Gå til innhold

Piratkopiering blant studenter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er alarmerende at studentene - morgendagens ledere - ikke respekterer og / eller forstår at piratkopiering er svært skadelig for bedriften som produserer programmet som blir piratkopiert.

En gruppe studenter fra NTNU som gjennom en prosjektoppgave skal kartlegge norske studenters bruk av data og informasjonsteknologi bruker spørreundersøkelse som datagrunnlag. Her stilles blant annet en del spm om piratkopiering. Du kan delta på

http://www.org.ntnu.no/mfl/ (en heldig vinner får Xbox). Håper denne gruppa får inn nok svar til at resultatene blir hørt og vi får en diskusjon rundt emnet!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

uviss om det bare er meg, men etterhvert som jeg har blitt eldre, så har jeg blitt mer og mer opptatt av å bli "lovlig"... mulig det er naturlig utvikling at man blir mer respektabel når man kommer litt forbi ungdommen?

Skrevet

Har jeg tenkt på også. Når man blir eldre skjønner man (sikkert?) mer konsekvenser, og at det å holde seg til lover er ofte det beste.

(Nå hørtes jeg voksen ut :p )

Skrevet (endret)

Piratkopiering er ikke skadelig bestandig. Hvem har opprettholdt sitt markedsmonopol p.g.a. at folk har piratkopiert framfor å gå over til Linux?

Endret av RattleBattle
Skrevet
Det er alarmerende at studentene - morgendagens ledere - ikke respekterer og / eller forstår at piratkopiering er svært skadelig for bedriften som produserer programmet som blir piratkopiert.

Er du en av de ansvarlige for testen? I så fall er vel ikke dette akkurat en god innledning til en objektiv undersøkelse? Klargjør i alle fall klart hva du mener om saken, og man skal ikke se bort ifra at det kan påvirke hvem som velger å svare på undersøkelsen, og hvilken svar de velger å gi.

Skrevet
Piratkopiering er ikke skadelig bestandig. Hvem har opprettholdt sitt markedsmonopol p.g.a. at folk har piratkopiert framfor å gå over til Linux?

5701129[/snapback]

Det er riktig. Adobe bryr seg også fint lite om ungdom laster ned Photoshop til gutterommet har jeg hørt...fordi de da får "opplæring" i nettopp photoshop...istedet for en konkurrent...og dette er "kunder" som aldri hadde kjøpt photoshop uansett.. men når de kommer ut i arbeidsmarkedet, så foretrekker de Adobe....

Men det spørs om det ikke er snakk om piratkopiering i bedriftssegmentet det er bekymring for.

Skrevet (endret)

jeg er enige med 1e svar fra MrLee & Lar5.

for meg selv kan jeg bare si at jeg ikke gidder å bruke tid og energi på kopiering.

mht til den undersøkelse ( har lest den ) er jeg redd for at mange svar blir uriktige, som alle andre undersøkelse på den måte.

folk blir usikre underveis og gir " rosenmalte " svar eller tøffere svar.

ikke alle som sier at de piratkopiere, gjør dette i virkeligheten.

men dette er en god tema " chrism " velkommen til forumet :thumbup:

Endret av gaggen
Skrevet

At dagens studenter gjør noe som "alle" studenter før dem har gjort, er vel intet nytt og heller ikke alarmerende.

Faktum er, som det ble nevnt lenger oppe, at MS ikke kunne vært så stor hvis ikke det hadde vært for at elever, ungdommer og studenter kopierte "vilt" først ms-dos så windows og word. Slik ble de fortrolige med MS programvare, og valgte denne fremfor Apple.

Dette er MS så klar over, hvorfor tror du at "studentversjonene" av office og xp er mye billigere? Andre firmaer lager freeware til privat bruk, mens brukt av firmaer skal det betales lisens.

Det er ikke all kopiering som er av det onde... (Hilsen en som har betalt for, MS-Dos, win3.11, w95, w98, xp flere ganger, office2000, officeXp, men likevel kopierer vilt...)

Skrevet (endret)

Hvorfor faen inneholder denne testen BARE microsoft produkter, ett untak er jo openoffice.. Men tenk om en person har *nix

Opensource og freeware ftw!?

0 problem med piratkopiering av microsoft sine *****-produkter ^^

Endret av Ole J
Skrevet
Hvordan vil du klassifisere dine generelle dataferdigheter i forhold til vennegjengen din?

Uhm, vil dette svaret kunne brukes til noe i det hele tatt? Da får en jo inn svar basert på hvor mye vennegjengen kan om PC, ikke hvor mye en selv kan om PC :S

Skrevet

En gruppe studenter fra NTNU som gjennom en prosjektoppgave skal kartlegge norske studenters bruk av data og informasjonsteknologi bruker spørreundersøkelse som datagrunnlag. Her stilles blant annet en del spm om piratkopiering. Du kan delta på

http://www.org.ntnu.no/mfl/ (en heldig vinner får Xbox). Håper denne gruppa får inn nok svar til at resultatene blir hørt og vi får en diskusjon rundt emnet!

5700954[/snapback]

Jeg vet ikke om undersøkelse er en spøk, er det den? ( og siden det er så alarmerende med studenters piratkopiering , så lurer jeg på om gevinsten XBOX 360 er stjålet )

Skrevet

5700954[/snapback]

Det her er jo propaganda mot piratkopiering og ikke en objektiv undersøkelse.

Skrevet
uviss om det bare er meg, men etterhvert som jeg har blitt eldre, så har jeg blitt mer og mer opptatt av å bli "lovlig"... mulig det er naturlig utvikling at man blir mer respektabel når man kommer litt forbi ungdommen?

5700972[/snapback]

Henger meg på den. Alle har hatt svin på skogen i forhold til piratkopiert programvare.

Er selv 22 og har aldri eid en programvarelisens før jeg fikk en OEM-versjon av Windows med min laptop for snart to år siden.

Men nå regner jeg meg selv som såpass voksen og ansvarlig at jeg fortløpende ønsker å gå til innkjøp av lisenser for programvaren jeg bruker. Noe annet skulle bare mangle. Siden jeg for tiden er student med begrenset økonomi har jeg ikke fått realisert dette skikkelig ennå, men når jeg får jobb og fast inntekt vil jeg komme til å gjøre det i langt større grad enn til nå.

Når det er sagt stiller også jeg spørsmål til trådstarters objektivitet rundt temaet. Kanskje en oppklaring rundt dette ville vært på sin plass? :)

Skrevet (endret)
Er selv 22 og har aldri eid en programvarelisens før jeg fikk en OEM-versjon av Windows med min laptop for snart to år siden.

Men nå regner jeg meg selv som såpass voksen og ansvarlig at jeg fortløpende ønsker å gå til innkjøp av lisenser for programvaren jeg bruker.

Så hva kommer du til å bruke? Oppdaterte utgaver av det du kan (pga at du allerede har brukt de som piratkopier i mange år), eller kommer du til å satse på macv eller linux?

Trodde det ja. Så da har i realiteten MS hatt svært billig markedsføring for å få deg og ditt evt. firma som kunde - og så føler du deg som kriminell?

Endret av O. B. Lix
Skrevet (endret)
Så hva kommer du til å bruke? Oppdaterte utgaver av det du kan (pga at du allerede har brukt de som piratkopier i mange år), eller kommer du til å satse på macv eller linux?

Trodde det ja. Så da har i realiteten MS hatt svært billig markedsføring for å få deg og ditt evt. firma som kunde - og så føler du deg som kriminell?

5705590[/snapback]

Vel, føler meg ikke direkte som kriminell, men når jeg først får økonomi til det ser jeg ingen grunn til å ikke investere i lisensiert programvare. Men dette er vel like individuelt som samvittigheten til hver enkelt. For min del er det ingen unnskyldning at Microsoft, Adobe eller andre tjener så godt som de allikevel gjør.

Holder absolutt sinnet åpent for Linux/Mac, men så lenge jeg har funnet meg til rette i Windows-miljøet og trives med det ser jeg rett og slett ikke grunnen til å bytte.

Men for all del, dersom noen kan overbevise meg om at Linux kan dekke et behov jeg ikke visste at jeg hadde skal jeg selvfølgelig vurdere det. Og da jeg stort sett kun bruker datamaskinen til websurfing, kontorapplikasjoner og lyddesign ville en Mac vært minst like ideell som en PC etter hva jeg har blitt fortalt av tidligere kolleger.

Oppdaterte utgaver av programvaren er strengt talt ikke nødvendig. Til mitt behov ville en standardutgave av Office 97 holdt i massevis, selv om mange sikkert ikke ville hatt den kastet etter seg. Til lydredigering bruker jeg i skrivende stund Adobe Audition 1.5. Jeg har aldri vært av den bortskjemte typen som på død og liv alltid må ha det nyeste av alt, så dersom jeg får tak i en brukt lisens på dette ser jeg ingen grunn til å bruke flere tusenlapper på CS2 eller hva den nyeste utgaven måtte hete.

Så ja, både Adobe og Microsoft kan komme til å tjene på at jeg i flere år har brukt ulisensierte utgaver av deres programvare. Forskjellen er at Adobe har velsignet dette - nettopp for muligheten til å få meg som fremtidig kunde. Dette har de lykkes med.

Endret av johnj
  • 2 uker senere...
Skrevet

5701129[/snapback]

Det er riktig. Adobe bryr seg også fint lite om ungdom laster ned Photoshop til gutterommet har jeg hørt...fordi de da får "opplæring" i nettopp photoshop...istedet for en konkurrent...og dette er "kunder" som aldri hadde kjøpt photoshop uansett.. men når de kommer ut i arbeidsmarkedet, så foretrekker de Adobe....

5701205[/snapback]

Eksaktimundo :yes:

Flere store aktører får gratis reklame og promotering ved at "fattige gutter" laster ned crackede versjoner av deres dyre programvare,lærer seg å bruke det på egen hånd, og anbefaler det videre til "ukyndige med penger". Dette dreier seg i særlig grad om programvare som ikke er beregnet for de store massene, pga. høy innkjøpskostnad (8000- 20 000).

Bill Gates har uttalt om piratkopiering av Windows i Kina at :"Bare la dem bli "avhengige" av Windows..., om noen år kommer vi med en versjon som ikke lar seg piratkopiere så lett.." (Fritt oversatt)

Nei, dette forsvarer ikke piratkopiering på noen måte. Men man må ha i bakhode at enkelte programvarer er for lett å cracke. Og etter min mening er ikke dette heelt tilfeldig... :whistle:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...