Gå til innhold

Er konkurranse dømt nord og ned?


Anbefalte innlegg

Jeg spiller fotball hver uke. Jeg trener mye mer enn kombis B, som likevel er mye bedre enn meg da han er en langt større naturbegavelse.

 

Jeg beundrer kompisen min for denne begavelsen, og jeg beundrer forskjellene i menneskeheten som gjør at en som bruker lite tid på noe, likevel kan være bedre innenfor det området enn en som bruker 3 ganger mer tid på det. Det er snakk om at flair, kreativitet, genialitet, talent, "sjel" seierer over "mechanics", grovarbeid, rutiner og endeløse rekker med skalla fyrer bak skrivebord som gjør akkurat det samme som alle andre.

 

 

Men i spillverdenen har utviklingen begynt å gå i motsatt retning. Jeg avsluttet

netopp WOW-kontoen min. WOW dreier seg om barneregla der alle kan bli like gode, så lenge de jobber hardt for det. I realiteten stemmer dette ikke i det hele tatt, og det er denne uforutsigbarheten som gjør livet spennende på mange måter.

 

Den store begrensningen med barneregla-mentaliteten i WOW er at siden alle skal kunne bli like gode hvis de bruker tid på det, så kan selvsagt de med ordentlig talent ikke få lov til å bli så gode som deres potensiale tilsier. Da ville man jo ikke kunne ha implementert barneregla. Talent skal bare få lov til å utfolde seg i en begrenset grad, og dette gjelder faktisk både for de begrensede som for de begavede.

 

Det er et paradoks at utviklerne, i et rollespill, der man skal leve seg inn i en rolle, etterstrever at alle spillere skal være mest mulig like.

 

Iallfall, det har lite å si i WOW hvor god jeg er. Det som har noe å si er hvor mye tid (og følgelig penger for utviklerne) jeg gidder å bruke på WOW. En fjortiss med begrenset engelsk-forståelse som ikke bryr seg om de finere tingene ved våpen/magi/verdenen, kan knuse en fantastisk dyktig CRPG-spiller med ETT MUSETRYKK, så lenge førstnevnte har brukt 5-10 timer mer enn sistnevnte hver uke.

 

Likevel opplever WOW en utrolig suksess. Er dette fremtiden? Vil fremtidens spillere måtte leve med at alle skal være mest mulig kunstig like, slik at de svake ikke skal føle seg svake? Er dette et følge av den etiskpolitiske atmosfæren i de rike, spillproduserende landa? Står vi foran en utvikling der det geniale i større og større grad skal kues for det ordinære?

Endret av aabxx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lall ?

 

Okei, for det første. Alle blir ikke like gode i wow, det er mye mer en bare level og utstyr som spiller inn. Presisjon og character vitenskap har like mye å si.

 

Jeg skal ikke støtte wow, jeg har spillt det men spiller ikke nå lenger. Jeg ser godt poenge ditt. Jeg kan heller ikke fatte at ett slikt spill kan få så mange kunder. Det er INGEN ting nytt med wow, det er ikke revlusjonerende på noen måte, MEN det mangler liksom ingen ting. Du har quester for å faktisk rolle spille. Du kan grinde om det passer deg, du kan pvpe om det er det du ønsker, ddu kan bruke tradeskills om det er det du ønsker. Ja ja ja, det finnes mange andre som gjør akkurat det samme, men Wow gjør nesten alt rett.

 

Så klart de har en policy som er helt hull i hodet, å blizzard burde bli kastrert for den, men den trengs når det er så mange "fjortisser" som spiller.

 

Uansett, alle kjenner til blizzard. De KAN å markere seg, og de veit hvordan de får oppmerksomhet, de har topp titler i fra før, diablo, starcraft og warcraft. Du kan jo finne ut hvor mange fans disse 3 spillene har til sammen, så finner du ut hvor mange prosent av de som faktisk spiller wow.

Lenke til kommentar

Tror jeg forstår hva du mener men synes du overdriver litt, det er ikke bare tid som skal til, du bør ha litt peiling og kunne spille characteren din, men jeg tror en vesentlig del at wow opplever så stor suksess er at det nettopp er såpass simpelt. Det appelerere til mye mer folk en andre mmorpg kanskje, føler en bitterhet i posten din, er langt ifra noen wow fan, men har brukt en del tid på spillet, men blir ikke så sint som så mange blir etter å ha spilt wow en lang tid :) Men det er vel egentligt en liten fellesnevner i de alle fleste mmorpg at bruker du mye tid, blir du god, så synes ikke wow er spesielt unikt på dette område, kanskje litt mer en andre men ikke alene om "problemet" om du vil.

Endret av Crispin
Lenke til kommentar

Jeg spiller stort sett bare spill der jeg ene og alene skal konkurrere på noenlunde likt grunnlag som andre spillere. Iår har det stort sett vært å spille Pro Evolution Soccer 5 på nettet. Jeg spilte også Unreal Tournament veldig aktivt i noen år, helst TDM og DM. Jeg mener mitt talent ligger i denne type spill, der reaksjonsevne, ro i kaotiske situasjoner, kreativitet og andre ting som trådstarter nevner, er de viktigste.

 

Spill som WoW er ganske kjedelig for meg. Jeg spilte meg opp til lvl 32 i WoW, men skjønte egentlig aldri poenget. Disse arbeidsoppgavene man får utdelt holdt på å ta knekken på meg. Her sitter jeg hele uken på jobb og tar imot arbeidsoppgaver, og når det da endelig er helg er jeg f*** ikke interessert i å løpe rundt og gjøre masse tjenester for folk da også! "Kill this, pick up that and bring it to me. Then I'll give you more boring stuff to do!"

 

Tror det handler om hvilken type menneske man er. Jeg liker å konkurrere. Folk sier jeg har et vanvittig konkurranseinnstinkt, og jeg er verdens dårligste taper (kan bli like barnslig som Mourinho når jeg taper hehe). Dette konkurranseelementet fikk jeg ikke utløp for i WoW, der det ikke er talent og vilje som teller, men mye mer hvor mye tid man bruker på spillet.

 

Dette ble en rotete post. Men jeg har arbeidsoppgaver å få ferdig her på jobb: "Logg deg på der, last ned en database, gi den til meg, og så skal du få ny arbeidsoppgave." (høres det kjent ut?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...