Gå til innhold

Problemer med Nikon D50


Anbefalte innlegg

 

Går du inn i menyen og setter AE-L/AF-L lås på eller bare AF-L lås på, kan du fokusere i midten, holde utløserknappen halvveis nede og ta det utsnittet du vil før du trykker utløser helt ned. Der har du et utgangspunkt, så kan du leke med andre innstillinger.

 

Finner ikke noe slikt i menyen, derimot har jeg en egen knapp for dette. Og ved å trykke på den oppnår jeg sånn ca ingenting. :blush: Bildet er fremdeles like uklart all around.

 

 

*rive av seg håret*

5722848[/snapback]

 

Bare svarer på denne mens jeg prøver meg frem med det andre. Den knappen du ser kan du (i menyen) programmere. Den virker slik at du fokuserer og kameraet måler lyset, så holder du den knappen inne og kameraet husker fokus og lys frem til bildet blir tatt. Flere virkemåter for den knappen. Jeg liker å ha dette på utløserknappen slik at når utløser trykkes halvveis ned "husker" kameraet dette til jeg trykker knappen helt ned. Smak og behag...........

5722921[/snapback]

 

Forstår ikke helt hva du mener, eller hvor i menyen jeg kan programere knappen... :blush: De to eneste fokusfunksjonene jeg finner i menyen er det som sagt ikke mulig å gjøre noe med, de er grå (selv om bruksanvisningen tydeligvis mener at det skal være mulig og forandre på disse.)

Endret av RimfrostHuldra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noe der. Første gang jeg hadde med et Nikon under vann ble alle bildene ute av fokus og kameraet tok bildene som bare det. Skal ikke kunne skje å ta bilde ute av fokus. Ene knappen på uv-huset lå inntil AE/AF knappen.

 

Prøv å resette hele menyen som over nevnt. Når du fokuserer, lyser den lille lampa ved siden av objektivet på forsiden? Hører du noe bevegelse fra objektivet i det hele tatt? Ser du den lille "prikken" nederst i søkeren noen gang?

 

Uten fokuslampa vil antagelig ikke kameraet klare å fokusere. Siden du klarer å ta bilder er jeg nesten sikker på at fokuslock er aktivert et eller annet sted så sant ikke kameraet står på manuelt........

Lenke til kommentar

Ok... dette er på grensen til latterlig. Kjæresten min tok nå og skrudde av objektet (noe jeg selv har gjort sånn ca 50 ganger iløpet av kvelden :roll: ), skrudde det på igjen, og hva skjer? Joda, kameraet både bipper og fokuserer.. :w00t:

 

Jeg forstår ingenting. :nei: Men vel, nå blir ihvertfall bildene skarpe, kameraet piper og prikken lyser. Uten at jeg forstår hvordan dette ble fiksa.. Men det fungerer da i det minste nå.

 

Freaky :!:

 

 

Det eneste som er igjen nå er at Autofokus menyen ikke lar seg forandre på (teksten i menyen er grå)

Endret av RimfrostHuldra
Lenke til kommentar
Som sagt, fokuslåsen har vært på............ :D  :D  :D

5723093[/snapback]

 

 

:blush: Ikke rart gubben er så oppgitt over lite tekniske kvinnfolk :!: Dette var seriøst flaut. Og litt mystisk. Siden jeg har gjort akkurat det samme flere ganger i kveld..

 

Men vel, jeg har ikke fått testa kameraet skikkelig enda, så det dukker nok opp flere spørsmål etterhvert...

 

Takk til alle sammen for hjelp hittil ihvertfall. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...