Trancton Skrevet 13. mars 2006 Skrevet 13. mars 2006 (endret) Well... duh! Det er jo det som er konseptet med Wiki da, tror du ikke jeg har peiling på sosial navigasjon? Jeg vet da vitterlig at en wiki er for alle, av alle... Med bedrevitere mener jeg at det er en del personer på dette forumet som påstår veldig mye og har skylapper til langt over ørene, og som bare er interessert i å høre sin egen stemme og si sin egen mening. I denne tråden var det en del som var veldig bestemte om hva "lag" var/er og det var mye flisespikkeri her uten grunn. Så kom ikke her å belær meg om hva en wiki er, mulig du følte deg truffet, hva vet jeg..? EDIT: For å ta din post som et ekspempel... Det var ikke forståelsen av ordet lag jeg rettet på i første post, nei, men jeg ble forvirret fordi jeg trodde du snakket om høy responstid når du sa lag, og ikke pakketap. Derfor svarte jeg på noe annet enn det du egentlig mente. Først etterpå skjønte jeg at det var misforståelse rundt ordet "lag". Tror ihvertfall det var slik det var. Hva vil du frem til her, du kunne kanskje ordlagt deg litt mer innviklet.... Hva ordet lag betyr får vel den enkelte finne ut av. Jeg mente ikke at andre ikke kaller pakketap for lag, men jeg mente bare at det etter min mening var litt feil å kalle det det. Det spiller forsåvidt ingen rolle. Tror vi alle er enig om hva ping er, og at vi er enig om forskjellen mellom pakketap og responstid. Håper det ikke blir noe mer forvirring nå.. Igjen, alle må bare få frem sin mening, bildet blir aldri nyansert nok. Topic var "Hva er ping", noe de fleste mer eller mindre har en grei forståelse av, å bruke mange poster på å snakke rundt hverandre og å komme med mikroskopiske avvik fra andres forklaringer bare for å få frem sin egen definisjon er flisespikkeri, spesielt når man vet at man egentlig mener det samme, men kanskje er så uheldig og er litt diffus i forklaringen sin. Det går en hårfin grense et sted mellom "sunn diskusjon" og flisespikkeri. Endret 13. mars 2006 av Trancton
Battone Skrevet 13. mars 2006 Skrevet 13. mars 2006 Og her kommer den virkelige definisjonen på lag; 1. Du kan ha lag ved at du får spikes, uforutsette økninger i ping. 2. Lag kan oppstå ved at du har for lav båndbredde, dermed økning i ping/spikes.. Enten servesided eller client. 3. Lag kan og oppstå ved at prossessorkraft/minne er brukt opp. Enten servesided eller client. 4. Høy ping, 300+++ gir mest sannsynlig lag, kommer an på server.. Og selvsagt kan du få lag ved at din isp suger(les signatur) Høy ping(200-300ms) vil i utgangspunktet ikke trenge å gi lag, men treghet.. Du må f.eks sikte et stykke foran noen som løper i fps spill... Dette er ikke lag, det er delay... De millisekundene det tar for serveren å oppfatte dine bevegelser.. Alle har treghet, noen har mer enn andre bare..
tormoddf Skrevet 13. mars 2006 Skrevet 13. mars 2006 (endret) Well... duh! Det er jo det som er konseptet med Wiki da, tror du ikke jeg har peiling på sosial navigasjon? Jeg vet da vitterlig at en wiki er for alle, av alle... Med bedrevitere mener jeg at det er en del personer på dette forumet som påstår veldig mye og har skylapper til langt over ørene, og som bare er interessert i å høre sin egen stemme og si sin egen mening. I denne tråden var det en del som var veldig bestemte om hva "lag" var/er og det var mye flisespikkeri her uten grunn. Så kom ikke her å belær meg om hva en wiki er, mulig du følte deg truffet, hva vet jeg..? Det er klart jeg følte meg truffet når du stempler hele tråden som en gjeng bedrevitere. Dessuten er jeg grunnleggende uenig i måten du avskriver all diskusjon på. EDIT: For å ta din post som et ekspempel... Hva vil du frem til her, du kunne kanskje ordlagt deg litt mer innviklet.... Igjen, alle må bare få frem sin mening, bildet blir aldri nyansert nok. Makan til sinnatagg. Jeg misforstå en annen post, og prøvde å forklare dette. Du skal da vitterlig ikke legge deg opp i om jeg var flink nok til å forklare dette. Det var heller ikke noe resultat av at jeg "måtte få frem min mening". Jeg hadde fornærmet en annen uten at det var min intensjon, så jeg prøvde å ordne opp i det. Til slutt så jeg også at noen gjerne alltid kom til å mene at pakketap er "lag", så jeg prøvde å konkludere med det slik at vi ikke skulle gjenta oss. Topic var "Hva er ping", noe de fleste mer eller mindre har en grei forståelse av, å bruke mange poster på å snakke rundt hverandre og å komme med mikroskopiske avvik fra andres forklaringer bare for å få frem sin egen definisjon er flisespikkeri, spesielt når man vet at man egentlig mener det samme, men kanskje er så uheldig og er litt diffus i forklaringen sin. Det går en hårfin grense et sted mellom "sunn diskusjon" og flisespikkeri. 5744970[/snapback] Det blir feil at du skal bestemme når vi andre føler vi har kommet fram til riktig svar. Det var dessuten grunnleggende forskjeller i definisjonen av lag her, ikke "mikroskopiske avvik" (jfr. diskusjonen om begrepet "lag" dekker fenomenet pakketap). Om du ikke tåler diskusjon foreslår deg at du finner deg en ordbok å skrive i, ikke et diskusjonsforum. Å angripe andre på den måten, når de tross alt prøver å hjelpe trådstarter, og ønsker litt diskusjon, blir helt feil. Nå har jeg måttet bruke masse plass på å forsvare meg her, noe som strengt tatt burde være unødvendig. Hvis vi kan gå tilbake til topic hadde det vært fint. Endret 13. mars 2006 av tormoddf
Neshaug Skrevet 14. mars 2006 Skrevet 14. mars 2006 1. Du kan ha lag ved at du får spikes, uforutsette økninger i ping.2. Lag kan oppstå ved at du har for lav båndbredde, dermed økning i ping/spikes.. Enten servesided eller client. Hmm, spikes er vel den grafiske representasjonen av lag?.. Altså hvis man har en graf som viser ping, vil lag bli vist som en "spike" (loddrett strek) siden det ikke kunne bli målt noen ping hvor laggen oppstod og den da vil vise maksimal ping akkurat der. Jeg synes oppklaringen din var grei tormoddf, og det er alltid morsomt med bedrevitere som mener andre er bedrevitere.
Battone Skrevet 14. mars 2006 Skrevet 14. mars 2006 (endret) Spike er ikke noen loddrett strek, om du har et lagometer er en loddrett strek packet loss.. Spike er som du sier; en økning i ping på en graf.. Grafen vil da selvsagt gå opp... Kanskje fra 30ms til 1000ms i kun et lite øyeblikk, dette kan være i intervaller eller tilfeldig.. Forskjellen på en spike og packet loss er at spike har et topp punkt, det har ikke packet loss... Endret 14. mars 2006 av Dre@m_Lord
Imsvale Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 (endret) Ping er den korteste tiden det tar å sende data over en gitt linje mellom to punkter. Jo større mengde data, jo lenger tid tar det, men det motsatte er kun sant til et visst punkt, fordi denne tiden er begrenset av fysiske lover. Dette blir da den absolutt korteste tiden det tar å sende data mellom de to punktene. Hvis vi snakker om den vanligste formen, som er en round-trip, så er det tiden det tar fra modemet ditt (eller PCen, ikke sikker) begynner å sende datapakken, til du har mottatt svarpakken. Faktorer som innvirker er typen linje mellom de to punktene (f.eks.: fiber er raskere enn kobber) og maskinvaren som mottar og sender data (56k modem er gjerne tregere enn f.eks. ISDN- eller DSL/kabel-modem). Merk: Med hastighet menes latency, mens båndbredde strengt tatt er kapasitet. Dette involverer mer elektronikk og fysikk enn folk tror, jeg skal ikke engang forsøke meg på en mer detaljert forklaring. Men jeg tror dette burde holde for de fleste. Der båndbredden kommer inn er når du vil overføre større mengder data. Det er først da det lønner seg med bredbånd fremfor 56k eller ISDN. Så lenge du pinger med datapakker på la oss si 32 bytes som er standard i Windows så kan en hvilken som helst linje overføre det. Latency'en du får spørs på kvaliteten i elektronikken i maskinvaren din og kvaliteten på linja generelt. Skulle jeg mot formodning ha sagt noe feil må dere gjerne korrigere meg. Endret 15. mars 2006 av TrondH86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå