Gå til innhold

Hjelp, disken min har kræsja!


Anbefalte innlegg

Har en Maxtor 200 giga harddisk som jeg det siste halve året har brukt som eneste disk, men nå har den altså tatt kvelden...

 

På disken lå det win XP og ca 120 giga med ymse ting på en NTFS-partisjon og SuSE linux på en 10 gig FAT32-partisjon. Jeg har drevet og lekt meg litt med linux i det siste, uten videre hell.

 

Jeg hadde akkurat installert noen oppdateringer til et adobe-program og måtte boote maskina når dette skjedde. Bootet på vanlig vis, men når den skulle starte opp igjen fikk jeg bare svart skjerm. Jeg regnet med det var noe trøbbel med BIOS, så jeg slo av maskinen og flashet. Dette hjalp litt, jeg fikk iallefall opp bootscreenen hil hovedkortet, men lenger kom jeg ikke. Der GRUB loader (OS velgeren til Linux) skulle kommet opp, var det bare en svart skjerm. Jeg prøvde et par ganger til til ingen nytte. Jeg prøvde så å se på disken ved å boote med både linux og windows install cd, windows disken fant bare FAT-partisjonen og linux påstod at jeg hadde over tre Tb med plass på den lille disken. Bare tull med andre ord.

 

Jeg prøvde å rote litt rundt med diskgjenoppretning via kommandolinje (eller noe sånt) på windows-cden, og fikk konstantert at jeg sannsynligvis hadde enten ødelagt oppstartsparametre eller formateringstabell (?). Eller begge deler.

 

Fikk så tak i en annen harddisk og installerte XP som vanlig på den og har kjørt scandisc, partition magic og EasyRecovery uten hell... begynner å gå tom for ideer nå. Reinstallerte og formaterte forresten på fredag.

 

Så: har folket på dette ellers så eminente forumet noen gode ideer til meg i dag? Vil veldig gjerne få tilbake det som ligger på den disken, har brukt en del år på å samle sammen all den musikken :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...