Gå til innhold

nettverk og ntfs


Anbefalte innlegg

Har et (sikkert dumt) spørsmål. Har tenkt å prøve linux igjen etter å ha hatt mindre hell for en god stund siden. I tillegg har jeg latt meg bremse av redusert støtte for NTFS.

 

Det jeg nå har i tankene er å sette opp en filserver (med windows)(vet jeg banner i kirka men), der jeg kan fortsatt ha diskene mine med NTFS-støtte, og bruke den å lagre ting på og enda ha tilgang uten å gjøre noe mikk-makk med windowsinnstallasjonen min.

 

Jeg har ikke misforstått da? At det ikke har noe å si hvilket filsystem det er på serveren?

 

bertie

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hrum...

 

Linux er jo å betrakte som overlegent på serversida da. Jeg vil også anbefale linux på serveren din, ut fra betraktningen om at du kan lære veldig mye av det.

I tillegg har du at det er lettere å skrive fra både Windows og Linux til en Samba-share, enn til en Windows-share.

 

Kjøre på Samba så går det så bra så.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri hatt noe problem med å skrive til en windows share fra Linux. Noe du bygger denne påstanden på?

5821578[/snapback]

 

Jah, NTFS som beskrevet i første post?

 

Noe redusert støtte for dette i linux vettu.

 

Dessuten kan man vel til en viss grad hevde at ext3fs er bedre enn NTFS, men det er nå en noe annen sak.

Lenke til kommentar
Hvis man deler en mappe i windows, så er det windows som leser og skriver til filsystemet uansett hvilket OS man kobler opp med.

 

Ah, ok.

 

Selvsagt, jeg tenkte her feil og forestilte meg at man koblet seg til NTFS-partisjoner fra linux direkte. Beklager, du har evig rett.

Lenke til kommentar

Takk for oppklaring hvertall. Får se hva det blir til... Lyst til å lære litt å bruke det, enn "bare" å sette opp en server. Derfor tenkte jeg det var en grei anledning til å unngå å måtte endre filsystem på store disker hvis jeg satt ntfs-diskene i en windowsserver.

 

bertie

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...