Gå til innhold

Grå TV, på tv-ut


fyforskam

Anbefalte innlegg

Når eg skal sette på tv-ut på, frå min MSI gforce4 ti4200 128mbram, får eg svart og kvit tv. Eg har allereie satt den som PAL, (for europa) men likevel svart og kvit. Har óg prøvd å sette TV som "primary" utan hjelp.

 

Dette skal vanlegvis hjelpe, men ikkje i denne situasjonen. Drivaren er detonator 40.11, har og testa ein 30.xx, utan hjelp. TV'en er ein Dantax 20"

 

Ein ting som er spesielt er at tv'en ikkje reagerer når eg skrifter frå ntsc til pal, så eg trur problemet ligg her... ( ja eg trykte apply )

 

Kan nokon hjelpe meg med dette ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde samme problemet med samme kort.

 

Testet det ved å bruke TvTool 6.5 og stilte om mellom kompositt og s-video ut. (Innstilling i programmet). I det ene ble litt fargesprakende, men utydelig, i det andre klart svart & hvitt. Det viste seg at kabelen var gåen rett og slett. Ved å bytte til ny S-video ble fargene klare.

Lenke til kommentar

Hvis tven bare støtter compositt signal vil s-video signal bli vist som sort/hvit.

 

Oppdaget problemet da jeg kjøpte en s-vhs videospiller som har mulighet til å sende s-video signal til tven. TV var desverre for gammel og bildet ble sort/hvit. Men da jeg svitchet til compostitt kom selvfølgelig fargene. Løsningen er å kjøpe tv som støtter s-video.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-25 01:45, skrev hezzi:

Hvis tven bare støtter compositt signal vil s-video signal bli vist som sort/hvit.


Oppdaget problemet da jeg kjøpte en s-vhs videospiller som har mulighet til å sende s-video signal til tven. TV var desverre for gammel og bildet ble sort/hvit. Men da jeg svitchet til compostitt kom selvfølgelig fargene. Løsningen er å kjøpe tv som støtter s-video.


 

Til PC-en min (eller var det et grafikkort jeg hadde før) fulgte det med en s-video-kabel som forgrenet seg i en s-video-kontakt og en composite-hunnkontakt. Da jeg prøvde å bare koble s-video-delen til en s-video->scart-konverter, ble det bare sorthvitt, men da jeg koblet composite-pluggen også til SCART-konverteren (det finnes s-video, composite og audioinnganger på den "dingsen", fikk jeg også farger. Jeg er usikker på om den brukte begge signalene eller omd en da bare svitsjet til composite. Nå fungerer det uansett ikke, men det er et driverproblem.

Lenke til kommentar

Går ut ifra at du har kjøp en s-video til scart adapter til noen hundre lapper og ikke en konverter til mange tusen kr.

 

En adapter ruter bare signalene til riktig pinner i scart pluggen. (Dette følger etter den europesiske standarden som omfatter Scart kontakten på TVer, videospillere, DVD osv) Hvis ikke tven forstår s-video signalet vil bildet vises som sort/hvit. Forskjellen på S-video og Composit er jo at i s-video sendes bildet som to signaler, farge og sort/hvit. Mens i compositt sendes bildet som et signal, dvs farger og sort/hvit sammen. De fleste grafikkkort har mulighet til å sviche mellom s-video og composit, men for å kunne dra nytte av s-video signalet er man avhengig av en tv som kan tolke signalet riktig. De aller fleste nye TVer gjør det, men man kan forsatt være uheldig om man kjøper noe veldig bilig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...