Lolcat2016 Skrevet 26. mars 2006 Skrevet 26. mars 2006 (endret) Har spilt Oblivion i noen timers tid og er så langt imponert over hvor atmosfærisk og brukervennlig spillet er. Med brukervennlig tenker jeg da først og fremst på det intuitive brukergrensesnittet.Systemkravene er ganske stive, og jeg hadde hørt en del klaging omkring ustabilitet og ytelsesproblemer. Selv om jeg har en ganske kraftig maskin (se sig) ble jeg derfor litt usikker på hvor bra spillet ville kjøre på mitt oppsett.I etterkant viste det seg at denne tvilen var ubegrunnet, siden spillet går forholdsvis jevnt, selv i den forholdsvis høye oppløsningen jeg bruker (1920 x 1200). Unntakene er store områder utendørs, der frameraten kan synke en del. Men nå kjører jeg omtrent alt på maks, så jeg har alltids muligheten til å senke kvalitetsinnstillingene litt etterhvert.Jeg støtte imidlertid på et lite problem helt i starten: Dette er det første spillet jeg har prøvd som fører til at skjermkortet mitt blir for varmt. Jeg har aldri opplevd dette før, selv med krevende spill som f.eks. FEAR og ytelsestester som f.eks. 3DMark 06. Kortet er overklokket fra fabrikk (470/1300) og skal kunne kjøre på denne hastigheten uten å krasje eller bli for varmt.Det som skjedde var at temperaturen ville stige (over 80 grader), inntil viften ikke klarte å kjøle kortet lenger. Da ble deler av skjermbildet bare svart, mens spillet fortsatte som om ingenting var hendt. Dette skjedde selv om man bare befant seg i karakter-opprettelsesfasen (hvor du former karakterens ansikt). Så av en eller annen grunn ble kortet svært hardt belastet, uansett hvor 'tung' grafikken på skjermen var.Løsningen var å senke klokkehastighetene til standard (430/1200), noe som førte til at temperaturen sank under den kritiske grensen. Temperaturen er fremdeles ganske høy (mer enn for noe annet spill jeg har testet på dette kortet), men kortet blir i det minste ikke overopphetet.For å skvise litt ekstra ytelse ut av kortet har jeg også brukt Coolbits for å senke pre-render verdien fra 3 til 0 frames. Dette er et tips som ble postet på det offisielle Oblivion-forumet, og kan gi deg 10-20 ekstra frames per sekund.Jeg får snart et 7900GTX-kort (overklokket fra fabrikk), og det skal bli interessant å se om det kan kjøre Oblivion uten å bli overopphetet på samme måte som 7800GTX-kortet. Jeg forventer ihvertfall at ytelsen vil bli enda litt bedre.Her er et kort, redigert videoklipp som viser spillet på min maskin: Endret 19. august 2014 av hal9k
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå