Gå til innhold

Microplex eller silikon slange?


Anbefalte innlegg

Det stemmer det!

Men det kan jo se ut som at ikke alle har fått med seg de detaljene, dessverre.......

5896133[/snapback]

 

Svert så kjepphøy du var i dag,tålte du ikke at noen var kritisk til silikonslangene eller :)

Joda jeg fikk med meg det som stod i tabellen,men jeg fikk også med meg den avbildede slangen og siden jeg har ERFARING med akkurat den tynne typen av silikonslange så VET jeg at den er ubrukelig og derfor gjorde jeg oppmerksom på det her,det kunne jo være noen som ikke vet bedre enn andre :hmm:

 

God Påske.

Mvh. Snekker`n

5896335[/snapback]

 

:)

 

Virket den konklusjonen min fornuftig?

 

Petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjepphøy, Snekker´n?

Det er vel å ta i synes jeg. Kommentaren min hadde riktignok en relativt klar adresse, og det med rette vil jeg si!

At du har vært uheldig med dine valg av silikonslanger, betyr vel ikke dermed at disse i generelle vendinger er ubrukelige?

Faktum er at langt de fleste silikonslanger ser ganske annerledes ut, mtp veggtykkelse.

Du kan jo f.eks ta en titt på Zalman-slangene hos Microplex?

Av en eller annen (idiotisk) grunn, har Altec avbildet en slange med spesielt tynne vegger, og da blir jo resultatet nødvendigvis som bildet sladrer om!

Paradoksalt nok finner man ingen slanger i deres sortiment med veggtykkelser mindre enn 2mm, og disse vil nok "oppføre" seg ganske annerledes enn på det bildet du har lagt ut.

Det kan du vel neppe protestere på?

 

Jeg synes uansett at det blir ganske så galt å legge ut et "worst case"-eksempel til skrekk og advarsel, ikke minst fordi dette har svært liten relevans i forhold til hva man i de aller fleste tilfelle vil oppleve.

 

Jeg har heldigvis ingen problemer med å tåle kritikk, enten det være seg egne oppfatninger eller omtaler av både det ene og det andre. Men den bør helst være saklig og velfundert.

"Dommedagsprofetier" synes jeg imidlertid lite om........

 

@chase: Ja, delvis.

La deg i alle fall ikke lure av bildet hos Altec, det er slett ikke rettferdig mtp hva man normalt vil få servert hos de fleste forhandlere av silikonslanger.

Endret av Skrue
Lenke til kommentar
Kjepphøy?

Det er vel å ta i synes jeg. Kommentaren min hadde riktignok en relativt klar adresse, og det med rette vil jeg si!

Om du så hva som stod bak så ville du sikkert skjønne at det ikke var vondt ment, det stod en slik en :) .

 

At du har vært uheldig med dine valg av silikonslanger, betyr vel ikke dermed at disse i generelle vendinger er ubrukelige?

 

Hvor har du dette fra?

Jeg har vel aldrig nevnt at silikonslanger generelt er ubrukelige,heller tvert om.

Men det jeg advarer mot og prøver å gjøre folk oppmerksomme på er at det finnes to typer og de med tynne vegger er ubrukelige,ja rett og slett farlige å ha i et system.

Faktum er at langt de fleste silikonslanger ser ganske annerledes ut, mtp veggtykkelse.

Du kan jo f.eks ta en titt på Zalman-slangene hos Microplex?

Nettop,men jeg har da heller ikke kritisert de slangene .

 

Av en eller annen (idiotisk) grunn, har Altec avbildet en slange med spesielt tynne vegger, og da blir jo resultatet nødvendigvis som bildet sladrer om!

Paradoksalt nok finner man ingen slanger i deres sortiment med veggtykkelser mindre enn 2mm, og disse vil nok "oppføre" seg ganske annerledes enn på det bildet du har lagt ut.

Det kan du vel neppe protestere på?

Nettop pga slike bilder bør en være ekstra obs og nettop derfor advarte jeg mot tynne slanger,for hva er riktig tabellen eller bildet ??

Nei jeg har ikke og kommer ikke til å protestere mot tykkveggede silikonslanger,har selv annbefalt dem mange ganger,det eneste negative med de er at de tar farge/endrer farge.

 

Jeg synes uansett at det blir ganske så galt å legge ut et "worst case"-eksempel til skrekk og advarsel, ikke minst fordi dette har svært liten relevans i forhold til hva man i de aller fleste tilfelle vil oppleve.

 

Her er jeg uenig,jeg ser det som svært viktig å gjøre andre oppmerksom på at det finnes to typer silikonslangeer, en som er utmerked og en som er totalt ubrukelig .

 

Jeg har heldigvis ingen problemer med å tåle kritikk, enten det være seg egne oppfatninger eller omtaler av både det ene og det andre. Men den bør helst være saklig og velfundert.

"Dommedagsprofetier" synes jeg imidlertid lite om........

 

Bra at du tåler kritikk,men mine innlegg er/var ikke ment som kritikk av deg,men ment for å advare mot et bestemt produkt som er såpass dårlig at det kan koste brukern dyrt.

 

Fortsatt god påske.

 

mvh. Snekker`n

Lenke til kommentar

Jøssameg.

I det kverulantiske hjørnet i dag? (natt?)

Jaja. Uansett er det ikke til å komme forbi at "advarselen" om tynnveggede slanger fremstår som "overkill".

Silikongummi er et svært mykt og føyelig materiale, og i "slangesammenheng" vil man nok i de aller fleste tilfelle få tildelt slanger med en helt annen og "riktigere" veggtykkelse enn det du har opplevd, og viser til.

 

Oppriktig talt Snekker´n:

Om det hadde vært slik at den / de som benytter silikonslanger i sine vannkjølingssystemer til stadighet hadde møtt på slike problemer, så hadde nok disse forlengst vært bannlyst!

 

Det blir jo nesten som å advare mot at taket på huset ditt skal ramle i hodet på deg.

Muligheten finnes selvsagt, men sjansene for det er jo ganske små!

 

God Påske, med eller uten silikonslanger......

Lenke til kommentar
Oppriktig talt Snekker´n:

Om det hadde vært slik at den / de som benytter silikonslanger i sine vannkjølingssystemer til stadighet hadde møtt på slike problemer, så hadde nok disse forlengst vært bannlyst!

 

Vel slike tynnveggede silikonslanger var i salg i lang tid her i Norge,det er faktisk ikke mere enn ca 5-6 mnd siden webbutikken fjernet dem fra listen, disse var det heller ikke oppgitt noen veggtykkelse på så mange kjøpte av disse,bla meg selv med det res at jeg måtte kjøpe nye ganske kjapt .

Nå kan det jo være nok å møte på slike slanger en gang før det kan koste deg dyrt og uansett hvor ofte eller sjeldent det forekommer så mener jeg det bør opplyses om så folk har mulighet for å sjekke slikt FØR de bestiller slike .

 

Jøssameg.

I det kverulantiske hjørnet i dag? (natt?)

 

Ja om man er kverulant fordi man tipser om tvilsomme produkter som er i salg så er jeg nok det :thumbup:

 

God påske.

mvh. Snekker`n

Lenke til kommentar

Jeg vet det ble solgt endel tynnvegget Tygon slange i norsk nettbutikk for noen år siden, og den oppførte seg akkurat slik som vi så på det bildet snekker'n postet. Knakk sammen for den minste bøy. Så skal man kjøpe slanger til PC-bruk, få fatt i de med tykk vegg, og alt blir så meget bedre :)

 

God Påske folkens!

Lenke til kommentar

Ok, ok.

Da har det altså vært mulig å få tak i tynnveggede slanger, for noen år siden, og kanskje fremdeles.

Da er det nok på sin plass med en advarsel allikevel da??

 

Likefullt vil jeg mene at man stigmatiserer "problemet", og roper "ulv" på et svært så tandert grunnlag.

Etter hva jeg har bragt i erfaring, er det faktisk ganske mye vanskeligere å få tak i tynnveggede silikonslanger enn tykkveggede!

 

Og med det samme vi befinner oss i "advarselsmodus:

Da vil det vel i så måte være mer berettiget å advare mot de tvilsomme kvaliteter på PVC-slanger man titt og ofte kan snuble over hos Biltema, Clas Ohlsson, båtutstyrsforretninger osv?

 

Den fella er det faktisk mye lettere å falle i. Billige PVC-slanger florerer jo både i daglighandelen og på nettet, og jeg har mine tvil om at kvaliteten på disse til enhver tid er så god som man ønsker.

Silikongummi er det derimot vanskeligere å jukse med, uansett veggtykkelse.

 

Foreslår uansett at vi legger ballen død nå, ikke minst fordi sannsynligheten for å gå på en "silikonblemme" faktisk er svært liten.

 

God Påske!

Lenke til kommentar
Og med det samme vi befinner oss i "advarselsmodus:

Da vil det vel i så måte være mer berettiget å advare mot de tvilsomme kvaliteter på PVC-slanger man titt og ofte kan snuble over hos Biltema, Clas Ohlsson, båtutstyrsforretninger osv?

 

Helt klart har aldrig forstått at noen tør bruke slike slanger,spare noen få kroner på slangene for å risikere å ødlegge for tusener.

Blir akkurat som mange som kjøper seg dyre flotte båter,men fortøyer dem med "sytråd" :)

Lenke til kommentar

hm syns det er rart ingen nevner primoflex.. ?

 

Min erfaring.. :

 

Kjøpte slanger på microplex(Kuriyama).. fant ut at det var noe dritt da de er stive og knekker lett.. En ting som virkelig plaget meg med disse slangene fra microplex var at slangen knakk sammen når vannet ble varmt.. Problemer var da at slangen var i en gitt bøy, men når vannet varmet opp slangen kolapset den og plutselig hadde jeg null flow... Ut med de slangen

 

Silikon fra tess 10mm ID:

 

Meget bra slangene som var myke, fine og tåler meget krappe svinger uten å kvnekke sammen takket være en tykk vegg... Slangen sitter som støpt over 1/2" nippler.

Ulempen med disse er at det koster omtrent 200kr per meter

 

 

Primoflex fra coolnsilent: 10mm ID

 

Mye av samme egenskaper som tess slangen syns jeg.

Den er myk den tåler meget krappe svinger.

Slangen sitter som et skudd på en 1/2" nippel og den mister ikke elastiteten over tid. 'Og den koster 38kr per meter.

 

Må virkelig si at primoflex gjør omtrent like mye for meg som tess slangene gjorde over de møkkaslangene fra microplex(Kuriyama slange)

 

PS :jeg sier ikke at silikonslangen fra tess er dårligere enn primoflex, men at den gjør omtrent samme jobb til en langt billigere penge.

Endret av TurboTrond
Lenke til kommentar
hm syns det er rart ingen nevner primoflex..  ?

 

Min erfaring.. :

 

Kjøpte slanger på microplex(Kuriyama).. fant ut at det var noe dritt da de er stive og knekker lett.. En ting som virkelig plaget meg med disse slangene fra microplex var at slangen knakk sammen når vannet ble varmt.. Problemer var da at slangen var i en gitt bøy, men når vannet varmet  opp slangen kolapset den og plutselig hadde jeg null flow...  Ut med de slangen

 

Silikon fra tess 10mm ID:

 

Meget bra slangene som var myke, fine og tåler meget krappe svinger uten å kvnekke sammen takket være en tykk vegg... Slangen sitter som støpt over 1/2" nippler.

Ulempen med disse er at det koster omtrent 200kr per meter

 

 

Primoflex fra coolnsilent: 10mm ID

 

Mye av samme egenskaper som tess slangen syns jeg.

Den er myk den tåler meget krappe svinger. 

Slangen sitter som et skudd på en 1/2" nippel og den mister ikke elastiteten over tid. 'Og den koster 38kr per meter.

 

Må virkelig si at primoflex gjør omtrent like mye for meg som tess slangene gjorde over de møkkaslangene fra microplex(Kuriyama slange)

 

PS :jeg sier ikke at silikonslangen fra tess er dårligere enn primoflex, men at den gjør omtrent samme jobb til en langt billigere penge.

5939911[/snapback]

 

Finner ikke noen primoflex slange på coolnsilent. Finner ingen slanger faktisk. :dontgetit: Er det coolnsilent.no du snakker om her, kan du evt. poste en link til den slangen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...