Gå til innhold

Nikon d50 eller d70s til speilrefleks-nybegynner?


Anbefalte innlegg

Har vurdert å skaffe meg et speilrefleks en god stund nå, og har lest noen tester og erfaringer her på forumet. Men jeg klarer ikke bestemme meg for hvilket kamera jeg bør kjøpe. Jeg er ganske opptatt av at det jeg kjøper skal være kvalitet, og er interessert i å lære meg å bruke kameraet på annet enn full auto. Har også forholdsvis gode kunnskaper i Photoshop.

 

Har lenge vurdert Canon 350d som et godt valg også, men etter å ha prøvd det, så ble det raskt uaktuelt. Det var alt for lite for meg, og ergonomien passet meg ikke.

 

Så da sitter jeg igjen med Nikon d50 eller Nikon d70s.

 

Mener dere at prisforskjellen mellom de to kan rettferdiggjøres, eller er d50 "mer for pengene"?

 

Har sett litt på linser også, og har funnet denne linsa som jeg tror skal være ganske bra: Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro Nikon.

 

Er denne linsa noe å satse på?

Hvis jeg velger d70s, vil linsa jeg nevnte over være verd prisen i forhold til kit-linsen til d70s 18-70mm)?

Endret av janvmoen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg stod i det samme problem som dig.

 

Det er hurtigere at lære D50 at kende, men D70 kan en del mere.

 

Spørgsmålet er, om du vil bruge tid og kræfter på at lære alt det, som 70-eren kan.'

 

Hvis du er indstillet på det, så køb D70-eren - den kan mere og er bedre, men man skal lære teknikken at kende.

 

Jeg har 18-70 og 70-300 og er godt tilfreds, men er blevet fascineret af de håndholdte muligheder med 18-200, så måske opgradrer jeg.

 

VH

 

Steinar

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Jeg har også vært i en foto-butikk i dag og snakket med en som virket som han hadde peil på dette.

 

Ut i fra den samtalen, så har jeg nok bestemt meg for å gå for D70s. Når jeg først skal bruke såpass med penger på et kamera, så er jeg også interessert i å lære meg å bruke det skikkelig.

Lenke til kommentar
Takk for svar.

 

Jeg har også vært i en foto-butikk i dag og snakket med en som virket som han hadde peil på dette.

 

Ut i fra den samtalen, så har jeg nok bestemt meg for å gå for D70s. Når jeg først skal bruke såpass med penger på et kamera, så er jeg også interessert i å lære meg å bruke det skikkelig.

5738887[/snapback]

 

Du trenger ikke å slå fra deg 350d helt på grunn av ergonomien, jeg vet at kammeraet er litt lite å holde i for oss vestlige menn. Men det er bare uten batterigrep med et batterigrep for under 1000 kroner får kameraet et mye bedre grep, i tillegg har man jo ekstra grepsmulighet for portrett.

 

Men D70s er jo et akkurat likebra kjøp, hvis du ikke har liggende masse canon opptikk da.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Du trenger ikke å slå fra deg 350d helt på grunn av ergonomien, jeg vet at kammeraet er litt lite å holde i for oss vestlige menn. Men det er bare uten batterigrep med et batterigrep for under 1000 kroner får kameraet et mye bedre grep, i tillegg har man jo ekstra grepsmulighet for portrett.

5740418[/snapback]

Høm. Grepet blir jo høyere, men ikke noe mer utfyllende. Jeg har ikke tatt i løsningen selv, men kan ikke helt se for meg hvordan det skulle hjelpe med mindre det er bare håndbredden som er problemet. Jeg har iallefall for lange hender og fingre for å kunne holde en 350D på fornuftig vis.

Lenke til kommentar

Ettersom du har vurdert 350D, hvorfor har du da ikke vurdert 20D, som nå er dumpet rimelig bra i pris, og dette er kamera som er litt mer å holde i enn et 350.

 

Men, det var vel ikke dette svaret du ville ha :D hvertfall skulle jeg ha gått over til Nikon leieren hadde jeg hvertfall ikke kjøpt noe dårligere enn D70s, så kan du jo tolke det akkurat slik du vil.

Lenke til kommentar
Ettersom du har vurdert 350D, hvorfor har du da ikke vurdert 20D, som nå er dumpet rimelig bra i pris, og dette er kamera som er litt mer å holde i enn et 350.

 

Men, det var vel ikke dette svaret du ville ha  :D  hvertfall skulle jeg ha gått over til Nikon leieren hadde jeg hvertfall ikke kjøpt noe dårligere enn D70s, så kan du jo tolke det akkurat slik du vil.

5741037[/snapback]

Absolutt. D70s og 20D ligger ikke uendelig langt unna hverandre i nypris, og 20D er noen hakk raskere. Nikon har likevel et ess i ermet med 18-70mm'eren, som jeg har til gode å finne tilsvarende til i Canonleiren. Kanskje noen av de nye tredjepartslinsene i denne kategorien kan endre på dette.

 

Ellers burde det gå fint å finne en D70 brukt til ca 4500, f.eks på bruktmarkedet til foto.no. Det er vel ikke bare jeg som byttet ut D70 til D200 i disse dager.

Lenke til kommentar

Jeg er vel cirka i samme situasjon som deg. Har sett på både Canon 350d og Nikon d70s og foretrekker Nikon sitt. Syntes det hadde bedre layout på knapper og slikt bakpå. Også har onkelen min i tillegg Nikon kamera.

 

Jeg er villig til å legge til det lille ekstra for å få Nikon istedenfor Canon.

Lenke til kommentar

jeg sliter med det samme og har gjort det lenge. Jeg har kommet frem til at Nikon er tingen pga grepet, som jo er en vesentlig egenskap ved kameraet. Nå gjelder d bare å ta steget ut.

 

Men noe jeg har stusset på er noe jeg har hørt om at d50 gir bedre bilder rett fra kamera enn d70s. Lurer på om noen har erfaring med i hvor stor grad dette kan fikses ved innstillinger i kamera eller om justering i PS er nødvendig for hvert bidige bilde man tar....

 

Noen som vet??

Lenke til kommentar
Men noe jeg har stusset på er noe jeg har hørt om at d50 gir bedre bilder rett fra kamera enn d70s. Lurer på om noen har erfaring med i hvor stor grad dette kan fikses ved innstillinger i kamera eller om justering i PS er nødvendig for hvert bidige bilde man tar....

 

Noen som vet??

5748104[/snapback]

Grunnen til at bildesettingene i utgangspunktet er mer konservative i en D70 er at det varierer fra bilde til bilde hvor hissig kontrasten og lignende bør være. Med et konservativt utgangspunkt har fotografen selv muligheten til å justere dette helt som det skal være i etterbehandlingen. Men hvis du ikke gidder det er det en smal sak å gi flere bilder samme behandlingen i en batch-operasjon. Du kan laste opp såkalte custom curves til D70, slik at resultatet rett fra kameraet blir mer "point & shoot".

Lenke til kommentar

Huff, det skal ikke være lett og velge. Jeg blir selv mer og mer i tvil.

 

Hade bestemt meg litt for å gå for D70s, men heller nå mer og mer mot D50 med linsen til D70s.

 

Grunnen er det jeg leser rundt omkring om at d70s støyer en god del mer enn d50.

 

Selv om d50 med d70s-linse blir bare 500 kr billigere enn en d70s med samme linse er jeg fremdeles i tvil... :(

Lenke til kommentar

Hade bestemt meg litt for å gå for D70s, men heller nå mer og mer mot D50 med linsen til D70s.

 

Grunnen er det jeg leser rundt omkring om at d70s støyer en god del mer enn d50.

 

Se

5762020[/snapback]

 

D70 har en mer visuelt behagelig støy etter min mening, og det er uansett ikke snakk om "en god del mer" støy.

Lenke til kommentar

Det skal ikke være lett nei...

 

Jeg har vel egentlig bestemt meg for D70s jeg da, liker å ha muligheten til å bruke det på en mer "avansert" måte...

 

Det jeg er usikker på er om jeg ønsker å bruke så mye penger på et kamera. Jeg har veldig lyst til å lære å ta bra bilder og bruke kameraet, men jeg er ikke 100% overbevist om at jeg kommer til å gjøre det... Hvis dere skjønner hva jeg mener...

Lenke til kommentar

Skjønner AKKURAT hva du mener janvmone. Jeg har det akkurat på samme måte. Jeg har veldig lyst til å ta opp fotografi som en hobby og bli god på det, men jeg frykter at det ikke blir så mye av som jeg håper...

 

vi får kjøpe kamera og så pushe på hverandre for å blir gode :D

Lenke til kommentar

Godt det er flere som meg her... hehe...

 

Liker ikke å bruke penger vet du...

 

Må jo si jeg blir litt interessert og får mer lyst når jeg er innom og titter på bildekritikkene her på forumet da...

 

Men litt pushing hadde ikke vært dumt hvis jeg ender opp med kamera... :)

Endret av janvmoen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...