Gå til innhold

Mitt første forsøk med HDR


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
men hvordan er det med utsnittet og HDR? må det være nøyaktig det samme? det er jo ikke så lett å få eksakt samme utsnitt på ca 7 bilder uten sativ...?

5728118[/snapback]

 

Bruker du Photoshop CS2 for dette må du ikke bruke stativ da denne tar hensyn til utsnittet når mergeingen skjer. Har ikke testet dette selv, men det skal visst fungere bra. Vil likevel anbefale stativ da du kan kjøre med lavere iso og lengre lukkertid hvis det er nokså mørkt. Dette vil gi best kvalitet.

Lenke til kommentar

Virker som en fin funksjon dette!

 

Hvis jeg har forstått det riktig så skal du ta ca. 7 bilder med stativ av noe du ønsker, for så å ha en ulik lukkertid på hver av de 7 bildene.

 

Er det noe å forholde seg til fra hvor lang denne lukkertiden skal strekke seg til? Helt nytt for meg dette her.

Lenke til kommentar
Her, for eksempel.

5725893[/snapback]

 

Glimrende. Nytt verktøy å prøve ut, men synes dette sitatet var bra:

 

"This is the excuse you've been waiting for to get a dual processor Mac G5 with 8GB of RAM, or a 4Ghz Pentium 4. BTW – Photoshoip CS2 can now access up to 4GB of RAM if you're running a Mac G5, or a 64-bit AMD or Intel processor with 64-bit Win XP."

 

For de som lurte på dual-core og antall RAM..........hmpf...........ønskelista vokser........ :mad:

Lenke til kommentar

Dette virker som et glimrende verktøy.

 

Jeg mener en på forumet her brukte en teknikk ved å konvertere flere typer raw filer av samme bilde med forskjellige innstillinger, i stedet for å ta flere bilder med forskjellige eksponeringer. Dette ville jo passet glimrende til "øyebliksbilder" hvor man ikke har mulighet til å ta mange bilder.

 

Jeg har testet dette men får feilmelding med at "bildet har ikke nok dynamisk omfang". Noen som vet noe om hvorfor dette skjer og om det evt. er mulig å gjøre noe annet for å få til dette?

Lenke til kommentar
...Jeg har testet dette men får feilmelding med at "bildet har ikke nok dynamisk omfang". Noen som vet noe om hvorfor dette skjer og om det evt. er mulig å gjøre noe annet for å få til dette?

5780779[/snapback]

 

Tror kanskje det var meg som snakket om å få til noe lignende ut fra bare 1 eksponering? Det er absolutt "jukse-HDR", men jeg synes det fungerer rimelig bra de gangene en bare får tatt ett eneste bilde og/eller ikke har hatt stativ, og man svært gjerne skulle hatt en lysere forgrunn uten å brenne ut himmelen f.eks.

 

Men som SirMaximus sier så kan ikke PS sin HDR funksjon brukes på slike tilfeller. Svært kort fortalt så må du gjøre det noenlunde slik (bruker et utebilde med forgrunn som eks.):

 

1. Fremkall 2 bilder fra RAW-filen din; på det første er forgrunnen riktig eksponert, på det andre er himmelen riktig eksponert. NB! Det er bare eksponeringen som må være forskjellig på disse to filene, skarphet, hvitbalanse osv. må være identisk på begge.

 

2. Ta begge filene inn i PS, og dra det lyse bildet over i det mørke, slik at du får et bilde med to lag (det lyse bildet skal være øverst i dette eksempelet, men man kan naturligvis gjøre det omvendt også)

 

3. Nå skal den lyse himmelen bort, og den mørke skal "skinne gjennom" fra laget under. For å prøve kjapt & brutalt så bruker du f.eks. Eraser med noenlunde myk brush, og sletter den lyse himmelen fra det øverste laget, slik at den mørke (korrekt eksponerte) himmelen viser gjennom.

 

Det siste punket kan man selvsagt gjøre bedre ved å bruke litt tid på maskering osv.

 

Kanskje det er bedre måter å gjøre dette på, men jeg synes det fungerer langt bedre enn f.eks. å burne/dodge partier på et enkelt bilde med lignende problematikk?

 

Håper det var noenlunde forståelig det jeg skrev, men jeg kan godt legge ut et eksempel også hvis det er interesse for det..

Lenke til kommentar
Bruker du Photoshop CS2 for dette må du ikke bruke stativ da denne tar hensyn til utsnittet når mergeingen skjer. Har ikke testet dette selv, men det skal visst fungere bra. Vil likevel anbefale stativ da du kan kjøre med lavere iso og lengre lukkertid hvis det er nokså mørkt. Dette vil gi best kvalitet.

5762015[/snapback]

 

Jeg forsøgte mig lidt med en test af teknikken her i weekenden. Selv om jeg brugte stativ, blev billedet håbløst uskarpt, på grund af små bitte forskelle mellem hver optagelse.... :hmm:

 

Lars

Lenke til kommentar
Bruker du Photoshop CS2 for dette må du ikke bruke stativ da denne tar hensyn til utsnittet når mergeingen skjer. Har ikke testet dette selv, men det skal visst fungere bra. Vil likevel anbefale stativ da du kan kjøre med lavere iso og lengre lukkertid hvis det er nokså mørkt. Dette vil gi best kvalitet.

5762015[/snapback]

 

Jeg forsøgte mig lidt med en test af teknikken her i weekenden. Selv om jeg brugte stativ, blev billedet håbløst uskarpt, på grund af små bitte forskelle mellem hver optagelse.... :hmm:

 

Lars

5781121[/snapback]

 

Jeg prøvde selv denne funksjonen håndholdt i helgen og fikk samme uklare resultat. Noen som vet hva det skyldes?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...