Gå til innhold

Ny video og spillemaskin, til maks 15k


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et kort spørsmål først:hva skal den brukes mest til, spilling eller videoredigering?

Det er vel sånn at Intel fungerer best til videoredigering, mens AMD er best på spilling..

 

Og hvorfor CRT, LCD begynner å bli ganske billig nå :yes:

 

Og har du noe fra før, mus tastatur?

Endret av intelli-musa
Lenke til kommentar

Hadde ordnet et oppsett til deg, men det var nesten prikk likt effikan sitt så jeg sier bare det at det ser veldig bra ut det han har satt opp til deg...

Kanskje bytte ut brenneren med en BenQ DW1650.

og personlig ville jeg ha gått for Seagate sine disker,jeg har 3 slike og har aldri hatt noen problemer og de kjent for å være stabile og stille.

 

Og hvorfor vil du ha en crt-skjerm...jeg venter spent på en god forklaring :hmm:

Endret av intelli-musa
Lenke til kommentar

Takker for god respons!

 

Jeg har ikke mus, vifte, tastatur eller noe av det der heller nei. Så dere kan gjerne hjelpe meg på det også, pluss kabinett ;)

 

Jeg går for CRT skjerm fordi de er billigere, og fordi jeg vil ha en skjerm som vil representere fargene og kontrasten i videoen mest mulig naturalistisk. Er irriterende når en har fargegradert en film og er strålende fornøyd, men så ser en greia på TV'en og sukker skuffet. But, by all and every means, overbevis meg om at LCD skjermer har blitt realistiske i fargegjengivelse og kontrast! :yes:

Endret av Kyrre (GHL)
Lenke til kommentar

Vet ikke helt jeg men jeg tror jeg ville valgt Intel til videoredigering selv om du også skal bruke den til spilling. Gå for et 775 system.

Hva har du av OS? skal dette også være med i prisen? Og så tror jeg at jeg ville valgt Raptor 74GB til OSet.

Lenke til kommentar

Jeg har Windows XP, og gjetter samtidig at OP står for operativ system. :blush:

 

Og så tror jeg at jeg ville valgt Raptor 74GB til OSet.

 

Hadde vært fint om folk gadd å sette opp hele oppsett når de kom med forslag, siden jeg er en noob med opsett og hva som passer hvor..

Endret av Kyrre (GHL)
Lenke til kommentar

 

Synes det ser ut som et bra oppsett. Men er det ikke lurt å ha to disker ? (Jeg tenker på Raid)

Lenke til kommentar
Går for efikkan sitt oppsett jeg da.  :) Kan noen peke ut et godt kabinett og vifte?

5779409[/snapback]

Efikkans oppsett er bra bortsett fra hardisken og dvd-brenneren.

Bytt harddisk til en S-ATA disk. For eksempel Hitachi Deskstar 250GB SATA2.

Og bytt dvd-brenner til en Nec 3550 eller BenQ 1650.

 

Thermaltake Xaser Tsunami er bra kabinett. Det følger med 2 stk 120mm vifter.

 

Edit: Hva med støy? Er det viktig for deg å ha en stillegående pc?

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Designet er ikke noe særlig viktig, men det er alltids en bonus. :) Så fin ut den! Men så må jeg finne ut hvilke jeg liker best av den og den Morten K postet... :wee:

 

Efikkans oppsett er bra bortsett fra hardisken og dvd-brenneren.

Bytt harddisk til en S-ATA disk. For eksempel Hitachi Deskstar 250GB SATA2.

 

Hmm.. Nå forklarer du meg ikke hvorfor denne er bedre da. ;) Plass er veldig viktig når jeg driver med videoredigering, og denne harddisken har jo nesten 100GB mindre.

Lenke til kommentar
Efikkans oppsett er bra bortsett fra hardisken og dvd-brenneren.

Bytt harddisk til en S-ATA disk. For eksempel Hitachi Deskstar 250GB SATA2.

Og bytt dvd-brenner til en Nec 3550 eller BenQ 1650.

5779449[/snapback]

Den harddisken fra WD er faktisk veldig bra. Jeg har prøvd veldig mange disker og den er blant de beste.

 

Og hvorfor SATA? Det er i dag ikke raskere, siden de raskeste diskene er i dag opptil cirka 60MB/s, og IDE støtter opptil 133MB/s. Dessuten er det en fordel å kjøpe IDE nå, i tilfelle kjøperen skulle ønske mange disker i fremtiden (da SATA), for da å slippe og kjøpe ekstrakort til det.

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt Hitachi eller Samsung S-ATA på grunn av 2 ting.

1:Mer ryddig i kabinettet med S-ATA-kabel og derfor også bedre luftstrøm/kjøling.

2:Støynivået på Hitachi og Samsung er mye lavere enn på WD.

 

Hovedkortet du har satt opp Efikkan kan man ha 8 S-ATA disker på. Det burde holde for de fleste skulle jeg tro. ;)

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Designet er ikke noe særlig viktig, men det er alltids en bonus.  :) Så fin ut den! Men så må jeg finne ut hvilke jeg liker best av den og den Morten K postet...  :wee:

 

Efikkans oppsett er bra bortsett fra hardisken og dvd-brenneren.

Bytt harddisk til en S-ATA disk. For eksempel Hitachi Deskstar 250GB SATA2.

 

Hmm.. Nå forklarer du meg ikke hvorfor denne er bedre da. ;) Plass er veldig viktig når jeg driver med videoredigering, og denne harddisken har jo nesten 100GB mindre.

5779488[/snapback]

 

Den er bedre fordi den er raskere enkelt og greit, jeg ville ha kjøpt to sånne disker og satt de opp i raid0, da har du 500GB og bra HD ytelse som er viktig etter det jeg har forstått ved videoredigering.

 

edit: jeg ville gså vurdert dvd-brenner fra nec eller benq.

 

også ville jeg ha byttet ut psuen med en 480w fra tagan.

 

JEg ville også ha vurdert intel foran amd mtp. videoredigering...

Lenke til kommentar
Ok, høres greit ut. Setter opp to slike harddisker da.

5779636[/snapback]

Her har du en test av 6 S-ATA disker.

Og joda som un0kai sier er S-ATA raskere. Hvertfall i benchmarks ,men i praksis tror jeg ikke forskjellen er enorm akkurat.

 

Edit: Her kan du lese OC-Freak sine anbefalinger av DVD-Brennere. ;)

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Ok, høres greit ut. Setter opp to slike harddisker da.

5779636[/snapback]

Her har du en test av 6 S-ATA disker.

Og joda som un0kai sier er S-ATA raskere. Hvertfall i benchmarks ,men i praksis tror jeg ikke forskjellen er enorm akkurat.

5779652[/snapback]

mtp. ytelse så er det ikke valget av inteface jeg tenker på, men heller at hitachi sine disker er raskere enn andres, WD 320 disken finnes vel som sata også? og er en ypperlig lagringsdisk, men ikke noe jeg ville brukt når men trenger en kjapp disk til videoredigering...

 

Bare husk at raid kan være litt mer mask å sette opp, samt at det er dobbel så høy sannsynlighet for at du mister alle data via. diskkrasj. samt at du ikke uten videre kan bytte hk. Et annet kompromiss er jo to 80GB hitachi sata2 disker i raid0 og en wd 320GB som backup/lagring...

 

edit:@Morten_K: lær deg å bruke redigeringsknappen ;) kyrre har vel egentlig svart på hvorfor... JEg foretrekker helt klart lcd foran crt uansett, men det kan være greit å ha en tv/crt monitor i tillegg for å sjekke hvordan ting tar seg ut på formatet man mest sannsynlig skal spille av videoen mens man arbeider...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...