Gå til innhold

PC høytalere, hjelp


Anbefalte innlegg

hei :!:

 

skal kjøpe meg høyttaler anlegg til konfen. det skal brukes til å høre på musikk. og jeg hørte et sted at video var sorround og musikk var stereo. så da holder det med front høytalere og en bass? eller trenger jeg en center høyttaler også? skal kople anlegget til PCeen. har lyst på forsterker, men lurte på om det ble et problem å kople den til en PC. lydkortet mitt heter AC'97.

 

skal kjøpe:

 

- Yamaha Fronthøyttalere NS-555

- Yamaha RX-V657/B Digital Receiver

- Yamaha YST-SW1500

 

lurer mest på den forsterkeren om den funker med lydkortet mitt.

 

takk på forhånd for alle gode svar ;) svar som er offtopic men et tips til meg godtas, men helst ikke :)

 

ikke noe; "den høytaleren sux, bassen og! rofl kartoffel, du suger mannskjiiiit" ønskes ikke :nei:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med såpass store høyttalere trenger du egentlig ikke noen subwoofer.

Lydkortet ditt vil være for dårlig, både på bakrunnstøy og lydgengivelse, du vil få en mye bedre opplevelse av musikk og film med et dedikert lydkort av god kvalitet (spesielt hvis du ikke skal ha CD/DVD-spiller).

 

Forsterkeren er sikkert ok, men du med mindre du skal ha fire høyttalere til, bør du gå for en steroforsterker (med preout hvis du skal ha SW). Da får man bedre komponenter og kvalitet for hver kanal (film fungerer fint også i stereo).

 

Hvis jeg holder meg til budsjettet ditt (15000), ville jeg droppet subwooferen og kjøpt følgende:

Lydkort: E-MU 1212M (da er det bye-bye surrond, kortet har bare to utganger) 2000kr

Forsterker: DENON PMA-1500AE Integrert forsterker 7000kr

 

Høyttalerene kan du beholde, men hvis du vil litt opp i kvalitet, kan du se på f.eks DALI Suite 2.8 Høyttalere til 8000kr. De spiller ned til 37db ved -3db, noe som er dypt nok (ok, subwoofern spiller en oktav dypere..).

 

Da har jeg i tillegg til å stryke subwooferen din gått opp 2000kr... ops

 

Uansett, dette var bare et eksempel. Du må ikke finne på å kjøpe stereoanlegg på postordre uten å ha hørt det først. Kom deg av gårde til hifi-sjappa og be de sette sammen et passende system til et passende budsjett. Da hører du med en gang om det er bra eller ikke.

(og husk- når du har bestemt deg, kan du regne med at de vil selge deg kabler til enda noen tusenlapper....)

Lenke til kommentar

Digitale forsterkere er kjekkt :thumbup: har en fra Bel Canto, Evo4 fra USA ( 4x120W eller brokobla til 2x360W) link til omtale Den er liten, uten kjølefinner og gir nok effekt, har Mirage M3 Si høytt. som spiller fra 30Hz og opp, bruker den brokobla.

CD spilleren min som er næmere 15 år er lik på størrelse.

OK systemet mitt er ikke i prisklassen det ville investeres i, men noen teknologier kommer først i "HiEnd" markedet for så og øke i omfang - importøren brukte dengang US-Dollar x 10 for norske priser - "bytta til meg" Evo'en mot en Premier12 + "litt" imellom. Raser en inn i første sjappe som selger HiFi over ElKjøp / Expert nivå koster vel mine høytalerkabler og 2 sett signalkabler over 15K og systemet til butikkpris over 100K.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...