Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Vil sette opp en server, men hvordan ?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en pc jeg vil sette opp som en salgs server, som resten av maskinene i huset kan benytte seg av.

Den kjører Windows XP.

 

Men jeg lurer på hvordan jeg kan dele harddisken på den på min datamaskin viser seg i min datamaskin som en nettverks disk.

 

Slik at jeg kan laste over bilder og annet jeg trenger backup på

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må du dele mapper på "serveren" og sette riktige rettigheter på denne. For å koble opp en delt mappe til en stasjonsbokstav, kjører du følgende kommando i kommandolinjen:

 

net use z: \\server-navn\delt-mappe /PERSISTENT:no

 

Dette kan du med fordel legge i et .bat script som du legger i oppstart mappen på start-menyen sånn at det blir kjørt hver gang du starter maskinen.

Lenke til kommentar

Tja det enkleste siden du kjører windows xp er vel kanskje denne metoden. Etter du har delt disken på serveren, så går du på client pcene, og går på min datamaskin, der har du en verktøy meny, der kan du på koble til nettverkstasjon og vips vops... ferdig. Den kobler seg opp hver gang så intet bruk for script...

 

 

Brutal

 

Edit... hmmm så mange skrive feil.... tskk

Endret av Brutalix
Lenke til kommentar
Først må du dele mapper på "serveren" og sette riktige rettigheter på denne. For å koble opp en delt mappe til en stasjonsbokstav, kjører du følgende kommando i kommandolinjen:

 

net use z: \\server-navn\delt-mappe /PERSISTENT:no

 

Dette kan du med fordel legge i et .bat script som du legger i oppstart mappen på start-menyen sånn at det blir kjørt hver gang du starter maskinen.

5853378[/snapback]

Eventuelt bare høyrerklikker du på min datamaskin og velger koble til nettverksstasjon, da vil den ligge på min datamaskin uansett om den er tilkoblet eller ikke selv om du restarter etc :)

Lenke til kommentar
Av alle forslagene som har kommet er forslaget til Ueland det letteste og mest brukte, prøv dette du :)

5854049[/snapback]

 

Apropos SMB og slikt, er det noen som vet hvorfor det er såpass "tregt", la oss si man åpner en mappe med 1000 andre mapper i når mappen er mappet opp, da tar det markert lengre tid, selv over et gigabit lokalnett, som bare lanserer en neglisjerbar ekstra latency (ivhertfall i teorien), på under 1 ms, mao mindre enn 10% endring fra en lokal disk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...