Gå til innhold

Tempraturer på 7800GTX?


Nitrius

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg kunne prøvd å få hørt litt hvordan tempraturen til andres 7800GTX ligger ann her.

 

Nemlig det har seg sånn at mitt POV 7800GTX ligger på rundt 60-65 i idle tempratur, og stiger til rundt 75 når jeg f.eks spiller, alt funker fint og ingenting har smeltet så langt, har hatt maskina i rundt et halvt år nå, så beskymerer meg ikke akkurat, hadde bare vært kjekt å høre hva andres tempraturer er.

Så det jeg da lurer på er hvordan tempraturer dere andre har på deres 7800GTX kort?

 

Skal også si at jeg har standar kjøling, alt jeg har er en ekstra vifte i kabinetet mitt og den sitter bak og drar luften ut av kabinetet.

 

 

Edit: Glemte jo det, dette er 256mb versjonen av kortet.

Takk til Bahamut som sa ifra =)

Men gjør ikke noe om du har 512 versjonen, så lenge det er et 7800GTX, vil bare ha en liten pekepinne på hva slags tempraturer folk har med sine 7800GTX kort.

 

 

Edit: Er en liten oppdatering litt lengere ned på siden her, så ta gjerne å les det også.

 

Post 8

Post 15

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tenkte jeg kunne prøvd å få hørt litt hvordan tempraturen til andres 7800GTX ligger ann her.

 

Nemlig det har seg sånn at mitt POV 7800GTX ligger på rundt 60-65 i idle tempratur, og stiger til rundt 75 når jeg f.eks spiller, alt funker fint og ingenting har smeltet så langt, har hatt maskina i rundt et halvt år nå, så beskymerer meg ikke akkurat, hadde bare vært kjekt å høre hva andres tempraturer er.

Så det jeg da lurer på er hvordan tempraturer dere andre har på deres 7800GTX kort?

 

Skal også si at jeg har standar kjøling, alt jeg har er en ekstra vifte i kabinetet mitt og den sitter bak og drar luften ut av kabinetet.

5784762[/snapback]

 

 

256 eller 512 mb?

Endret av Bahamut
Lenke til kommentar

Vel, et 512 kort kan ikke sammenlignes med 256 fordi 512 kortet bruker 4 såkalte heatpips på sine kjøler, en populær kjølemåde som fører varmen vekk igjennom rør av varmeledende materialer, eks kobber å aluminium til kjøleribber som kjøler ned røret igjen. Selv bruker jeg vannkjøling så jeg har en load temp på 31 med oc....før med stock kjøling hadde jeg rundt 40-45 på load. Før hadde jeg et 256 kort, gainward GS å den lå rundt 50 grader på load... Du har ikke oc ditt kort?

Endret av Bahamut
Lenke til kommentar
Vel, et 512 kort kan ikke sammenlignes med 256 fordi 512 kortet bruker 4 såkalte heatpips på sine kjøler, en populær kjølemåde som fører varmen vekk igjennom rør av varmeledende materialer, eks kobber å aluminium til kjøleribber som kjøler ned røret igjen. Selv bruker jeg vannkjøling så jeg har en load temp på 31 med oc....før med stock kjøling hadde jeg rundt 40-45 på load. Før hadde jeg et 256 kort, gainward GS å den lå rundt 50 grader på load... Du har ikke oc ditt kort?

5784955[/snapback]

 

 

Nei, grunnen til at det kansje er litt høyt er pågrunn av mye støv, liker egentlig ikke å stole på disse "programmene" til windows som forteller om tempraturen, føler at de ikke er helt riktig, fordi luften viften bak drar ut føles veldig kjølig på en måte, pluss at hvis jeg holder hånda mi i nærheten av kortet eller inni kabinettet føles det ikke varmt i det hele tatt.

 

Alikavel har sitti å spilt spill dag inn og dag ut uten noe har smeltet eller at pcen har låst seg så tror ikke varmen er noe farlig her enda, har hatt denne pcen rundt 6 månder nå.

Lenke til kommentar
Mitt 256MB kort ligger på ~50 idle, og kan komme opptil 75 grader under load. Og det er ikke modifisert på noen som helst måte. I kontrollpanelet står det at "Core slowdown threshold" ligger på 115 grader også da :).

5785094[/snapback]

 

 

 

Ja samme her, det er vel hovedgrunnen til at jeg ikke bryr meg så mye, så lenge kortet mitt holder seg under det så skal det vel greie seg, men om komponentene rundt liker det vet jeg ikke noe om.

Alt jeg vet er værtfall til nå så virker pcen mye kjøligere enn hva disse tempratur målerne i programmene viser, pluss at pcen er stabil og ingen tegn til smelting av maskinvare enda :p

Lenke til kommentar

I everest viser tempen på GPU rundt 40 grader idle . Ved load går den noe over 60 grader. Men jeg har oppdaget at tempen i eurotools viser ca 5 grader mer enn hva den gjør i everest.

Før jeg fikk meg nytt og større kabinett gikk tempen over 80 grader under spilling....og da kubbet hele røkla...hehe

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mener å ha hørt at det ligger noe form for papp(kan være noe annet) eller noe under kjøleren på disse kortene, mener å ha lest det i en post med en test av kortet fra Snekker'n

 

Noen som vet noe om dette? hvis det kansje jeg skulle prøvd å å få fjernet dette.

For selv om jeg ikke har vært skeptisk til tempraturer før så har denne tempraturen begynt å plage meg mer og mer i det siste. 60-65 i idle og alt fra 75 til 100 faktisk i load(Oblivion har tatt kortet opp i 103).

 

Har prøvd å fjernet støv fra kortet men da hjalp ikke mye.

Så jeg tror at enten så er tempratur måleren på kortet feil, eller så er det noe galt med kjøleren. Kortet er ikke overklokket eller noe, har ikke hatt noen annmerkning til artifacts i spill enda og alt rundt som cpu og hovedkortet ligger på alt fra 30-45 grader.

 

Har 5 vifter totalt, 1 foran som suger luft inn, en bak som suger luften ut, 2 vifter i strømforsyningen, og 1 vifte på prosessoren.

Lenke til kommentar
40ish idle og 60ish load med AC-kjøler på mitt, med stock-kjøler lå det på 50ish / 70ish.

5855380[/snapback]

 

 

Svar gjerne på posten over også.

 

En ting jeg lurer på, utifra posten din forstår jeg at du ikke kjører med stock kjøler på kortet, hva har du byttet til?

 

Og, når du bytta kjøler, fant du noe merkelig papp eller lignende under kjølern på en måte? vet ikke hvor jeg har det fra, mener å ha hørt noe om det bare.

Lenke til kommentar
40ish idle og 60ish load med AC-kjøler på mitt, med stock-kjøler lå det på 50ish / 70ish.

5855380[/snapback]

 

 

Svar gjerne på posten over også.

 

En ting jeg lurer på, utifra posten din forstår jeg at du ikke kjører med stock kjøler på kortet, hva har du byttet til?

 

Og, når du bytta kjøler, fant du noe merkelig papp eller lignende under kjølern på en måte? vet ikke hvor jeg har det fra, mener å ha hørt noe om det bare.

5855397[/snapback]

 

Kjører SLI nå, kun et av kortene har Arctic Cooling NV5 rev 3, det andre har stock, men skal kjøpe ny kjøler til dette etterhvert også (stock-kortet bidrar til å øke temp i hele kabinettet og også på det andre skjermkortet siden det har dårlig luftings).

 

Max jeg har vært borti på load med oblivion er ca 75 grader på kortet som har stock-kjøler.

 

Var papp / papir som lå oppå selve kjøleren, med logoen til Club3D som jeg måtte fjerne for å komme til skruene, vet ikke av noen annen papp.

Lenke til kommentar
Og, når du bytta kjøler, fant du noe merkelig papp eller lignende under kjølern på en måte? vet ikke hvor jeg har det fra, mener å ha hørt noe om det bare.

5855397[/snapback]

 

Ikke noe papp under kjøleren til kortene, men tror det var en sånn der "kjøle-duk" istedet for bare pasta der et sted. Men husker ikke helt.

 

Men alle temperaturene jeg har sett her i denne tråden virker "normale". Så ingen trenger å bekymre seg for noe. Et moderne kort ligger på 40-50 idle, og cruiser på 70-80 grader under load. Det er helt normalt.

Lenke til kommentar

Har selv registrert temperaturer jeg i begynnelsen trodde var en smule høye, men det er vel ikke så ille etter hva jeg har lest andre har:

45-50 Idle og 75-80 Load

 

Kjører stock kjøling i et godt ventilert miditower.

Uansett, over 100 grader høres litt vel mye ut. :hmm: Det kan godt være stor feilmåling, jeg ville ikke brydd meg stort før jeg fikk artifacts. Prøvd å overklokke? Kom du langt før artifactene kom? Kanskje det også kan gi en viss indikasjon på om kortet er for varmt.

Lenke til kommentar

Hmm ja jeg vet ikke, har aldri tenkt over tempen så mye før jeg så 103 med Oblivion her om dagen.

 

Ellers har Idle vært 60-65, Load 70-90.

 

Husker når kortet var nytt da hadde jeg en idle tempratur på 49 og load temp på 65 om jeg husker rett.

 

Så jeg håper virkelig at tempratur sensoren viser veldig feil, har også vurdert å kjøpe en ny kjøler til kortet, er det vansklig å bytte?

 

 

Edit: Her er dette med papp jeg har snakket om:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=4511452

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Med mitt Club3d kort med Zalman kjøler er jeg sjelden over 55 grader under load. Øker vel til litt over 60 når jeg får lyst til å watte opp litt mer(ligger nå på 460/1347, kan øke til ca 490/1400 før jeg får artifakts, men siden jeg har et noe varmt system fra før vil jeg ikke øke varmen i kabinettet mer enn nødvendig ;))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...