Gå til innhold

Hva tåler geil brikkene? Er dette gjort riktig?


Anbefalte innlegg

Hei, ser litt rundt på forumer slike som overclock.net at man ikke bør ha for høy fsb på cpu, for da ødelegger det grafikk-kortet!? Jeg har et nforce4 kort, og kan ikke låse agp/pci. Grafikk-kortet mitt er pci-express, så da blir vel ikke den skadet...?

 

Men til saken, jeg har GeIL DDR400 Value Dual Channel (2 GB) brikker. Har satt rammen på 1:1, og de er nå på samme frekvens som fsb'n til cpu, altså 230mhz... Men er dette for mye? Jeg krasjet her istad, men det var bare fordi jeg ikke tørr å volte opp mer. Den sto på 2,6V, nå på 2,7V. Hvor mye kan man egentlig volte opp ram før det blir skummelt? Kan jeg fint volte opp til 2,8V?

 

Andre ting:

HT frekvens er på 4x

Cpu er voltet opp fra 1,40 til 1,48, og økt fsb til 230.

 

Ser dette greit ut? Eller har jeg gjort noe fatalt, som kommer til å resultere i at noe blir ødelagt? Det er godt mulig, for jeg har ikke så mye peiling. Er egentlig bare lykkelig, og uvitende jeg :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hiver meg på her siden jeg lurer på akkurat det samme.

 

Har ikke de samme brikkene men tar sjansen uansett, har lagt ved bilder som viser mine tweaks så hvis noen kunne kommentere de så hadde det vært supert vil helst ikke gjøre noe riv ruskende galt.

 

Se signaturen for hardware, har kjørt Memtest 3 runder uten feil men maskinen låser seg tidvis ved spilling av BF2.

 

Ellers går maskinen som en kule.

 

Har ikke turt å kjøre maskinen permanent med disse instillingene, i hvertfall ikke før jeg har fått noen kommentarer.

 

Anyone?

 

Retro.....

 

 

post-28157-1143144875_thumb.jpgpost-28157-1143144886_thumb.jpg

Endret av Retroboy
Lenke til kommentar

Ser greit ut. Du skal være trygg med høy HTT når du har nforce4. Her er vel PLL for CPU og PCI/grafikkort adskilt?

Du kan fint kjøre opp spenningen til 2.8V. Det gir mere fart men også mer varme. Høyere temp vil igjen redusere farten og gi ustabilitet. Pass på at RAMen ikke er varmere enn at du kan holde fingeren på den ved full last(50 grader). Sett en vifte over RAMen hvis den blir varm. Kjør noen runder med memtest86 for å teste.

Hvis RAMen ikke kjøres på høyere spenning enn den er spec.et for bør det ikke være mulig å ødelegge den. Uansett vil den bli ustabil lenge før den går i stykker.

Endret av bimmer520
Lenke til kommentar
Ser greit ut. Du skal være trygg med høy HTT når du har nforce4. Her er vel PLL for CPU og PCI/grafikkort adskilt?

Så det at HTT er på 4x, det er farlig med mitt hk? :dontgetit:

 

Du kan fint kjøre opp spenningen til 2.8V. Det gir mere fart men også mer varme. Høyere temp vil igjen redusere farten og gi ustabilitet. Pass på at RAMen ikke er varmere enn at du kan holde fingeren på den ved full last(50 grader). Sett en vifte over RAMen hvis den blir varm. Kjør noen runder med memtest86 for å teste.

Hvis RAMen ikke kjøres på høyere spenning enn den er spec.et for bør det ikke være mulig å ødelegge den. Uansett vil den bli ustabil lenge før den går i stykker.

 

Så det finnes ikke noe ram temp-måler i everest?

Lenke til kommentar

Bruk 3xHTT multiplier så HTT ikke blir ustabil. Den er rask nok uansett, så det vil ikke påvirke ytelsen.

RAM brikker har ikke temperatursensor innebygd. Noen har termometer på utsiden. Ellers er det en fin tommelfingerregel at hvis du kan hold fingeren der en stund uten å brenne deg er temperaturen ikke høyere enn 50 grader.

Lenke til kommentar

Slik tester du enkelt om alt er stablit: Kjør min. 10 passes i memtest86. Boot i windows og kjør noen timer med Prime95 torture test. Bruk large FFT. Pass på at CPU temp. ikke blir for høy. Hvis det ikke feiler i testene er sannsynligvis PCen stabil. Hvilken frekvenser på minne og CPU kjører du nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...