King-Nothing Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 (endret) Jeg har lurt på å bygge en basskasse som vist på bildet til bilen min. Funker alle elementer til dette så lenge det blir rett antall liter, eller må jeg ha noen spesielle siden kassa blir veldig tynn? Har i dag en stk Alpine Type S 10". Planen er å kjøpe en til og sette i kassa. Og vil det holde med min Alpine MRP-M350 forsterker til å drive dette? Endret 15. mars 2006 av King-Nothing
Defus Skrevet 16. mars 2006 Skrevet 16. mars 2006 Hvordan form kassen har som regel ingen ting og si, men det anbefales at du ikke lager en kubisk kasse pga resonanse etc. Hvis du har lyst til å optimalisere plass i bagsjerommet, er en kasse som det der ideelt. Kan hende du ofrer noe i lyd eller trøkk med at refleksrørene peker oppover. Så lenge kasse volumet er det som står i handboken til subben, er det stort sett det samme hvordan kassen ser ut skulle jeg tro.
King-Nothing Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Skrevet 16. mars 2006 Kommer ikke til å ha refleksrør...Blir så mye styggere lyd av det
Defus Skrevet 16. mars 2006 Skrevet 16. mars 2006 så lenge volumet blir rett og du legger noe inne i kassa for å dempe den så ser eg ingen problem i å lage kassen slik
cossiemk1 Skrevet 16. mars 2006 Skrevet 16. mars 2006 Og den kassen på bildet er sikker ikke like tynn hele veien, den er sikkert skrå, og følger sete ryggen Så, jo lenger ned i kassa du monterer elementet, jo mere plass er det bakover
Defus Skrevet 16. mars 2006 Skrevet 16. mars 2006 Og den kassen på bildet er sikker ikke like tynn hele veien, den er sikkert skrå, og følger sete ryggen Så, jo lenger ned i kassa du monterer elementet, jo mere plass er det bakover 5763249[/snapback] Det hadde jeg glemt, gjør du som weedman sier så tar den enda mindre plass i bagasjerommet.
epifant Skrevet 17. mars 2006 Skrevet 17. mars 2006 - Formen på kassa har ingenting å si, så lenge volumet blir riktig. - Dersom elementet har ventilasjonshull i polplata må du ha 5-10 cm avstand fra ventilasjonsåpningen til veggen bak. - Kubiske basskasser har ingen negativ innvirkning på en basskasse, ettersom dimensjonene på kassa uansett ikke er lange nok til å trigge stående bølger.
Defus Skrevet 19. mars 2006 Skrevet 19. mars 2006 - Formen på kassa har ingenting å si, så lenge volumet blir riktig.- Dersom elementet har ventilasjonshull i polplata må du ha 5-10 cm avstand fra ventilasjonsåpningen til veggen bak. - Kubiske basskasser har ingen negativ innvirkning på en basskasse, ettersom dimensjonene på kassa uansett ikke er lange nok til å trigge stående bølger. 5769231[/snapback] Trudde bare jeg hadde lest en plass at det ikke burde lages kubiske kasser *I stand corrected*
epifant Skrevet 20. mars 2006 Skrevet 20. mars 2006 Ja, jeg har også lest det. Niels Nørby advarer såvidt jeg kan huske mot det i boken "Høyttalerbyg? Sådan!", og anbefaler følgende "gyldne formel" til kassedimensjonering: dim 1= 0,8 x kubikkroten av totalt kassevolum dim 2= 1.25 x kubikkroten av totalt kassevolum dim 3= 1 x kubikkroten av totalt kassevolum Men dette er viktigere når man snakker om annet enn rene sub-kasser. Bølgelengden til en 150 hz tone er tross alt ca. 2,3 meter, og så store subkasser har ikke de fleste
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå