Gå til innhold

Casemodding for første gang, tips og tricks mottas med takk


Anbefalte innlegg

Skal delta på NaIT, der overklokking.no skal holde casemod compo, og jeg fikk derfor lyst til å prøve å mekke en liten casemod :smile:

 

Jeg lurer på om noen kan komme med forslag til hvordan jeg får montert en pioneer dvd-1060s stående rett opp og ned, slik at jeg bare kan slippe plata nedi spilleren.

 

Skal bruke et midi tower og kassa skal stå sidelengs, da jeg har flatscreen og jeg liker å ha plass til mus og tastatur uten toweret i veien, dvs at jeg vil ha toweret stående bak skjermen med breisida til.

 

Jeg har en løsning, men da må jeg flytte på harddiskramma, men hvordan fester jeg den et annet sted?

 

Toweret fikk jeg av en kompis, og jeg har ærlig talt ikke peiling whatsoever hva det heter, bortsett fra at det er et miditower =D

 

Er ny i dette og forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har det liggendes klart her og har faktisk kommet ganske langt i planlegginga nå :smile:

 

1 stk 120 mm vifte til utsug rett over cpu.

Modifisert 5 1/2 3-brønn til 2-brønn og skal settes 90 grader oppover.

Harddiskplassering blir nede i fremre hjørne, med 80 mm vifte innsug for kjøling av disker.

 

Vurderer også å montere en 120 mm vifte i topp for utsug, men jeg lurer på hvordan dette vil påvirke varmen inne i kassa. Undertrykk er vel ikke det beste går jeg ut i fra?

Lenke til kommentar

Nja... Tenkte jeg skulle prøve å isolere innsida med skumgummi, så dem fleste hulla blir tildekka da.

 

Åja, skal foresten flytte leds og sånt over på sida og mekke nytt frontdeksel, siden det ikke blir brukt lengre.

 

En litt villere ide, er å montere flatscreenen min inn i sida på kassa, men vet ikke hvordan jeg skulle ha koblet kabelen da. Måtte kanskje ha loddet rett på skjermkortet, noe som ikke er så lurt med tanke på oppgradering senere :/

 

Det er en 15" flatscreen fra :Hansol, type H530.

 

Er åpen for forslag :smile:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ok, nå sitter jeg da på nait, med et tower som er halvferdig lakka, men med slot in dvd-rom'en ståendes vertikalt i kassa, en 120 mm vifte som skulle blåse inn i kassa, men gjør det andre istedetfor (Må mekke litt til :razz:)

 

Virker lovendes så langt, men dragen som jeg tenkte å lakke på siden blir ikke noe særlig av med det første desverre...

Lenke til kommentar

Ja, da var NaIT over :smile:

 

Ble en 5 plass i casemod compoen, noe som jeg syns er ganske bra med denne kassa :razz:

 

Har ikke bilder, så jeg får prøve å gi en detaljert beskrivelse, men jeg har fremdeles ikke peil på hva toweret heter :razz:

 

Begynte med å rippe et gammelt tower som jeg hadde, og som bråkte som et boeing 737 i lav høyde over hodet når vifter var tilkoblet.

Det så sånn ut:

http://web.sysrq.no/entrak/images/abo.jpg

http://web.sysrq.no/entrak/images/abp_sized.jpg

 

Tok viftene fra det toweret :smile:

 

Deretter måtte jeg kutte løs 5"1/4 brønnen som holder det som går inn i fronten. For slik som den var, kunne den ikke brukes.

 

Som sagt, så gjort. Kutta løs og kutta den i 3 biter, slik at den skulle passe til hovedkortet.

Det jeg kutta bort var bunnen + ca 4 cm inn fra bakerste del. Jeg stod nå tilbake med 2 stk side holdere. Perfekt for mitt formål :smile:

 

Mens jeg tok en pause, så spraylakka jeg sidedeksla svarte, siden dem må tørke en stund mellom hvert lag.

 

Og nå til det litt kinkige arbeidet: Å kutte hull i topdekslet (som er pop-nagla fast og heller lite mobilt).

Til dette måtte øyemål + litt måling med en papirbit og penn til (Linjalen fant jeg seff ETTER jeg hadde kutta ferdig..). Flotte greier! Jeg hadde nå merket av et hull i toppen av kassa :razz:

 

Dum som jeg var, så bare satte jeg igang med dremelen uten å sjekke med dekslet på dvd-romen om det passa...

Men, men :smile:

 

Etter at hullet var kutta fint til og kantene pussa med dremel (Nydelig bråkedings som kutter som et svin), så testa jeg om dvd-rom'en passa.

Joda, den passa fint den. Hadde det ikke vert for den 0.5 cm glitchen på hver langside og ca 0.7 på hver kortside..

Men, som den alternativt tenkende fyren jeg er, så så jeg en fin TP kabel som lå og slang. Det var da det slo meg at jeg kunne bruke den som isolasjon rundt kantene! Som sagt som gjort. Kniv + gammal kat5 kabel = lang plasthylse. Perfekt. Kutta den fint på langs og plasserte rundt kantene.

 

Første test: w00t! Passa NESTEN perfekt nedi nå :smile:

Må presse og lirke littegrann for å få dvd-rom'en nedi, men glitchen på langsidene var iallefall borte.

På kortsidene var det fremdelesn en liten en, men den fant jeg ut var ubetydelig igrunn. Jaja. Lim. Fine greier :smile:

 

Og nå til vifta. 1 stk 120 mm 3dfx cool vifte.

Passa igrunn perfekt i bakre del, rett ved siden av prosessor kjølinga mi. 2 cm glitch mellom kjøleribbe og vifte. Passa igrunn veldig fint :smile:

 

Til med dremel igjen. (Den bråker egentlig noe så sinnsykt mye..)

Hull kutta og så var det å borre hull til gitter og vifte.

Joda. Til med papir og penn igjen. Tenkte seff ikke å å plassere gitteret og så bruke det som mal.. Noe jeg angrer bittert på, da jeg fikk 2 hull som ikke passa :/

Men, men.

 

*dra kassa bortover på NaIT*

 

Tada! På NaIT!

Flotte greier. Som scenecrew og alt, så har jeg egentlig ganske stor frihet når det gjelder arbeid :razz:

 

Spraymaling er en fin ting. Svart blank quick spraymaling gjorde susen med kabinettet. Hele kabinettet faktisk. Både inni og utenfor.

Glemte seff å ta med meg klarlakken, som skulle forhindre div riper og sånt, men med forsiktig behandling, så gikk det faktisk bra.

 

Limte fast foringen av kat5 isolasjon og lot det tørke. Seff, så løste limen opp spraymalinga.. Men, men. Nytt lag med spraymaling over lim og diverse områder jeg ikke hadde fått med meg var dårlig lakka i det mørket som var uttafor hallen.

 

KRISE! Tom for spraymaling... Flott.. Fikk ikke spraya ene langsida av foringen.. Jaja.. Skitt au.

 

Skrudde fast vifta, satte i dvd-rom'en og kobla opp alt sammen.

Alt surra og gikk som det skulle, dvd-rom'en fungerer perfekt og toweret er nå helt svart, med unntak av frontdekslet, som jeg skal erstatte senere med et mere designvennlig, selvmekka et. (les: Plate)

 

Jeg vant en cpu-kjøler av rent kobber, som jeg ikke veit hva er, og som overklokking.no folka ikke viste spesifikkasjonenene på, bortsett fra at den skulle takle 2.1 GHz cpu'er.

 

Joa, måtte jo teste den :smile:

Bytta ut min alukjøler, som takler 2 GHz og som holdt stabilt 32 grader idle og 42 load.

Virka fint denne kjøleribba. Men den var 1 grad høyere temp på enn den jeg hadde montert tidligere..

Overklokking.no folka sa jeg skulle la den gå i 72 timer og så sjekke.

 

Dag 2 viser at cpu'en har stabilisert seg på 40 grader idle og 42 grader load. Ikke så verst egentlig :smile:

Systemtemperaturen ligger på 28 grader idle og 30 grader load. Heller ikke så gærnt :smile:

Bruker Motherboard Monitor 5 til denne målinga.

 

PC specs:

CPU: XP 1800+

RAM: 512 non-ECC ddr

Hovedkort: ABIT KR7A-133

DVD-rom: Pioneer slot-in 16x

 

Da sier jeg takk for meg for nå, da jeg må finne ut hvordan jeg mekker lys som tennes inne i kassa når jeg tar av dekslet :razz:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...