Gå til innhold

Linux drivere til lyd


Anbefalte innlegg

Hei, er det noen her som har erfaringer med AC97?

 

Det er onboard sound controller på MSI KT7 Ultra ARU hovedkortet.

 

Jeg har linux RH 7.3 oppe og kjører, men det hadde vært kjekt med lyd også...

 

Har snoket litt rundt og sett at det er flere som har trøbbel med dette.

 

Hadde jeg visst det jeg vet nå om linux kompabilitet (ikke bar lyd trøbbel), så hadde jeg sannsynligvis valgt et annet kort og annen produsent enn MSI.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært og snoket rundt jeg og...Har også RH7.3 og AC97 onboard lyd...Jeg så at lyd enheten var oppført et sted men fikk det aldri til å fungere...

 

tror en side som omhandler dette heter alsa.com

 

Jeg får det ivertfall ikke til...Så jeg bestilte et soundblaster kort fra komplett til 139kr, så får vi se om det gir lyd fra seg i linux...

 

Linux er vist best støttet med SCSI enheter og Soundblaster kort og nVidia skjermkort....

 

:smile:

Lenke til kommentar

takk for svar, kommer ikke hjem før i kveld for å prøve - gleder meg!

 

Et spm til til dere som har samme HK, jeg har et par disker i RAID som jeg prøver å komme til i linux boot (Promise RAID kontrollere). Har noen av dere funnet slike drivere? Innser at også her er ikke MSI særlig linux vennlig med tanke på valg av RAID kontrollere.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-24 15:41, skrev Invert:


Linux er vist best støttet med SCSI enheter og Soundblaster kort og nVidia skjermkort....


SoundBlaster og nVidia er jeg med på, men SCSI? Funker jo fett med IDE harddisker og cd-rom/brennere. Bare en kjapp endring i lilo.conf så har du slått på scsi-emulering, og alt funker så det jomer :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-24 15:43, skrev pegg:

jeg brukte
driverne til onboard ac97 audio på epox 8kha+ under mandrake8.2. tror det er di samme driverne som skal brukes på ditt hk også for via kt266a og kt333 bruker vel samme southbridge


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: pegg på 2002-09-24 15:44 ]</font>


 

Fungerte ikke, aksepterte ikke kernel i Redhat 7.3

Lenke til kommentar

jeg har også sett etter dette, og har funnet en kernel-patch for 2.4.17 her. Men jeg er nybegynner selv, og vet ikke om denne er verdt å bruke på 2.4.18 eller .19. Men modigere sjeler enn meg må gjerne prøve!

 

Edit: feil i link.

_________________

Wise men talk because they have something to say. Fools talk because they have to say something.

- plato

 

[ Denne Melding var redigert av: sLiVeRr på 2002-09-25 21:59 ]

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

jeg fikk det til!

 

1: last ned alsa-driverne fra http://www.alsa-project.org. Du trenger driver, lib og utils.

 

2. installer driverne slik:

 

./configure --with-cards=via8233 && make && make install && ./snddevices

 

3. installer lib og utils på vanlig måte:

 

./configure && make && make install

 

4: Nå kan du kjøre "modprobe snd-via8233" (lyddriver) og deretter "amixer" (for å stille inn lyden). om du ikke får feilmeldinger, kan du prøve å spille litt musikk og se om du får noe lyd. FÅr du feilmeldinger, søk på google først, så post dem her om ikke google kan hjelpe.

 

5: for å få lyd ved oppstart (dette er for slackware, vet ikke om det er de samme file på rh)

- legg dette til i /etc/rc.d/rc.modules (på slack i allefall):

 

Code:

modprobe snd-via8233

 

- og dette i /etc/modules.conf - lag filen om den ikke eksisterer:

 

Code:

alias char-major-116 snd
alias snd-card-0 snd-via8233
alias char-major-14 soundcore
alias sound-slot-0 snd-card-0
alias sound-service-0-0 snd-mixer-oss
alias sound-service-0-1 snd-seq-oss
alias sound-service-0-3 snd-pcm-oss
alias sound-service-0-8 snd-seq-oss
alias sound-service-0-12 snd-pcm-oss

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

ac97 er støttet under linux og har vært det lenge.

Alsa er en lydserver/mixer, det vil si at det ikke er noen driver i seg selv, men en server som lar deg spille lyd fra flere programmer sammtidig på et device.

 

Når det gjelder det du sier om MSI så er det egenlig ikke helt sant. Jeg har selv MSI hovedkort og har aldri hat noe problem med støtte for dette. Det er standard enheter som sitter på det. AC97 er så standard som det går ann å få det. Om Red Hat ikke konfigruerer dette by default vet jeg ikke (kan ikke huske om jeg hadde lyd før jeg kompilerte min egen kjerne når jeg brukte rh 7.1.), men men uansett så er dette i så fall Red Hat sin feil.

 

Det er jo fint at det fungerer med alsa for deg, men vær obs på at ikke alle programmer har alsa støtte. Du kan støte på feilmeldinger som "device busy" når du spiller musikk f.eks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...