Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

2 Bærbare har røket på mindre enn et halvt år.


Anbefalte innlegg

Hei. Har for øyeblikket 9 datamaskiner i huset nå.

2 som er mine, 2 har pappa+ at han har en Tablet-PC, min bror har 1, mamma har 2+ at gamle maskina mi står på stua da, men den blir ikke brukt. Stortsett alle er på nett, men ikke alle samtidig. Her i huset bruker vi maskinene våre på forskjellige måter.

Det er bare et problem her.

For litt over et halvt år siden, stod jeg opp en morgen og oppdaga at laptopen til mamma var helt død, dvs. Det stod at den ikke fant disken. Prøvde alt mulig for å få det opp å gå igjen. Funka ikke. Tok å kjørte Windows XP Live på den, for å se om disken ble funnet. Det ble den da ikke.

Sendte da inn maskina, og de satte inn en ny harddisk igjen, og alt fungerte.

Imellom tia hadde mamma begynt å bruke pappa sin laptop istede, så da ble på en måte Mamma sin laptop ikke brukt. Bare installerte litt Antivirus og sånn på den jeg. Uannsett. Her er problemet:

Når jeg drog hjemifra i dag rundt klokka 8.50 funka laptopen til pappa helt fint. Mamma hadde brukt den kvelden/natta før. Så drar jeg på jobb, og blir henta rundt klokka 15.20 for da skal jeg til byen. Dette går fint, MEN når jeg kommer hjem igjen i kveld, så ser jeg at noe er galt med pc`en til pappa (eller den mamma bruker da) Den fungerer ikke, og det kommer rare lyder fra harddisken på maskina.

Skjønner ikke helt dette.

Det som mest sannsynlig har skjedd er at laptopen har restarta seg selv, også har den ikke kommet videre.

Det kommer rare lyder fra harddisken, og den kommer da som sagt ikke videre.

 

Her er bruksområdene til maskinene.

1. Min Stasjonære pc: Brukes til litt forskjellig, lasting av progs, musikk, og litt forskjellig. Chatting, Surfing og litt sånn.

 

2. Min Bærbare pc: Brukes til stortsett det samme som den stasjonære bare at der er det ikke så nøye hva jeg gjør på, den blir da også mest brukt til skolearbeid.

 

3. Min Gamle maskin: Brukes for øyeblikket ikke. Bare reinstallert på den for den skal gies bort.

 

4. Pappa sin Stasjonære pc: Brukes til musikklytting, surfing, chatting. dokumenter, regneark, litt spill og sånn.

 

5. Pappa sin Laptop: Ja, nå brukes jo ikke den da for den er død :p, men den ble brukt til det samme som den stasjonære maskina hans.

 

6. Pappa sin Tablett-PC: Brukes i jobb sammenheng bare.

 

7. Mamma sin stasjonære pc: Brukes til strikking, surfing, bilderedigering, og litt sånn.

 

8. Mamma sin laptop: Brukes for øyeblikket ikke, fordi den har hun ikke begynt å bruke enda. Men vanligvis blir den brukt til bilderedigering, spill, LITT chatting, surfing.

 

9. Min Bror`s PC: Denne brukes til Spill, Musikk, Lasting av diverse ting, chatting. Ja og sikkert mer, husker ikke i farta.

 

Med andre ord forskjellige bruksområder. Jeg tror nok at mine maskiner er mindre utsatt for virus/spyware enn de andre i huset, da jeg er nøye med å oppdatere mine maskiner til en hver tid, og kjører skanning og sånn.

 

Her er os`ene som kjøres:

 

1. Min Stasjonære: Windows 2000 Pro Eng+Sp4/Windows XP Pro Eng+Sp2 (Opera)

2. Min Bærbare: Windows 2000 Pro Eng+Sp4 (Opera)

3. Min Gamle maskin: Windows XP Pro Nor+Sp2 (Opera)

4. Pappa sin stasjonære pc: Windows XP Pro Nor+Sp2 (Maxthon)

5. Pappa sin bærbare: Windows XP Pro Nor+Sp2 (Maxthon/IE)

6. Pappa sin tablett: Windows Tablet XP Tror jeg den heter (IE)

7. Mamma sin stasjonære pc: Windows XP Pro Nor+Sp2 (IE)

8. Mamma sin bærbare pc: Windows XP Home Nor+Sp2 (IE)

9 Min Bror`s PC: Windows XP Pro Nor+Sp1 (IE)

 

Alle maskinene kjører Norton Internet Security 2005 eller 2006, bortsett fra min bærbare som kjører NOD32 og OutPostProFirewall.

Alle maskinene er seff oppdatert. Eller, jeg tror det :p eller, er ikke sikker på broren min sin pc for øyeblikket.

Jeg kan ikke si for sikkert om hvilke maskiner som er mest utsatt for virus, men det er ikke til å legge under en stol at det er de maskinene som kjører IE som er mest utsatt for Virus og Spyware. Man må jo tross alt være litt realistisk her.

Personlig er jeg nøye med hva jeg gjør på maskinene mine. Eller, iallefall på min stasjonære maskin. Den er jeg redd for.

Men jeg tar alltid backup på en disk jeg har liggende ved siden av meg her, men som vanligvis er kobla fra maskina.

Det hender vel seg at de andre tar backup å, men er ikke sikker på hvor ofte de tar det.

Mamma hadde ikke tatt backup av den siste maskina som gikk til hælvete iallefall.

Ikke den forrige maskina heller. (Backup, nei hva er det?) :p.

Merkelig nok er det alltid mamma sine maskiner som tar kvelden. Ikke mine, ikke min bror sin, og ikke min far sine. Bare de som mamma bruker. Har skjedd på 3 av maskinene som hun har brukt nå. Riktignok med litt mellomrom da men.

Jeg kan for øyeblikket ikke komme på noe særlig feil som har vært med den siste som mamma holdt på med og som røyk sist nå. Bortsett fra at hun bruker IE, Hun spiller Macromedia spill, og sånne ting. Untatt det kan jeg ikke komme på noe annet.

Det merkeligste er at min bror sin pc aldri går til hælvete, han som virkelig driver med mye rart av spilling. Lasting og alt mulig.

Jeg kan ikke komme på EN gang at min gamle maskina har hatt virus siden jeg fikk den for 3 år siden. Den bærbare maskina mi har hatt virus angrep, men har blitt stoppa med en gang. Den nye maskina mi har aldri hatt virus så klart.

Men stortsett alle de andre maskinene i huset har hatt virusangrep, stadig vekk.

 

Så jeg lurer litt på hva som har skjedd galt med de maskinene som mamma har brukt og som har blitt ødelagt. Så vidt jeg vet har det samme skjedd på begge maskinene hun har brukt.

 

Spurte mamma om hun hadde gjort noe spesielt på maskinene i det siste. Nei sa hun.

 

Noen som har en anelse om hva det kanskje kan være?

Virus kanskje? Vet ikke helt selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, Lyn-nedslag tviler jeg på at det er. Er ikke så mye sånn her om vintern veit du :), Overspenning. Tja, kan være, men det høres litt rart ut det å. Jeg husker ikke om kontakten som den aktuelle pc`en er jorda eller ikke jorda. Jeg tror den er jorda.

PC`en står i et støpsel med 2 utak på. bare en av dem brukes. Det er til den bærbare pc`en da. Så jeg er sannelig ikke sikker.

Pappa sier at det er bare tilfeldigheter.

Tja, men nå vet jo alle at en pc ikke tenker selv, så noe må jo ha blitt gjort med den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...