Gå til innhold

Kjøletips trengs. Må ha lydløs PC


oro2

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nå en PC som bråker så mye at man hører det selv om man er i andre rom i huset.

Jeg klarer ikke å identifisere hvor den verste lyden kommer fra. Selv om jeg stopper CPU- og GPU-vifte hører jeg en irriterende ganske høyfrekvent lyd. Tror den kommer fra harddiskene? Har 3 disker. Tror ikke strømforsyningen bråker så veldig mye. Den er av merket Tagan.

 

Jeg husker rett og slett ikke hva alle komponentene heter, ettersom det er flere år siden noe av det ble kjøpt. Dersom mer spesifikk informasjon er nøvendig så kan jeg sikkert grave frem litt mer info.

 

CPU: Athlon XP2600+ 2.083 GHz 333 MHz bus

Vifte: Thermaltake-eteller annet

PSU: Tagan 450W tror jeg. En svart en...

Skjermkort: Sapphire Radeon 9600 Atlantis.

Harddisker: 3 stk

Optisk drev: 2 stk

Kabinett: thermaltake med en X på fremsiden. Et med vindu på siden og 5 kabinettvifter som jeg ikke bruker. Da bråker den enda mer (omtrent som et fly).

 

Er det mulig å få dette til å bli helt lydløst? Jeg har tenkt å ha den ståeende i stuen og koble den til TV så den bør ikke lage lyd i det hele tatt nesten.

Iddelt sett burde den stått i et lydisolert skap, men det er ikke mulig å overføre alt jeg trenger trådløst så vidt jeg vet.

 

Så, er det noen som har tips?

Ser helst etter løsninger som ikke krevet så altfor mye komplisert arbeid, da kan det heller koste litt mer. Det aller viktige er at det blir minst mulig lyd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Jeg har nå en PC som bråker så mye at man hører det selv om man er i andre rom i huset.

Jeg klarer ikke å identifisere hvor den verste lyden kommer fra. Selv om jeg stopper CPU- og GPU-vifte hører jeg en irriterende ganske høyfrekvent lyd. Tror den kommer fra harddiskene? Har 3 disker. Tror ikke strømforsyningen bråker så veldig mye. Den er av merket Tagan.

 

Jeg husker rett og slett ikke hva alle komponentene heter, ettersom det er flere år siden noe av det ble kjøpt. Dersom mer spesifikk informasjon er nøvendig så kan jeg sikkert grave frem litt mer info.

 

CPU:  Athlon XP2600+ 2.083 GHz 333 MHz bus

Vifte: Thermaltake-eteller annet

PSU: Tagan 450W tror jeg. En svart en...

Skjermkort: Sapphire Radeon 9600 Atlantis.

Harddisker: 3 stk

Optisk drev: 2 stk

Kabinett: thermaltake med en X på fremsiden. Et med vindu på siden og 5 kabinettvifter som jeg ikke bruker. Da bråker den enda mer (omtrent som et fly).

 

Er det mulig å få dette til å bli helt lydløst? Jeg har tenkt å ha den ståeende i stuen og koble den til TV så den bør ikke lage lyd i det hele tatt nesten.

Iddelt sett burde den stått i et lydisolert skap, men det er ikke mulig å overføre alt jeg trenger trådløst så vidt jeg vet.

 

Så, er det noen som har tips?

Ser helst etter løsninger som ikke krevet så altfor mye komplisert arbeid, da kan det heller koste litt mer. Det aller viktige er at det blir minst mulig lyd!

5836550[/snapback]

 

Er vel en eller flere av dine Harddisker som står for det meste av støyen når det gjelder høyfrekvent støy

Lenke til kommentar

Aha. Da skal jeg prøve å identifisere den harddisken som er verst på støy. Det er vel bare å dra ut strømforsyningen av to av gangen..

Får håpe det bare er en som står for støyen da.

 

Men trenger fortsatt tips for å vekk resten av støyen.

Lenke til kommentar

Er ikke sikker på hvilke vifte du har, men vifta på min gamle AMD laget sykt med støy. Du kan koble vifta av og på mens PCen er på og se om det er mye støy som kommer fra vifta, ikke la PCen gå lenge uten vifta, blir fort varm (veldig veldig fort). Om den bråker så er det ei CPU vifte fra Zalman som er tingen (vet ikke hvilke vifte som passer til din CPU). Når det gjelder harddisk så er det eneste løsning å kaste ut synderen, måtte gjøre jeg også.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke CPU-viften er den som bråker mest, i hvert fall ikke når maskinen står uten belastning. Prøvde å stoppe den ved holde viften fast, hørte enda den mest irriterende lyden i hvert fall.

 

Jeg får prøve å luke ut en harddisk.

Er dette i så fall noe jeg kan reklamere på dersom det er under 2 år siden jeg kjøpte den, eller regnes det som normal slitasje?

 

Kom på en ting til. Når jeg setter i en CD kommer den enda mer støy, men det er vel selv DVD-spilleren som står for..

Lenke til kommentar

Har testet litt med diskene.

Prøvde å koble ut alle først. Og da merket jeg at det kommer ca like mye støy fra viftene fra hhv CPU og GPU. Strømforsyningen er nesten lydløs.

 

Jeg tror det er en av diskene som bråker mer enn de andre.

Men er et meningen at PCen skal kunne være nesten lydløs når jeg har 3 harddisker? Eller er det bare sånn de er?

 

Hadde en disk med knekte pinner på, og selvfølgelig var det en annen som bråkte mest. Kunne slått to fluer i en smekk ved å skifte den ut.

 

Trenger tips til mest mulig stille kjøling av CPU, og GPU dersom det er mulig å bytte ut denne viften også,

 

Har funnet ut at CPU-viften min er en TT Volcano 9 CoolMod http://www.thermaltake.com/coolers/volcano/rs/a1365.htm

Lenke til kommentar

1 - Heng opp harddiskene dine i gummistrikk, (du må kanskje flytte dem opp i 5 1/2 toms båsene). Virkningen er som natt og dag. Jeg har fem disker og kan nesten ikke hører dem, ikke en gang når de jobber.

 

2 - Skaff deg en vifteløs strømforsyning.

 

3 - Bruk en cpu-kjøler som tar en 12cm vifte, (f.eks. Thermalright XP-120). Det er forskjell på vifter så skaff den mest stillegående du kan.

 

4 - Bruk viftestyringer på alle vifter.

 

Jeg har et mindre alvorlig grafikkort og kan bruke en passiv kjøler på det, Zalman ZM17-Cu, altså ingen vifte der heller.

 

Det er to vifter i kabinettet mitt , begge 12cm: en på cpu-en og en i toppen som blåser ut. PC-en er nesten lydløs. Viftene er forresten koblet til Zalman viftestyringer og skrudd ned på laveste turtall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...