Gå til innhold

Hva har responstiden å si for kjøp av LCD-skjerm?


Anbefalte innlegg

Det jeg lurer på er som nevnt ovenfor "Hva har responstiden å si for kjøp av LCD-skjerm?"

 

Jeg skal kjøpe en ny skjerm grunnet reklamasjon, hadde en Videoseven 17", hvor jeg fikk burn, hvordan jeg fikk det skjønner jeg ikke, men men.

 

Hvordan vil man merke forksjellen på responstid 12ms mot 8ms, bruker pcen til spill og bilderedigering.

 

Noen spesielle merker som bør anbefales? :yes:

 

Mvh Elbenito :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Responstiden er "delay"et på skjermen. Målt i millisekunder derav MS. Hvor for den greier å reagere. Dvs jo mindre responstid, jo mindre etterslep etc vil du få i spillene dine. Dette har en del og si hvis du spiller første persons skytespill, f.eks CS men mindre å si i spill hvor det ikke settes så store krav til skjermene.

 

-MortenGj

Lenke til kommentar

Viktig å huske at responstid ikke alltid forteller hele sannheten...

 

Du kan til eksempel sjekke at produsent har oppført responstid fra "svart til hvitt".

Mange produsenter skryter på seg 8 ms responstid, mens andre skriver 16 ms.

I realiteten kan begge skjermene være like gode og ha den samme responstiden.

 

responstiden fra "grått til grått" er veldig populær å skrive, men det blir jo uansett bare synsing om hva som er best av og til.......

 

men for å være helt ærlig; om du ikke spiller verdens mesterskap i FPS spill så vil du sikkert ikke merke forskjell på 8ms vs 16 ms uansett.. :whistle:

 

For en normal pc bruker kan du godt leve med 25ms uten at det gjør verdagen din sur...

 

du vil i hvert fall aldri oppdage forskjellen mellom 12ms og 8 ms

Endret av HeAtHeN
Lenke til kommentar

Siste punktet som ikkje blei tatt med i forrige innlegg:

Typen panel, 17 og 19" skjermer bruker TN-panelene som er meir raske på nokre fargeskifte, mens dei ei treigare på andre.

Dermed kan nokre skjermer sjå ut som dei har meir etterslep då nokre fargeskift han ha godt over 25ms på ein ISO 16 ms speisifert skjerm.

 

20 og større bruker S-IPS-panel som er meir jevne men har ikkje så bra "offisiell" responstid (16ms som beste)

 

det finnes ein tredje type VA (PVA) panel, desse er lite brukt då dei er mykje treigare, MEN har nok den beste fargegjengivelsen av dei alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...