback]

 

Vet du hva, der må jeg bare si meg helt enig.

Jeg så litt på logikk delen av 2mx, programmering har faktisk hjulpet meg der.

:)

 

2mx ser ikke vanskelig ut, bare litt å pugge. En del arbeid rett og slett.

Jeg tar sikkert 3mx og, samt fysikk.

 

Grunnet jeg liker sånne fag, ikke fordi jeg føler jeg må ta de. :cool:

Lenke til kommentar
Det generelle rådet er vel at du bør ta så mye matte som du overhodet orker. Det er ikke en forutsetning for å bli en dyktig programmerer, men det er utrolig nyttig :)

6365609[/snapback]

 

Vet du hva, der må jeg bare si meg helt enig.

Jeg så litt på logikk delen av 2mx, programmering har faktisk hjulpet meg der.

:)

 

2mx ser ikke vanskelig ut, bare litt å pugge. En del arbeid rett og slett.

Jeg tar sikkert 3mx og, samt fysikk.

 

Grunnet jeg liker sånne fag, ikke fordi jeg føler jeg må ta de. :cool:

6365614[/snapback]

 

ein ting du MÅ lære deg at matte ikkje er ei puggefag i det heile.Etter MIN meining så gjer du noko alvorleg gale viss du må pugge matte. Det viktigste er å skjønne ke du vil fram til og så finne ein strategi for å finne svaret. å pugge ein oppskrift for korleis du skal finne eit svar har adlri fungert, for oppgåvene du får på eksamen er alltid heilt anleis, og den "oppskriften" eg har pugga har aldri fungert for meg...

 

Er ferdig bachelor i datateknikk og har sendt ut sønader til hist/itu (samarbeid mellom hist og it univeristet i københavn les meir her) grad i software utvikling og ntnu. der blir det vel også noko innen software uvikling... usikker på om eg kjem inn...

 

var ganske lei etter 3år med skule, men etter ein rundte med hovedprosjektet fekk eg meir lyst til å ta master. grunnen til at eg tar master er vel lysten til å heve kompetansen min og for å finne ein jobb eg trivs med.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Sett noe på hybelmarkedet i Trondheim? Jeg får angst av å titte på hybelannonser der oppe.

6251735[/snapback]

 

Tok "resteplass" på dataingeniør på HiST i høst, og da var selvfølgelig det meste av hybler tatt..

 

Satte inn annonse på hybel.no, 4,5 time senere ringte telefonen og jeg fikk meg en hybel til 2300 kr pr mnd inkl strøm, kabel og 6Mbit internett ;)

 

Det viktigste er å skjønne ke du vil fram til og så finne ein strategi for å finne svaret. å pugge ein oppskrift for korleis du skal finne eit svar har adlri fungert, for oppgåvene du får på eksamen er alltid heilt anleis, og den "oppskriften" eg har pugga har aldri fungert for meg...

Jeg er uenig, grunnen til at jeg har gjort det bra i matte er at om man lærer seg hvilke formler man skal bruke så trenger man ikke vite "hvorfor" det er slik. ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror at det vil være en stor andel ferdig utdannede IT folk med f.eks en Bachelor grad som vil komme seg ut i arbeidslivet nå, på grunn av gode muligheter for å få seg jobb. Jeg mener at flinke folk alltid kan skaffe seg jobb, det være seg gode tider i arbeidsmarkedet eller dårlige. Dessutten så tror jeg det vil om ikke lenge, være behov for folk som har litt mer enn bare en Bachelor. Ingeniører og siv.ing er allerede mer etterspurt i dag :)

 

Selv blir jeg ferdig med Bachelor nå til sommer, og skal videre ta en master.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...