Gå til innhold

Mangler Nvatabus.sys... Hva nå?


Anbefalte innlegg

Ikke spørr, men jeg greide å slettet Nvatabus.sys filen og nå nekter Windows XP å starte.

 

Jeg har prøvd å starte Windows i Safe Mode og i alle de andre valgene som kan tenkes. Ettersom jeg har 2 partisjoner; C: der jeg har Windows og D: der jeg har alt annet, tenkte jeg at det skulle gå ann å legge inn en ny Windows på D: for å så fixe problemet derifra.

 

Men den gang ei.... kommer ikke lenger enn første reboot og da sier PC'n

 

"Windows could not start because the following file is missing or corrupt: D:windows\system32\ntoskrnl.exe. Please re-install a copy of the above file."

 

Jeg har mange spørsmål for øyeblikket men det største og første:

 

Hva kan jeg gjøre for å få Windows til å funke.. uten å måtte formatere hele C: ??

 

PS. Greide å få tak i Nvatabus.sys fila.. men etter at jeg kommer meg inn i DOS med hjelp av XP CD'n, nekter CD-ROM'n å åpne seg slik at jeg får satt i den andre CD'n.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Scroll til Case 3 på denne siden http://www.nforcershq.com/article637.html

5730859[/snapback]

 

For å gjøre ting enda mer komplisert: jeg har ikke floppy drive OG i tillegg husker jeg ikke Admin passordet.

 

Jeg skulle gjerne ha formatert og lagt inn windows på nytt, men det ligger en del bilder som jeg SELVFØLGELIG ikke har tatt backup av <dunker hodet i veggen>

Endret av Frico855
Lenke til kommentar
Forøvrig skulle man tro du kunne velge oppstartsvalget VGA-mode - nvatabus.sys er da en skjermdriverfil som ikke behøves hvis du velger vga mode...?

5731289[/snapback]

 

Nope.. Får fortsatt opp "Windows could not start because the following file is missing or corrupt: system32\drivers\nvatabus.sys"

Lenke til kommentar

# Boot the computer using the XP CD.

 

# When you see the "Welcome To Setup" screen, you will see the options below

 

This portion of the Setup program prepares Microsoft

Windows XP to run on your computer:

 

To setup Windows XP now, press ENTER.

 

To repair a Windows XP installation using Recovery Console, press R.

 

To quit Setup without installing Windows XP, press F3.

# Press Enter to start the Windows Setup.

 

To setup Windows XP now and Repair Install , press ENTER. do not choose "To repair a Windows XP installation using the Recovery Console, press R", (you Do Not want to load Recovery Console). I repeat, do not choose "To repair a Windows XP installation using the Recovery Console, press R".

# Accept the License Agreement and Windows will search for existing Windows installations.

# Select the XP installation you want to repair from the list and press R to start the repair. If Repair is not one of the options, END setup. After the reboot read

Lenke til kommentar
# Boot the computer using the XP CD.

 

# When you see the "Welcome To Setup" screen, you will see the options below 

 

This portion of the Setup program prepares Microsoft

  Windows XP to run on your computer:

 

  To setup Windows XP now, press ENTER.

 

  To repair a Windows XP installation using Recovery Console, press R.

 

  To quit Setup without installing Windows XP, press F3.

# Press Enter to start the Windows Setup.

 

To setup Windows XP now and Repair Install , press ENTER. do not choose "To repair a Windows XP installation using the Recovery Console, press  R", (you Do Not want to load Recovery Console). I repeat, do not choose "To repair a Windows XP installation using the Recovery Console, press  R".

# Accept the License Agreement and Windows will search for existing Windows installations.

# Select the XP installation you want to repair from the list and press R to start the repair. If Repair is not one of the options, END setup. After the reboot read

5731355[/snapback]

 

Sorry å si det, men Repair er ikke noe valg. Back to square one.

Lenke til kommentar
PS. Greide å få tak i Nvatabus.sys fila.. men etter at jeg kommer meg inn i DOS med hjelp av XP CD'n, nekter CD-ROM'n å åpne seg slik at jeg får satt i den andre CD'n.

 

Ja men kan du ikke komme i DOS via F8 tasten da? For at da vil ikke CD-ROM nekte å åpne seg , eller?

Lenke til kommentar
PS. Greide å få tak i Nvatabus.sys fila.. men etter at jeg kommer meg inn i DOS med hjelp av XP CD'n, nekter CD-ROM'n å åpne seg slik at jeg får satt i den andre CD'n.

 

Ja men kan du ikke komme i DOS via F8 tasten da? For at da vil ikke CD-ROM nekte å åpne seg , eller?

5732799[/snapback]

 

Har prøvd ALLE valgene du får via F8 og ingen vil gå til DOS. Selv etter jeg la inn Nvatabus.sys fila nektet Windows å starte. Maskina starter POST men så blir skjermen svart og ingenting skjer. Ved hjelp av Ultimate Boot CD for Windows har jeg klart å få tak i de mest viktigste filene...

 

Jeg er VELDIG klar for å bare formatere hele HD'n min nå. Har strevet med dette i 2 døgn nå og er virkelig lei... alt pga noen teite NVidia filer som jeg slettet :thumbup:

 

Takk for all hjelp... ikke se bort ifra at jeg kommer tilbake og skriker ut det samme. Jeg lærer aldri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...