Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Unex Switch 16-Port 10/100Mbit N-Way


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-09-23 10:41, skrev Wepz:

Brukte en Unex 16porter switch på et LANparty på 60stk, den sleit som f***, og alle som satte på den klaget noe voldsomt.


 

Kanskje ikke så rart når du hadde 60 stk på en 16 porter switch? Problemet med en billig switch er at den har mindre prosessor kraft enn en dyrere og bedre bygget router. Å bruke en billig Unex Switch til backbone selv på et så lite nettverk er jo bare dumt. Har selv en 5 porter Unex som jeg bruker rett mellom maskinene, dvs microsegmentering. Funker helt fint, aldri noen problemer. Har tilogmed en Unex router :smile:

 

Konklusjon. Unex funker fint, men skal du kjøre masse tung trafikk og bruke den som backbone ville jeg nok innvistert noen lapper mer og fått noe som er laget for å tåle det.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-23 10:54, skrev Hedeon:

Quote:


Den 2002-09-23 10:41, skrev Wepz:

Brukte en Unex 16porter switch på et LANparty på 60stk, den sleit som f***, og alle som satte på den klaget noe voldsomt.


 

Kanskje ikke så rart når du hadde 60 stk på en 16 porter switch? Problemet med en billig switch er at den har mindre prosessor kraft enn en dyrere og bedre bygget router. Å bruke en billig Unex Switch til backbone selv på et så lite nettverk er jo bare dumt. Har selv en 5 porter Unex som jeg bruker rett mellom maskinene, dvs microsegmentering. Funker helt fint, aldri noen problemer. Har tilogmed en Unex router :smile:

 

Konklusjon. Unex funker fint, men skal du kjøre masse tung trafikk og bruke den som backbone ville jeg nok innvistert noen lapper mer og fått noe som er laget for å tåle det.

 

 

Merk deg hvordan han sier "alle som satt på den switchen klaga".... Hvor har du det fra at den skal kjøre backbone?

 

 

Seff. Billig switcher duger ikke til LAN-party; da må man ha dyre og kraftige.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-24 15:44, skrev LasseAndreK:

Er det det du prioriterer mest når du kjøper - pris? En swith trenger ikke være dyr, for å være bra!

Teit sagt.



 

I mine øyne for å være en bra switch må den ha:

-Managebar

-Port Trunking

-Port mirroring (for nettverksanalyser)

-Støtte SNMP

 

Bare det at den er managebar gjør at de billigste typene ikke er med, port trunking er også noe du ikke finner på billig switcher. Seff. har du utrolig mange andre finesser på dyre switcher som er greit å ha, men jeg har som krav at de skal støtte port trunking og snmp (for overvåkning).

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-23 10:56, skrev laaknor:

Quote:


Den 2002-09-23 10:54, skrev Hedeon:

Quote:


Den 2002-09-23 10:41, skrev Wepz:

Brukte en Unex 16porter switch på et LANparty på 60stk, den sleit som f***, og alle som satte på den klaget noe voldsomt.


 

Kanskje ikke så rart når du hadde 60 stk på en 16 porter switch? Problemet med en billig switch er at den har mindre prosessor kraft enn en dyrere og bedre bygget router. Å bruke en billig Unex Switch til backbone selv på et så lite nettverk er jo bare dumt. Har selv en 5 porter Unex som jeg bruker rett mellom maskinene, dvs microsegmentering. Funker helt fint, aldri noen problemer. Har tilogmed en Unex router :smile:

 

Konklusjon. Unex funker fint, men skal du kjøre masse tung trafikk og bruke den som backbone ville jeg nok innvistert noen lapper mer og fått noe som er laget for å tåle det.

 

 

Merk deg hvordan han sier "alle som satt på den switchen klaga".... Hvor har du det fra at den skal kjøre backbone?

 

 

Seff. Billig switcher duger ikke til LAN-party; da må man ha dyre og kraftige.

 

 

Kanskje jeg gjorde meg litt uklar, men unex switchen var ikke backbone, det hadde jo vært idiotisk :razz:

Hadde lånt en dyr Cisco switch til det. Å bruke den unex'en var egentlig en siste utvei.

Ville bare advare han som skulle starte dataklubben (T.G.G.).

Lenke til kommentar

Quote:


I mine øyne for å være en bra switch må den ha:

-Managebar

-Port Trunking

-Port mirroring (for nettverksanalyser)

-Støtte SNMP


Bare det at den er managebar gjør at de billigste typene ikke er med, port trunking er også noe du ikke finner på billig switcher. Seff. har du utrolig mange andre finesser på dyre switcher som er greit å ha, men jeg har som krav at de skal støtte port trunking og snmp (for overvåkning).


 

Da ville jeg ha anbefalt HP Procurve serien 25xx, den har nå det meste.

Ellers har mpx.no noen ikke fullt så gale 3com switcher, til en ikke fullt så gale pris for slike switcher. Man må regne med å betale 7-8tusen kroner for noe slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...