Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo 850: Sjokk ved peiling av motorolje


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Faren min hadde en heller opprivende opplevelse med sin 94-modell Volvo 850 i dag. (Km-stand 180.900). Det har nemlig blinket ei lampe ved venstresvinger i det siste. Jeg trodde at det kunne være varsellampe for bremsevæskestand eller kjølevæskestand, men når fadern fikk på seg brillene viste det seg at det var oljelampa :cry:

 

Han svingte selvfølgelig innpå nærmeste bensinstasjon, kjøpte en liter olje og tømte på denne. Til hans overraskelse ga dette ikke utslag på peilepinnen. Han kjørte de hjem igjen, og vi fylte på nok en liter olje, men peilepinnen forblir like tørr! Motoren går heldigvis fint, bortsett fra tikking fra ventilløfterne ved kald motor (gir seg fort).

 

Vi har ikke merket noen oljelekkasje fra motoren, det må jo i så fall være snakk om en gigantisk en for at motoren så og si tømmer seg for olje... :dontgetit: Vi har heller ikke lagt merke til blårøyk og lukt av brent olje, så hvor olja har tatt veien, kan jeg ikke forklare.

 

Bilen har gått 90 mil over oljeskifttermin, men det skal jo ikke ha noe å si :no: Volvoen skal på oljeskift i morra, så skal vi passe grundig på å sjekke oljestanden fra dag til dag.

 

Det jeg lurer på er: Er det noen som har opplevd lignende, gjerne med Volvo 850?

Er det kjent at disse får oljeforbruk etter hvert, eller er det noen steder en bør sjekke for lekkasje?

Endret av Lada2103
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oljen forsvinner ikke av seg selv, sjekk nøye rundt motoren

etter svetting, lekasje rundt oljefilteret og bunnpanna, sjekk

også nøye på baksiden av motoren, husker ikke hvor mye olje

det er i motoren /inkl oljefilteret men dette står i service heftet.

Motoren skal være bra tom for olje før at oljetrykkslampa kommer

på, så at dere ikke fikk utslag på peilepinnen etter å ha fyllt på 2 liter

olje er ikke uvanlig når det nesten ikke er olje igjen i motoren.

Lenke til kommentar

Er sikkert ei seig og fæl guffe dem tømmer av i morra på verkstedet. Skjønner ikke at det kan være noen stor oljelekkasje, bilen er nylig EU-godkjent nylig uten en enste anmerkning. Kanskje tappepluggen har skrudd seg ut og tømt motoren for olje på vei hjemmat fra EU'n :tease:

Lenke til kommentar

Ser ut for at det er snakk om forbruk, ja. Når faren min starta bilen i dag tidlig, stod jeg bak og observerte. Blårøyk! :angry: Jeg trodde virkelig at 850-femmeren skulle kunne klare mer enn 190000 km før den måtte opp for overhaling! Etter 190000 km?! 240en som han hadde før, gikk 325000 km - fortsatt uten merkbart oljeforbruk. Er det virkelig en svakhet på 850 at de begynner å forbruke olje tidlig?

 

Hvis det er snakk om at den brenner 4-5 liter olje mellom skiftene er jo det helt enormt!

Endret av Lada2103
Lenke til kommentar

er ikke normalt at motoren ryker etter 190 000 km nei.

Den klarer minst det dobbelte. Men som alle vet, eller bør vite så kan feilproduksjon skje, stempelringer som ikke har samme kvalitet osv osv..

 

Min bror sin 850, 20 V 175, der finnes det ikke oljeforbruk. Og jeg er iallefall ikke kjent med at det er en svakhet.

 

 

Så, om at det er 2 av mange 1000 biler som plages med oljeforbruk er det ikke dermed sagt at det er en svakhet:)

Lenke til kommentar

Hei...den motoren du snakker om bør ikke være slitt på 200 000km om den har fått et nogen lunde stell. Men den motoren hadde et stort problem med bakre simmering på veivaksel, og det kom ganska tvært når det kom. å lekasjen var stoooor.Den lekasjen grisa ikke så mye, lakk bate rett ut et drenerings hull i clutch huset. Det som taler i mot er at den pleide komme lenge før 200 000 km.

Slitte fjærer og syl kommer ikke så tvært...da kommer det gradvis om ikke noe har skjedd da at den har vært varmkjørt eller noe. Forsto at dette kom fort.

Lenke til kommentar

Far min har eid bilen bare siden nyttår, og problemet ble oppdaget for ei uke siden. Det er ikke så mye som taler for at motoren skulle være slitt. Den drar godt og går jevnt og pent. Oljeskift har vært overholdt, og det har vært to foregående godt voksne eiere, så det er ingen grunn til å tro at den har vært spesielt hardt kjørt...

 

Som sagt, det ser ikke ut til at det er noen oljelekkasje noe sted. Bilen står i garasjen, og det er ingen oljeflekk under'n.

Lenke til kommentar
Mest sannsynlig er det ventiltettingene som er blitt "stive" og bør skiftes. Dette er en grei jobb som bør gjøres på verksted, ca 2 timers jobb.  :)

5776323[/snapback]

2 timer?? Du har tydligvis ikke tatt av lokket på denne type motor,men er enig i at det er mulig på mange andre typer motorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...