Gå til innhold

Canon AE-1 - godt kjøp?


Anbefalte innlegg

Jeg er interessert i å skaffe meg et eldre speilrefleks, og ser at bl.a. denne modellen (altså AE-1, ikke AE-1 Program) selges brukt. Er interessert i et relativt manuelt kamera, der jeg kan stille inn fokus, blender og lukker selv og hvor man har en "eksponeringsindikator" (vet ikke helt hva dette heter) i søkeren.

Liker følelsen med disse gamle kameraene (har en venninne med et gammelt nikon som jeg har prøvd litt) - jeg får mer direkte kontroll enn med nye, mer automatiserte (digital-)kamera.

 

Må jo bare innrømme at jeg er temmelig grønn på dette området :blush:, så jeg lurte på om noen har noen tanker/erfaringer rundt denne modellen? Hvor mye er det verdt idag, om det er relativt pent brukt og standardlinse 50mm + veske medfølger?

 

Er det evt. andre modeller jeg burde være på utkikk etter som er mer interessante for mitt bruk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver ikke noe om hva du skal bruke kameraet til, bare at du vil ha manuelle muligheter. Du plukker lett opp disse på EBay til en pris mellom $50-$100. En annen muliget er jo et rangefinderkamera (á la Leica). Yashica og Canon QL17 er to gode muligheter, men de har fastlinser.

Lenke til kommentar

Jeg håper du er klar over at AE-1 og alle andre manuelle Canon-kameraer (unntatt EF-M) har en annen objektivfatning enn EOS-kameraene, slik at du i så fall må nøye deg med brukte objektiver, og ikke kan bruke objektivene fra AE-1 på et av Canons digitale speilreflekskameraer? Tilsvarende problem gjelder for øvrig også for Minolta og Olympus. (Også Nikon og Pentax har visse kompatibilitetsproblemer mellom nyere kamerahus og eldre objektiver, og motsatt.)

 

Vær også klar over at de manuelle eksponeringsmulighetene du etterlyser finnes på flertallet av filmbaserte speilreflekskameraer med autofokus. (Styr langt unna Canons EOS 700, 750, 850 og 5000, og Minoltas Dynax/Maxxum 300/3000-serier.) Manuell fokusering kan derimot være noe vanskeligere, siden de ikke har mattskive med splittbilde. (På noen kan du bytte mattskiven til en med splittbilde, f.eks. på Canons EOS 600-serie, som nå fås ganske billig.) Til gjengjeld får du vanligvis fokus-bekreftelse ved manuell fokusering.

 

Nå har jeg aldri brukt AE-1 selv, men meg bekjent støtter den lukkerprioritet, som er mer enn du spør etter, i tillegg til "metered manual". Hvis du ønsker et kamera som er mest mulig skrapet for "unødvendig" automatikk, dvs. som bare har "metered manual", kan du f.eks. se på Pentax' K1000 og diverse "kloner" med K-bajonett (fra bl.a. Chinon, Ricoh + Centon K100), Nikons FM-serie og diverse kameraer med skrufatning fra bl. Praktica og Pentax (Spotmatic). Nikons manuelle kameraer og Pentax K1000 går for å være ganske pålitelige, men bruktprisen kan da være ganske høy i forhold til alternativene. En eldre autofokus-modell kan ofte være billigere. For Pentax' K-bajonett og Pentax/Praktica skrufatning (M42) er det lettere å finne rimelige objektiver enn for Nikon.

Lenke til kommentar

Som Lazyzood nevnte, Canon AE1 er ikke et fullmanuelt kamera det har en del automatikk. Hvis man virkelig er ute etter en back to basic kameraer bør du kjikke etter et mekanisk kamera. Ulempen med disse er at de ikke alltid har innebygd lysmåler og hvis de har det er den som regel ødelagt eller det er umulig å få tak i batterier til den, så du må kjøpe en lysmåler eller beregne lys med øye. Nikon var foresten et mer annerkjent merke enn Canon på 70 og begynnelsen av 80-tallet så du kan jo kikke litt på deres kameraer også.

 

Selv er jeg ute etter en Fed eller Zorki rammesøker, hvis man først skal ha et klassisk kamera er det greit å ha noe annet en Speilrefleks som man jo har den digitale utgaven av til vanlig.

Lenke til kommentar

Der var jeg tilbake igjen for en periode, og må her si meg enig med modin. Jeg så en slik FED som han ser etter på et loppemarked i Roma til 40 euro, og det var i svært fin stand. Ellers er jeg selv den lykkelige eier av en Nikon FM, men den er lite i bruk etter kjøp av dSLR.

Et annet alternativ er å kjøpe et gammelt mellomformatkamera av typen Rolleiflex/Rolleicord. De kan plukkes opp for fra 2k i brukbar stand. Med det store filmformatet utgjør de et interessant alternativ til digital, fordi bildekvaliteten blir så mye bedre. Du får bare 12 bilder på hver rull, men det er verdt det.

Det må forøvrig legges til at nevnte modell fra Canon er et glimrende kamera, og fortjener nok tittelen "klassisk", selv om det har et par automatiske funksjoner i tillegg til manuellt.

Lenke til kommentar
Der var jeg tilbake igjen for en periode, og må her si meg enig med modin. Jeg så en slik FED som han ser etter på et loppemarked i Roma til 40 euro, og det var i svært fin stand. Ellers er jeg selv den lykkelige eier av en Nikon FM, men den er lite i bruk etter kjøp av dSLR.

Et annet alternativ er å kjøpe et gammelt mellomformatkamera av typen Rolleiflex/Rolleicord. De kan plukkes opp for fra 2k i brukbar stand. Med det store filmformatet utgjør de et interessant alternativ til digital, fordi bildekvaliteten blir så mye bedre. Du får bare 12 bilder på hver rull, men det er verdt det.

Det må forøvrig legges til at nevnte modell fra Canon er et glimrende kamera, og fortjener nok tittelen "klassisk", selv om det har et par automatiske funksjoner i tillegg til manuellt.

5793553[/snapback]

Jeg skrev et langt langt innlegg som anbefalte mellomformat forrige helg, men det ble forumkraesj og innlegget forsvant.

I alle fall: Rolleiflex anbefales paa det sterkeste hvis du vil "leke" med manuelle muligheter. Det jeg har faatt tak i er hardt brukt i 30 aar, og alt fungerer fortsatt. Det tar fantastisk skarpe bilder. Jeg har ikke faatt fremkalt selv enda, da jeg ikke har tatt saerlig mange bilder, men jeg har et bilde i 120*120cm paa veggen, og bildekvaliteten er UPAAKLAGELIG.

35mm speilrefleks har i mine oeyne stort sett bare ulemper i forhold til digital (bortsett fra helmekaniske kamera), saa jeg ville heller gaat for mellomformat :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Som Lazyzood nevnte, Canon AE1 er ikke et fullmanuelt kamera det har en del automatikk.

5769307[/snapback]

 

Ja. Det var også grunnen til at Canon kalte dette kamera for AE, altså Automatic Exposure. Du kan alikevel gjøre det "helmanuelt" ved å skru objektivet fra "grønn A" til et blendertall. Uttrykket helmanuell blir også litt feil hvis vi går enda 10-15år bakover.

 

På 60'tallet med canon FL objektivene bruktes ordet "automatisk" på nesten samme måte som vi referer til "helmanuell". Kamera stoppet ned og åpnet blenderen automatisk for hvert bilde slik at fotografen fikk mest mulig lys inn i kamera til fokusering. Derfor ble dette en automatikk for 60talls fotografen. Nok om det :)

 

Til trådstarer, som kanskje allerede har kjøpt kamera, så bruker jeg selv AE1 Program. Den søkeren er svært lys og stor og manuell fokusering går som en drøm. Det var nesten som jeg begynte å grine når jeg prøvde det samme på 20D. Lysmåleren trenger justering, men foreløbig har jeg løst dette ved å stille iso på 1/2 av filmens iso. Dette fungerer greit. Husene er svært billig nå. For noen år siden kostet A-1 rundt 3000kr, nå får du det under tusenlappen. Ulemper med 35mm forhold til digital? joda. uten filmscanner hadde jeg ikke giddet å ha 35mm kamera idag.

Endret av sNx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...