Gå til innhold

Problemer med Nikon D50


Anbefalte innlegg

Har nettopp fått kameraet og problemene har meldt seg allerede . :cry:

 

1. På side 17 i bruksanvisningen (for de som har den), sliter jeg. Der står det at kameraet skal PIPE når fokuseringen er utført. Midt kamera piper ikke (Ja, pipingen er står på "on").

 

2. Det står også at "fokusindikatoren" (en liten prikk) skal vises i søkeren. Men ! Det er ingen prikk å se på mitt kamera !

 

3. Jeg får ikke fokusert på ting. Hvis jeg somer inn på tekoppen min og skal ta bilde av den blir den bare uklar og fæl (samme gjelder med alt annet jeg prøver å ta bilde av o_O )

 

4. Og skrur jeg på seriemodus, da skjer det heller ingenting. Det skal liksom kunne tas mange bilder etterhverandre, ved at man holder utløserknappen nede. Men det eneste som skjer er at ETT bilde tas. Og det er det.

 

 

HVA ER GAAALT ?? :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det høres ut som om autofokus er deaktivert. På venstre side av fatningen er det en bryter hvor du velger mellom AF og M - kan denne stå på M? Sett den i så fall til AF.

5722517[/snapback]

 

 

Takk for svar. Bryteren står på AF den...

Lenke til kommentar
Har nettopp fått kameraet og problemene har meldt seg allerede .  :cry:

 

1. På side 17 i bruksanvisningen (for de som har den), sliter jeg. Der står det at kameraet skal PIPE når fokuseringen er utført. Midt kamera piper ikke (Ja, pipingen er står på "on").

 

2. Det står også at "fokusindikatoren" (en liten prikk) skal vises i søkeren. Men ! Det er ingen prikk å se på mitt kamera ! 

 

3. Jeg får ikke fokusert på ting. Hvis jeg somer inn på tekoppen min og skal ta bilde av den blir den bare uklar og fæl (samme gjelder med alt annet jeg prøver å ta bilde av o_O ) 

 

4. Og skrur jeg på seriemodus, da skjer det heller ingenting.  Det skal liksom kunne tas mange bilder etterhverandre, ved at man holder utløserknappen nede. Men det eneste som skjer er at ETT bilde tas. Og det er det.

 

 

HVA ER GAAALT ??  :(

5722419[/snapback]

Høres ut som om manuell fokus er aktivert, se på siden av objektivet, der er det en liten skyvebryter, pass på at den står på A.

Det er vel en bryter for manuell fokus på selve huset også, på fronten i nærheten av knappen for å løse ut objektivet.

Jeg tror nok dette løser problemet ditt.

Lenke til kommentar

Bryteren Qtek refererer til sitter altså på objektivet, ikke kameraet, og er ikke den jeg snakket om. Med AF-S objektiver har man en ekstra mulighet til å gjøre feil. :)

 

Edit: Et annet alternativ, om enn mindre sannsynlig, er at du har AF-C aktivert. Det forklarer imidlertid ikke problemet med seriebilder.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Har du prøvd å fokusere manuelt? Prøv på et godt opplyst sted, og vri fokusringen sakte med og mot klokken til du finner fokus mens du har lysmålingen aktivert (hold utløserknappen halvveis inne). Den sagnomsuste "prikken" skal da dukke opp når du manuelt har funnet fokus. Vær obs på at den ofte vil blinke litt i stedet for å lyse.

Lenke til kommentar
Gjorde det nå. Bildet ble som vanlig helt blurry/uklart. Prikken blinket litt.

5722648[/snapback]

 

"Blinket litt" er forsåvidt helt normalt når man bruker MF, men det indikerer jo at fokusen fungerer. Er du sikker på at ikke bildet blir uskarpt på grunn av lang lukkertid? Bruker du blitzen?

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Lader opp batteriet akkurat nå, men skal slenge inn et så fort batteriet er fult.

 

Bare å komme med tips videre... Hvis det er noen flere tips å komme med da.. Kanskje det er noe galt med kameraet. Jeg får ikke valgt hva slags type fokus jeg vil bruke heller..

 

 

 

 

*Frustrert kameraeier* :ermm:

Lenke til kommentar

Hadde du hatt på manuell fokus hadde du fortsatt kunnet ta seriebilder. Flere ting som kan justeres som ikke er justert slik du vil/forventer. Kombinert med dårlig lys gjør dette at fokus ikke sitter. Hadde du hatt på fokuslås hadde du ikke kunnet ta bilde ute av fokus. 2 min så får du en beskrivelse. Går utidra at d50 har en meny som er nogenlunde lik et av de Nikonene jeg har.......... :)

Lenke til kommentar
Prøv at tage objektivet af, og sætte det på igen, det kunne jo være at det ikke sidder helt rigtig. :whistle:

5722764[/snapback]

 

Det har jeg gjort mange ganger allerede...

 

 

Her er to bilder :

 

http://www.maanedanseren.com/BILDER/testbilde.JPG

 

http://www.maanedanseren.com/BILDER/testbilde2.JPG

 

Ang serieopptak av bilder: jeg satt på alt som kunne settes på manuelt, men ingen seriebilder kom. :hmm:

Endret av RimfrostHuldra
Lenke til kommentar

I menyen settes autofokus til AF-S. AF-områdelege settes til spesifikt. AF-hjelpelys settes ON.

 

Så titter du i søkeren. Der har du 5?? rektangler hvorav en skal være mørkere enn de andre. Piltastene ved siden av LCD styrer hvilken. Den midterste skal være mørkest hvis ikke virker ikke hjelpelyset for fokusen og det blir antagelig for mørkt. Får du ikke justert den er det en "vippebryter" under som ikke skal stå på L.

 

Så ved fokusering nå fokuserer kameraet på den midterste rektangelet og du får ikke tatt et bilde ute av fokus.

 

Går du inn i menyen og setter AE-L/AF-L lås på eller bare AF-L lås på, kan du fokusere i midten, holde utløserknappen halvveis nede og ta det utsnittet du vil før du trykker utløser helt ned. Der har du et utgangspunkt, så kan du leke med andre innstillinger.

 

Håper jeg fikk med alt på 2 min............. :!:

Lenke til kommentar
I menyen settes autofokus til AF-S. AF-områdelege settes til spesifikt. AF-hjelpelys settes ON.

 

AF-S er på. Og det er den eneste mulig og. Feltet hvor jeg skal stille inn Autofokus og AF- omr er grå/ikke mulige å stille på.

 

 

Så titter du i søkeren. Der har du 5?? rektangler hvorav en skal være mørkere enn de andre.

 

Jepp

 

Piltastene ved siden av LCD styrer hvilken.

 

Nei. Piltastene får ikke flyttet på dette på mitt kamera.

 

Den midterste skal være mørkest hvis ikke virker ikke hjelpelyset for fokusen og det blir antagelig for mørkt. Får du ikke justert den er det en "vippebryter" under som ikke skal stå på L.

 

Den miderste er mørk ja.

 

Så ved fokusering nå fokuserer kameraet på den midterste rektangelet og du får ikke tatt et bilde ute av fokus.

 

Kameraet fokuserer ikke. Bildet blir fremdeles uklart.

 

Går du inn i menyen og setter AE-L/AF-L lås på eller bare AF-L lås på, kan du fokusere i midten, holde utløserknappen halvveis nede og ta det utsnittet du vil før du trykker utløser helt ned. Der har du et utgangspunkt, så kan du leke med andre innstillinger.

 

Finner ikke noe slikt i menyen, derimot har jeg en egen knapp for dette. Og ved å trykke på den oppnår jeg sånn ca ingenting. :blush: Bildet er fremdeles like uklart all around.

 

 

*rive av seg håret*

Lenke til kommentar

Foreslår at du går i menyen for Custom Settings og velger R: Reset all custom settings to default. Kan være at du har tuklet til med ett eller annet her. Etterpå sjekker du om Custom Settings 01 - Beep er On.

 

Hvilket objektiv har du? Husk at alle objektiver har en nærgrense og hvis du har det du fokuserer på nærmere filmplanet i kamerahuset enn denne nærgrensen så vil ikke kameraet låse fokus på dette. Prøv med f.eks en avstand på 1 meter.

 

I søkerbildet har du en prikk nederst helt til venstre som lyser opp når du har oppnådd fokus.

Videre har du symbolet til høyre for denne prikken som viser hvilket autofokus-modus som er valgt, f.eks kun det midtre fokuspunktet. I eksemplet under er alle valgt.

Midt i søkerbildet så vises det fokuspunktet som har oppnådd fokus, i eksemplet under det venstre fokuspunktet. Hvis du har valgt autofokus-modus mot kun det midtre punktet, så må det du fokuserer på være på det midtre punktet når du trykker utløserknappen halvveis ned.

d50_viewfinder.jpg

Lenke til kommentar
Foreslår at du går i menyen for Custom Settings og velger R: Reset all custom settings to default. Kan være at du har tuklet til med ett eller annet her. Etterpå sjekker du om Custom Settings 01 - Beep er On.

 

Beep er on ja. Men inget beep kommer, uansett hva jeg gjør :(

 

 

Hvilket objektiv har du? Husk at alle objektiver har en nærgrense og hvis du har det du fokuserer på nærmere filmplanet i kamerahuset enn denne nærgrensen så vil ikke kameraet låse fokus på dette. Prøv med f.eks en avstand på 1 meter.

 

Bildene jeg la inn her er tatt på ca 1 meters avstand. Objektivet jeg har (som fulgte med kameraet) heter AF-S NIKKOR 18-55 mm.

 

I søkerbildet har du en prikk nederst helt til venstre som lyser opp når du har oppnådd fokus.

 

Ingen prikk som lyser. Den blinker litt - iblant - men lyser aldri kontunierlig.

Endret av RimfrostHuldra
Lenke til kommentar

 

Går du inn i menyen og setter AE-L/AF-L lås på eller bare AF-L lås på, kan du fokusere i midten, holde utløserknappen halvveis nede og ta det utsnittet du vil før du trykker utløser helt ned. Der har du et utgangspunkt, så kan du leke med andre innstillinger.

 

Finner ikke noe slikt i menyen, derimot har jeg en egen knapp for dette. Og ved å trykke på den oppnår jeg sånn ca ingenting. :blush: Bildet er fremdeles like uklart all around.

 

 

*rive av seg håret*

5722848[/snapback]

 

Bare svarer på denne mens jeg prøver meg frem med det andre. Den knappen du ser kan du (i menyen) programmere. Den virker slik at du fokuserer og kameraet måler lyset, så holder du den knappen inne og kameraet husker fokus og lys frem til bildet blir tatt. Flere virkemåter for den knappen. Jeg liker å ha dette på utløserknappen slik at når utløser trykkes halvveis ned "husker" kameraet dette til jeg trykker knappen helt ned. Smak og behag...........

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...