Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskin henger ved video - alt annet OK


Anbefalte innlegg

Min PC:

- Xp2500

- ASUS A7N8E-deluxe hovedkort

- MSI Radeon 9800pro skjermkort (vises som 9800XT i enhetsbehandling, trolig pga R360 kjerne)

- 1 GB standard PC3200 RAM

Ingen overklokking

 

Jeg tror problemet oppstod da jeg oppdaterte driverne til skjermkortet.

 

Ved avspilling av video (uansett format) blir det første framet vist i skjermen, så henger bildet seg. Lyden fortsetter som normalt. Prøver så å lukke avspillingsprogrammet, men får standard "program encountered an error and has to shut down" (eller lignende). Når jeg så svarer NEI på spørsmålet om jeg ønsker å sende melding til Microsoft, låser hele maskinen seg. Ikke bluescreen, bare heng, så jeg må bruke reset knappen.

 

Alt annet fungerer som det skal, inklusive spilling.

 

Har prøvd mange forskjellige drivere, også omega, men alt gir samme resultat. Hadde også installert K-lite codec pack (FULL), men avinstallering av denne gjør ingen forskjell. Benytter et ATI-tool for fjerning av gamle drivere.

 

Har også formatert C:\ og lagt inn windows på nytt, men det samme problemet eksisterer fortsatt. Pga litt knot rundt partisjonering mistet jeg driverne jeg brukte før og som fungerte veldig bra.

 

Begynner å bli litt rådløs, snart ikke flere drivere igjen å teste... tror det blir NVIDIA skjermkort neste gang.

 

For alt jeg vet kan det være noe idiotisk jeg har oversett, så jeg takker for alle svar uansett hvor "selvfølgelig" svaret er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd flere avspillere, samme resultat. Så jeg antar at det er driverproblemer. kortet er vel rundt 1,5 år nå, men det fungerer fint til spill, 3dmark, osv, så jeg har antatt at det er OK. Tok en rens av det for en stund siden hvor jeg fjernet støv og la på ny arctic silver 5.

 

Scorer forresten rundt 2k i 3dmark 2005 som jeg antar er ganske greit med mine spesifikasjoner.

Lenke til kommentar
http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...18A405D791D8AA8

 

Kanskje en av di driverne du har brukt?

5747791[/snapback]

 

Takker for linken, knallbra! skal prøve alle sammen etter jobb.

 

 

Prøv med et annet skjermkort (eventuellt lån med en venn).

5749091[/snapback]

 

har ikke så mange venner :( , neida har tenkt det samme. har en kamerat som har et radeon 9800pro (men med r350-kjerne) som jeg tenkte jeg skulle prøve.

Lenke til kommentar

hmmm... Dette blir bare merkeligere:

 

- Når jeg avinstallerer alle ATI drivere (med ATIs CAT uninstaller) og restarter maskinen, klarer ikke windows å finne de rette driverne (selv med Windows Update). Men med de innebygde Windowsdriverne får jeg spilt av video, dog med redusert kvalitet.

 

- Når jeg legger inn nye ATI drivere (har prøvd nærmere 10 stk) fryser bildet i Media Player etter noen få frames, men lyden går som normalt. Hvis jeg er rask med å lukke Media Player fungerer maskinen fortsatt - i Task Manager ser jeg at Media Player fortsatt går i bakgrunnen, men bruker ikke noe minne eller CPU. Hvis jeg nå starter opp en film i WinDVD fungerer avspillingen fint. Hvis jeg derimot starter en film i WinDVD før jeg har fått Media Player-krasj fryser systemet seg...

 

Så for at jeg skal få sett på video, må jeg altså først starte en film i Media Player, så lukke den fort, for så å se filmen i WinDVD.

 

Jeg har nå også reinstallert de nyeste driverne til hovedkortet, i tilfellet det skulle ha noe å si.

 

Må kanskje formatere og reinstallere, men jeg er redd for at problemet vil fortsatt være der. Siste alternativ er å prøve med et annet skjermkort for å se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Fjernet du de gamle driverne med Driver Cleaner slik at absolutt ALT blir fjernet, inkludert CAB?

Visst ikke, kan du prøve dette. Kan være det ligger noen gamle filer i registret som ødelegger...

5762717[/snapback]

 

Ikke brukt driver cleaner, men ATIs egen cat-uninstaller, lastet ned fra ATI.com. Men skal prøve Driver Cleaner for å se om det gjør noe forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...