Gå til innhold

24-pins strømkontakt til PCI-E?


Eijnar

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en strømforsyning med 20-pins strømkontakt til HK'et. Skal oppgradere til nytt HK, CPU og skjermkort. De nye HK'ene har jo 24-pins strømkontakt, så det jeg lurer på er om du må ha alle 24 pinnen i for å kjøre med et PCI-E skjermkort? Skulle ikke tro det, da PCI-E kortet har egen strømkontakt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Har en strømforsyning med 20-pins strømkontakt til HK'et. Skal oppgradere til nytt HK, CPU og skjermkort. De nye HK'ene har jo 24-pins strømkontakt, så det jeg lurer på er om du må ha alle 24 pinnen i for å kjøre med et PCI-E skjermkort? Skulle ikke tro det, da PCI-E kortet har egen strømkontakt?

5786237[/snapback]

Jeg er ikke sikker, men tror du må ha 24pins uansett. MEN en 20pin-24PIN adapter koster rundt 80kr! http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303777

:thumbup:

Lenke til kommentar

Noen HK klarer å kjøre med 20-pin PSU mens andre ikke klarer det, kjøp en overgang til 24-pin så er du 100% sikker på at maskinen fungerer som den skal.

Tror det ikke skal ha noe å si hvilken PSU det er så lenge det er ATX standard (f.eks vil det ikke fungere med Dell da de har egne "standarder").

 

(f.eks mitt kan IKKE brukes med 20-pin og dette står forklart i manualen)

 

Har hørt at det har en del med stabiliteten på pci-e å gjøre..

Lenke til kommentar
Noen HK klarer å kjøre med 20-pin PSU mens andre ikke klarer det, kjøp en overgang til 24-pin så er du 100% sikker på at maskinen fungerer som den skal.

Tror det ikke skal ha noe å si hvilken PSU det er så lenge det er ATX standard (f.eks vil det ikke fungere med Dell da de har egne "standarder").

 

(f.eks mitt kan IKKE brukes med 20-pin og dette står forklart i manualen)

 

Har hørt at det har en del med stabiliteten på pci-e å gjøre..

5786314[/snapback]

 

Ok. Takk for fyldig svar. :)

Lenke til kommentar
Noen HK klarer å kjøre med 20-pin PSU mens andre ikke klarer det, kjøp en overgang til 24-pin så er du 100% sikker på at maskinen fungerer som den skal.

Tror det ikke skal ha noe å si hvilken PSU det er så lenge det er ATX standard (f.eks vil det ikke fungere med Dell da de har egne "standarder").

 

(f.eks mitt kan IKKE brukes med 20-pin og dette står forklart i manualen)

 

Har hørt at det har en del med stabiliteten på pci-e å gjøre..

5786314[/snapback]

Selv, så bruker jeg den adapteren på mitt A8N SLI deluxe (ja og jeg bruker SLI), jeg har ingen særlig god strømforsyning (400W som fulgte med kabinettet).

 

No problems at all!

 

 

BTW: Bruker en egen dedikert strømforsyning til å drive det ene skjermkortet.

Lenke til kommentar

De av dere som tror at dere mener å ha hørt noe via en nabo som trodde han hadde peiling fordi onkelen mente at det der var kjempelurt da tipptippoldefaren sa det - spar oss!

 

NEI, du trenger ikke å bruke 20 til 24-pins adapteret, men det medfører økt stabilitet. Du trenger simpelthen bare å bruke de 20 pinnene som du har. Enkelt og greit. PCI-e-skjermkort krever uansett en egen 6-pins-strømkabel.

Lenke til kommentar

Skal ikke si sikkert hvorfor det er slik men noen HK krever 24-pin, blant annet mitt, jeg har testet med 20-pin og da vil ikke maskinen starte.

Det står også i manualen til HK at det ikke vil starte med 20-pin og MÅ ha 24-pin, noe jeg også mistenker flere nyproduserte HK må ha..

 

"De av dere som tror at dere mener å ha hørt noe via en nabo som trodde han hadde peiling fordi onkelen mente at det der var kjempelurt da tipptippoldefaren sa det - spar oss!"

Manualen til HK tror jeg nok er en bedre kilde...

Lenke til kommentar

Ikke jeg heller før det jeg har nå, men det er av ganske ny dato (ECS KN1 SLI) så kan være det er derfor..

Eller at ECS rett og slett har en dårlig løsning, men da kan også andre HK ha det.

 

Uansett vil jeg anbefale 24-pin på 24-pin, selv om det vil starte med 20-pin vil det bli mer stabilt med 24-pin (der tror jeg ihvertfall de fleste er enige).

 

Edit:

kan ha noe med klokking å gjøre på akkurat dette HK, det er ingen muligheter for økning av volt på chipset likevel klarer folk i reviews å klokke ganske bra (langt over hva man vanligvis kan klokke uten volt-øking på chipset), kanskje det på en måte nyter godt av 24-pin på en eller annen måte grunnet spesiell løsning?

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar

Men når man først skal kjøpe seg et nytt hk, så er det NULL problem å kjøpe et adapter til 50kr!

 

Og når det fører til økt stabilitet så er jo det flott det å.

 

Jeg må til og med koble inn en ekstra strømkabel i pcen (en ekstra molex plugg, inn i hk'et) for at det skal fungere hos meg! Så jeg MÅ ha 28pins.

 

(Dette hvis jeg vil kjøre SLI), så det er jo helt klart et eller annet med skjermkortet som tar strøm fra hovedkortet.

Lenke til kommentar
Men når man først skal kjøpe seg et nytt hk, så er det NULL problem å kjøpe et adapter til 50kr!

 

Og når det fører til økt stabilitet så er jo det flott det å.

 

Jeg må til og med koble inn en ekstra strømkabel i pcen (en ekstra molex plugg, inn i hk'et) for at det skal fungere hos meg! Så jeg MÅ ha 28pins.

 

(Dette hvis jeg vil kjøre SLI), så det er jo helt klart et eller annet med skjermkortet som tar strøm fra hovedkortet.

5788650[/snapback]

Enig der, 50kr for økt stabilitet eller spare 50kr og risikere å få ustabil maskin, hmmmm... Ikke noe vanskelig valg fra min side..

 

Selve pci-e portene krever vel strøm også, ikke kun skjermkortet som står i dem..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...