Gå til innhold

Tilbehør til Nikon D50


Anbefalte innlegg

Etter å ha sett på, lest om og følt på en rekke dSLR i entry-level, har jeg falt for Nikon D50.

 

Men nå begynner virkelig morro'a, hva trenger jeg av tilbehør til dette kamera?

 

Kommer til å bruke kamera hovedsakelig til feriebilder, litt portretter og naturbilder.

 

Jeg har sett for meg noe i denne duren:

 

hus+kitobjektiv 18-55

Fjernutløser

Nikon Nikkor AF 50mm f/1.8D

Sigma/Nikkor 55-200 eller 28-200 (her lurer jeg på om det er mest fornuftig med 28-200 så jeg slipper å bytte så objektiv så ofte, +-50 mm er godt brukt)

Blitz

 

Eller skal jeg kjøpe en annen sammensetning av objektiver og glemme kit-objektivet?

 

Forslag til konkrete modeller jeg bør kjøpe, evt annet tilbehør jeg kan trenge?

 

Og vær så snill folkens: Jeg vet at enkelte på dette forumet har tendens til å annbefale det beste. Det er vel og bra med det beste, men å kjøpe det beste har sin pris. Hadde jeg ønsket det beste hadde jeg mest sannsynlig ikke siktet med inn på D50, men f.eks D200. Jeg ønsker forslag på tilbehør som er typisk gode objektiver til en god pris.

 

Madammen synes at å bruke mye penger på "bare" et kamera er noe snabla tull (makan!). Så pris er faktisk en faktor i denne sammenhengen.

 

Håper på bra respons på dette innlegget

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

28-200 gir deg vel akkurat litt for lite vidvinkel til at det går som en allround linse å ha på hele tiden... for å få den riktig vide vinkelen må du ned på 18-55mm objektivet uansett... så det spørs om det ikke er vits å bare kjøpe 55-200 uansett :)

 

50mm 1.8d må du nesten finne utav selv om du trenger. Mange sverger til fast optikk, mens andre jeg har snakket med skyr det som pesten (av uviss grunn). Nå skal det sies at denne linsa sikkert har funnet veien inn i mange samlinger p.g..a prisen alene...Men nytteverdien må du bedømme selv.

 

Du kan kanskje ta en titt på Sima sitt 18-125mm objektiv? det er ett bra allround som gir grei tele...?

Lenke til kommentar
Har sett på sigma 18-125, men synes at det er litt lite tele til å kun ha det objektivet. Så da må jeg uannsett ha et teleobjektiv i tillegg.

 

Tenkte på kitobjektivet 18-55 + 28-200.

 

Forslag til en god blitz til en pen pris?

5719785[/snapback]

 

Ut fra beskrivelsen din og mine egne erfaringer, synes jeg du godt kan la kitobjektivet sitte på kameraet, og ta deg tid med å velge et bedre allroundobjektiv etter hvert. 50/1.8 er veldig bra optisk, men jeg lurer på om du kanskje bør se på "folkezoomen" Sigma 70-300 APO Macro istedenfor 55-200 eller 28-200.

 

Jeg og mange andre sparer til 18-200 VR-Nikkoren - den kan erstatte 2-3 andre objektiver til hverdagsbruk. I påvente av dette, har Sigmas 18-125 funka greit for meg -125mm er ikke lite tele på APS-C-brikker, og i kombinasjon med f.eks 70-300 er en brennviddemessig veldig bra dekka. Sida du synes 18-125 blir litt lite zoom, synes jeg ikke du skal gå for 18-70-kitobjektivet nå. Men det kan hende du ser mer behov for noe sånt etter hvert..

 

Når det gjelder blitz, må du nesten beskrive behovet mer. SB-600 er et trygt valg, men Sigmas 500-modeller gir mer for penga (også hodebry ;))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...