Gå til innhold

Informatikk på NTNU eller HiST?


espenfjo

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer gå informatikk enten på NTNU eller HiST.

Er veldig usikker på hva som passer best for meg, liker det at HiST-studiet spesialiserer seg på drift av datasystemer (stor interesse for drift av systemer, nettverk, OS osv.) , mens ved NTNU liker jeg at det er et stort anerkjent universitet..

Håper dere kan komme med none gode inspill på hvilket stuide som lønner seg best jobbmessig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs hva slags menneske du er.. Liker du ren teori, så ta ntnu, hvis du liker litt mer praksis lagt inn i studiet, velg hist... (jeg sier ikke at det ikke er like mye teori i begge, men hist bruker litt andre læremetoder virker det som :))

 

Tror du kommer til å trives uansett :)

Lenke til kommentar

Går på driftsstudiet på HiST selv, og kjenner en del til studiet på NTNU. På NTNU er det et mye mer akademisk og teoretisk studie. Er selv kjempefornøyd med studiet på HiST.

Kan dog mye mer om studiet på HiST enn på NTNU, men kan prøve å svare hvis du har noen spørsmål.

 

Info om driftslinja på hiST

Linjeforeninga på HiST

Endret av TriNitroToluen
Lenke til kommentar

Da jeg først gikk 3 år på hist (data) og deretter 3 år på NTNU (data/indøk) vil jeg si at HiST er en mye enklere skole å gjøre det bra på. De fleste som gjør som meg faller ganske mye på karaktersnittet når de bytter skole.

 

Når det gjelder lærerne så er det mye dårlig begge plasser (men disse byttes jo ofte ut)

 

Når det gjelder jobb så er også det lettere med utdanning fra NTNU. Når jeg søkte jobb i fjor hørte jeg fra rekrutteringsansvarlige at de utelukket andre skoler. (gjaldt f.eks Steria som jeg forsåvit aldri hadde hørt om før i fjor, men er vist en av de mest populære plassene å jobbe fra datastudentene fra ntnu)

Lenke til kommentar

Jeg går første klasse på Datateknikk (5-årig) på NTNU. De 2 første årene inneholder en god del matematikk, så hater du det så velg heller HIST. Vi har allikevel artigere fag som IT grunnkurs (= programmering i JSP) og Objektorientert programmering (Java). Hva jeg får av drift av datasystemer vet jeg enda ikke, men du kan sikkert finne ut noe om du leser på studiesidene www.ntnu.no. Uansett, selv om du finner kjedelige fag på NTNU, gjør du det også på HIST, feks hvis du ikke liker økonomi. (Hehe her fokuserer jeg kanskje litt mye på det man ikke liker...)

Lenke til kommentar

En annen sak å tenke på er at du ved HiST ofte får litt bedre oppfølging og mer tid med hver lærer. Dette er vel mye fordi de opererer med mindre klasser, iallefall på de fagene jeg har tatt.

Sånnsett er kanskje HiST en mykere overgang fra vgs dersom man har litt lite selvdisiplin, men jeg må innrømme at NTNU trolig har bedre fagkunnskap hos lærerstabben.

Lenke til kommentar
HiST dersom du vil drive med drift, NTNU dersom du vil drive med utvikling.

5856425[/snapback]

 

Jeg vil gjerne jobbe med begge, liker å drive med nettverk, lære og lese om hvordan det fungerer, trekke kabler ;) Liker å programmere og skape ting, men etter å ha studert studieplanene til HiST så ser det jo ut som om jeg får drive en del med begge.

Lenke til kommentar

Joda, drifting har elementer av programmering og HiST inkluderer dette. Ut ifra det du sier her vil jeg nok anbefale bachelor i drift ved HiST.

 

Jeg gikk ut derfra i 2004 og jobber idag som IT-ansvarlig i en kommune. Litt programmering for å automatisere oppgaver, litt kabeltrekking i det små og hovedsaklig drift og utvikling av nettverk samt drift av servere.

 

HiST manglet mye på nettverkssiden da jeg gikk der. Vil på det sterkeste anbefale at du setter opp en liten server selv og lærer deg parallellt med studiene. Vil også anbefale at man bruker Linux som læreplattform da du får mye større innblikk i hva teknologien dreier seg om og hvordan den fungerer. Windows blir fort veldig mange veivisere og man får ofte et syn på at det er magiske ting som skjer, i tillegg til at studiet alene ikke gjør deg til verdensmester.

 

 

Jeg var stort sett veldig fornøyde med foreleserne mine, selv om et par av dem bar preg av å ha tilbrakt sine første undervisningsår med ungdomsskoleelever. Du får en tett oppfølging, det er sikkert. Fordelen er at man blir kjent med foreleserne og jeg endte opp med flere av dem som referanser på CV'en. Gull verdt.

 

Mens jeg har ordet: styr unna Voll Studentby om du kan, daglig leder er en smågal hushai med snodige innfall og i beste fall tvilsom praksis.

Lenke til kommentar

Jeg fikk forøvrig karaktereren C i TDT4285 Drift & Vedlikehold av IT Systemer (4 klasse siving NTNU) og dette uten å bladd opp boka.. Jobbet veldig mye med øvingene, leste ikke så enormt til eksamen..

En venninne av meg som faktisk hadde lest i boka fikk vel B på eksamen, men i følge henne så hadde hun en mer mangelfull eksamensbevarelse enn meg da.. Men dette er vel IDI i et nøtteskall da, forvent det uventete når det gjelder karakterer.

Endret av tintin77
Lenke til kommentar
HiST er en helt vanlig høgskole, NTNU er enestående i norge da det gjelder teknisk utdannelse. Ene stedet blir du ingeniør og andre siving. Jobber, lønn og oppgaver deretter.

Velg sted etter hvor høyt du legger lista...

5857160[/snapback]

 

De gradene fins vel ikke lenger. Siden NTH gikk sammen med dragvoll og litt her og der og dannet NTNU, kan man ta det man vil på NTNU. Det er stor forskjell på nivået på dragvoll og gløs..

Enestående og enestående....

Lenke til kommentar
HiST er en helt vanlig høgskole, NTNU er enestående i norge da det gjelder teknisk utdannelse. Ene stedet blir du ingeniør og andre siving. Jobber, lønn og oppgaver deretter.

Velg sted etter hvor høyt du legger lista...

5857160[/snapback]

 

De gradene fins vel ikke lenger. Siden NTH gikk sammen med dragvoll og litt her og der og dannet NTNU, kan man ta det man vil på NTNU. Det er stor forskjell på nivået på dragvoll og gløs..

Enestående og enestående....

5858412[/snapback]

 

Heisann.

Jeg går selv på siste året på Master Informatikk ved NTNU.

Det er viktig å være klar over at man ikke blir Siving ved å studere Informatikk på NTNU.

Bachelor graden i Informatikk er veldig åpen. Du har en del fag du må ta, og resten velger du selv. Er feks. ikke noe problem å få en bachelor i Informatikk med ca. 1,5 år med datafag og resten med spansk (for å sette det litt på spissen :) ) Så her kan du legge opp utdannelsen slik du vil. NTNU har også et bra utvalg av fag og velge mellom. (Sjekk idi.ntnu.no for full oversikt over fagene som blir tilbudt) Du kan velge både informatikk fag og fag fra siving studiet.

Hvis du vil studere Informatikk på NTNU tror jeg du bør satse på å ta Masteren,og pr dags dato er det bare 40 plasser på informatikk master ved NTNU.

Hvis du har tenkt å studere"bare" 3 år ville jeg valg ingeniørstudiet på HIST. Du har du også muligheten til å hoppe på sivingstudiet og ta 2 år på NTNU for å få en master. hvis det kan være aktuellt.

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...