Gå til innhold

Lodding av messing: flere spørsmål.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har noen sprø idéer jeg muligens vil lage i metall. Så jeg har lest at det skal gå fint å lodde sammen messing. Det første jeg lurer på da er om en loddepistol som jeg har til lodding av elektronikk(på 100W for loddetinn) vil egne seg til lodding av messing? Hva slags metall skal jeg smelte isammen?

 

Hvor får jeg kjøpt messing og "smeltemasse"?

 

Jeg takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Messing består av kobber og sink. Jeg kjenner ikke helt til fordelingen, men jeg mener det er mest kobber.  Smeltepunktet er jeg heller ikke sikker på, men et sted mellom 800-1000 grader vil jeg tippe.

5771365[/snapback]

Jeg regner med at jeg må bruke noe som smelter lettere enn selve Messingen hvis jeg skal sette isammen flere deler. Litt dumt hvis hele greiene smelter isammen til en klump. :)
Lenke til kommentar
Da vil vel kanskje tinn eller bly være aktuelt, de smelter ved lave temperaturer.

5771466[/snapback]

Samme type tinn som jeg bruker til elektronikk?

 

Jeg fant følgende i clas ohlson-katalogen: Loddetinn for større loddearbeider (ikke el og elektronikk). 50% tinn, 50% bly, hardpiksfylt. Det koster 139 kr for 23 m som ser ut til å være en ok pris.

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Hei!

 

Jeg har noen sprø idéer jeg muligens vil lage i metall. Så jeg har lest at det skal gå fint å lodde sammen messing. Det første jeg lurer på da er om en loddepistol som jeg har til lodding av elektronikk(på 100W for loddetinn) vil egne seg til lodding av messing? Hva slags metall skal jeg smelte isammen?

 

Hvor får jeg kjøpt messing og "smeltemasse"?

 

Jeg takker for alle svar.

Hei!

 

Jeg har noen sprø idéer jeg muligens vil lage i metall. Så jeg har lest at det skal gå fint å lodde sammen messing. Det første jeg lurer på da er om en loddepistol som jeg har til lodding av elektronikk(på 100W for loddetinn) vil egne seg til lodding av messing? Hva slags metall skal jeg smelte isammen?

 

Hvor får jeg kjøpt messing og "smeltemasse"?

 

Jeg takker for alle svar.

JEg har messing om du vil kjøpe

 

JEg har messing om du vil kjøpe

Lenke til kommentar

Du må opp i over 450°C og bruke såkalt sølvlodd (legering av kobber, sink og sølv). Dette kalles hardlodding eller slaglodding (fordi loddingene tåler mekaniske påkjenninger/slag). For å klare å smelte sølvlodd må du ha en kraftigere loddebolt enn for elektronikklodding eller en gassflamme.

 

Messing kan fint sages/kappes med baufil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...